Review Tolino Shine: Flagshipkiller

achtergrondverlichting
prijs
soms traag
nieuwste firmware niet helemaal stabiel
Aanbevolen prijs: €99
Hoewel de Tolino Shine al twee jaar te verkrijgen is, is hij nog steeds krachtig genoeg om de concurrentie aan te gaan met reuzen als Amazon en Kobo.

Tolino Shine was het antwoord van Deutsche Telekom en de grootste (Duitse) boekenwinkels op de overmacht van Amazon en zijn Kindle. En dat antwoord mag er zeker zijn. Voor een betaalbaar bedrag krijg je alles dat een Kobo je belooft, en meer dan een Kindle je kan bieden. Met achtergrondverlichting, een stevige batterij en een groot ingebouwd geheugen, heb je alles dat je nodig hebt om je papieren boeken thuis te laten.

Met je boekenkast op vakantie

Zij die vaak op reis gaan, kennen het dilemma misschien wel: welke boeken neem je mee, en welke laat je thuis? Ik ken verhalen van mensen die een aparte reiskoffer vullen met een boek voor elke dag. Dankzij het ingebouwde geheugen van 2GB kan je tot 2000 boeken lokaal opslagen. Dat geheugen kan je nog uitbreiden met een microSD-kaart. Wie hem koopt via Standaard Boekhandel, de enige optie in België, krijgt er nog cloudopslag bij ter grootte van 25GB. Dat zijn 25.000 boeken. Meer ga je in je leven doorgaans niet nodig hebben.

Een tweede voordeel vind je in de vorm van achtergrondverlichting: voor de goedkoopste Kindle met een ingebouwd lampje, betaal je 120 euro. Bij elke Tolino zit dit er echter standaard in. In de auto, op de bus, in bed of in je zetel: je zal nooit op zoek moeten gaan naar een lichtbron om te kunnen lezen. Bovendien kan je de sterkte van het lampje dusdanig aanpassen zodat je zonder ruzie in bed kan lezen, omdat je partner er simpelweg geen last van zal hebben.

Open boekenkast

Je kan de Tolino Shine gerust een open-source reader noemen. Elk denkbaar boekformaat wordt ondersteund. Mits een beetje prutswerk, kan je er zelfs boeken uit de Amazon-winkel op zetten. Wie goed zoekt, vindt meerdere oplossing voor het encryptiesysteem van de webwinkel. Wel moet je oppassen met PDF’s: de processor is niet krachtig genoeg om deze snel te verwerken, en heel erg leesbaar zijn ze niet op dit schermformaat.

Voor alle andere taken is de processor met 800MHz wel krachtig genoeg, en zal je hoogstens eens een seