“Augmented reality wordt ‘the next big thing’ na sociale media”
Tropos AR is een Vlaamse start-up met veel ambitie. Dankzij hun creatieve insteek hebben ze een samenwerking afgedwongen met Hype Sports Innovation. ‘s Werelds grootste sportstech-innovatie accelerator screende 1.500 bedrijven, om er uiteindelijk 32 uit te pikken en die een aantal jaar te gaan begeleiden. Tropos AR mag met concrete ideeën in augmented reality aan de slag. “We moeten stoppen met denken dat het internet eindigt aan de rand van onze schermen”, steekt Van de Perre stevig van wal. “Het internet is nu nog vaak die ene vierkante meter voor je: je laptop, smartphone en tv. Met Tropos AR laten wij bedrijven van die vierkante meter naar iedere kubieke meter op deze wereld gaan. De mogelijkheden zijn eindeloos.”
“Neem nu bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd van je favoriete club. Zelfs wanneer fans hun tv nog niet hebben opgezet, kunnen we spelers naar de woonkamer brengen. We kunnen in AR een deur laten opengaan waar een 360-video achter zit die je live mee in de kleedkamer laat kijken”, geeft de Tropos-oprichter een creatieve voorzet. “In het najaar komt er een hele reeks pilots die gaat demonstreren wat de fan-ervaring van een voetballiefhebber kan zijn als je er AR aan toevoegt.”
Loskomen van je scherm
“Waarom zou je straks nog een tv kopen als je een AR-bril hebt?”, doet Van de Perre een straffe uitspraak. Een AR-bril zal ook nog eens goedkoper zijn dan een tv. Mijn zoontje en ik kunnen naar dezelfde muur kijken, maar krijgen een heel andere ervaring voorgeschoteld. Zo kan ik bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd volgen, terwijl hij zijn favoriete tekenfilm kijkt. ’s Avonds kan zich dat verplaatsen naar een groot iMax-scherm in de tuin. Je hoeft dan alleen je AR-bril en een speaker te verbinden. Dan beleef je samen AR. Ook wie op een appartement woont en dus minder ruimte heeft, heeft met AR virtuele ruimte zat”, weet de Tropos-evangelist.
Van de Perre wijst erop dat we voor AR voorlopig nog vasthangen aan onze telefoons en tablets. “Ergens in dit decennium komen er AR-brillen die je handen gaan vrijmaken”, voorspelt hij. “Een app openen zal niet meer nodig zijn. Apple werkt momenteel aan brillen met LIDAR-technologie. Die sensoren kunnen continu je omgeving scannen en zien alle vormen en objecten. Wanneer je eerst de omgeving laat scannen, kunnen we er AR-elementen aan toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan een kunstenaar die op jouw dorsplein een virtueel kunstwerk neerzet, dat je met die AR-bril kan zien. De enige echte limiet wordt je creativiteit”, weet hij. “De fout van Google Glass was dat het een camera richtte op mensen en alles liet filmen. Dat geeft een onbehaaglijk gevoel en dat werkt gewoon niet. Google heeft dat ondertussen ondervonden. De toekomst van AR is die waarbij je telefoon alleen nog de rekenkracht zal leveren die je bril aanstuurt.”
Gamification van de maatschappij
Tropos AR werk aan een laag augmented reality, die niet moet onderdoen voor de gemiddelde videogame. Dat kan dankzij Unity. “Het personage dat wij gemaakt hebben, onze sidekick aan de andere kant van de lens, lijkt wel een Pixar-personage. Ze spreekt tegen je en draait zich steeds naar jou toe. Ook haar lippen bewegen als ze praat. Die side-kick, die intern bij Tropos de naam Ava kreeg, kijkt altijd in de lens van de camera, waardoor ze via je scherm constant oogcontact maakt. Mensen zijn dat bijna niet meer gewoon. Zo maak je impact.” Tropos AR mikt op grotere interactiviteit. Van de Perres achtergrond als videogamejournalist en game-ontwikkelaar komt daarbij van pas. Hij wil ook in de voetbalstadions de beleving uitbreiden met AR. “Laat de fans in een stadion tijdens de rust een spelletje pong spelen. Door de highscores in AR naast het speelveld te projecteren, kan je hen extra motiveren en er een unieke prijs aan koppelen. Of laat de uitfans het opnemen tegen thuisfans. Je kan daar reclameblokken tussen hangen of er een goed doel bij betrekken. Stickers verkopen aan een kruispunt behoort zo tot het verleden.”
Van De Perre wil gamification integreren in het dagelijks leven. “Saaie, doordeweekse afspraken of bezoekjes kan je een pak interessanter maken door er via AR beloningen aan vast te hangen”, gaat hij verder. De Tropos-oprichter geeft Fortnite als voorbeeld. “Gamers zijn soms meer bezig met de ‘metagame’, dan het eigenlijke schieten op zich.” Daarmee bedoelt Van De Perre alles wat zich rond de gameplay afspeelt, zoals skins voor andere personages, zeldzame wapens of achievements. “Die embleempjes hebben op zich geen waarde, maar wel voor de mensen die ze behaald hebben. We kunnen een soort Fortnite-laag over de hele wereld leggen. Stel: je heb een afspraak bij de dokter. Via onze service kan die ervoor zorgen dat je op tijd bent. Zit je vijf minuten eerder in de wachtzaal, dan kan je bijvoorbeeld je bloedresultaten al bekijken en al geïnformeerd worden over de consultatie. Kom je op tijd, dan kan je ervaringspunten sprokkelen en beloningen vrijspelen. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van kortingsbonnen of ander leuke extra’s.”
“Het is nu eenmaal moeilijk om mensen zulke dingen te laten doen, zonder er een spel van te maken”, gaat Van de Perre verder. “Door steeds voor motivatie te zorgen, kan je mensen de saaiste dingen steeds opnieuw laten doen. De beloning is dan bij wijze van spreken een hoopje polygonen waar een designer drie uur aan gewerkt heeft. De gebruiker krijgt een goed gevoel, want hij of zij heeft in de game iets bereikt”, verklaart hij. Hoewel Tropos AR zijn creatieve ideeën in eerste instantie op de sportsector richt, is het de bedoeling om alle verschillende markten te connecteren. “Live sport kan je koppelen aan de reissector. Wanneer Club Brugge bijvoorbeeld Champions League moet gaan spelen in Parijs, kan je daar een AR-toepassing aan koppelen voor het hotel waar de spelers verblijven. Ook de serieuzere, zelfs saaie alledaagse dingen kunnen via AR een toegevoegde reward-laag krijgen. Ik kom in het dagelijks leven voortdurend dingen tegen waarvan ik denk: met AR zou dat zoveel leuker of praktischer kunnen”, zegt hij begeesterd.
Eerlijker dan Facebook
Tot slot gaat Van de Perre nog even dieper in op zijn visie rond privacy. Zorgt AR er straks niet voor dat we onze persoonlijke gegevens te makkelijk weggeven? Tropos AR wil dat vermijden door heel transparant te zijn. “Als ik kijk naar hoe Facebook tegenwoordig met data omgaat, dan vind ik dat een triestige zaak”, gaat de zaakvoerder verder. “Wie nu met al zijn Facebook-fans wil communiceren, moet daarvoor bijbetalen. Door de algoritmes zal slechts een klein deel van de volgers de update te zien krijgen. Vroeger was dat niet zo. Had je een eigen pagina, dan kon je daar vrij in communiceren naar al je leden. Voor alle duidelijkheid: wij maken geen eigen apps, maar leveren een stuk technologie dat bedrijven in hun app kunnen steken. Ook de data die hun klanten genereren, blijft van hen. Wie onze AR gebruikt, mag die gegevens uit onze systemen trekken. Daar moeten ze niet voor betalen. Wanneer die data interessant is voor andere markten op het Tropos AR netwerk, dan zal het onderliggende systeem die data binnen het netwerk te koop aanbieden. Zo verdienen bedrijven aan de data die zij samen met hun klanten tot stand brachten. “Wanneer zo’n transactie plaats vindt, nemen we daar een kleine winstmarge op, maar de eigenaars zullen er het meeste aan verdienen.”
“Dat is een veel eerlijker systeem dan wat Facebook nu doet. Wij als eindgebruiker hebben niets in de pap te brokken. Zelfs de grote brands zijn niet baas over hun eigen pagina’s en profielen. Bij Tropos AR geloven we in het principe dat de gebruiker als eerste toestemming moet geven aan een bedrijf om je data te gebruiken. We willen nog veel verder gaan, maar daarover kan ik nog niet veel zeggen. Als ons systeem lukt, dan zou je in principe moeten kunnen zeggen van: ik wil een gratis internetabonnement of Disney+, in ruil voor mijn persoonlijke data. Ik ben dus zeker niet tegen dat systeem, op voorwaarde dat het transparant gebeurt. Geen van de spelers in het systeem zou met lege handen mogen achterblijven. Daarnaast moet het voor elke partij duidelijk zijn hoeveel de andere gekregen heeft. Het onevenwicht moet de wereld uit. We gaan onze dienst met andere waarden moeten bouwen om een tegengewicht te vormen voor de Facebooks van deze wereld. Sociale media gaan ook overschaduwd worden door iets nieuws. En ik ben ervan overtuigd dat dat augmented reality wordt. We willen een gamification-laag toevoegen aan actieve manieren van leven. Alleen zo kunnen we het anders doen dan de techreuzen van deze wereld. Als we dat kunnen bereiken en de data die gegenereerd wordt eerlijk verdelen, dan lig ik als een gelukkige mens op mijn sterfbed”, besluit Van de Perre.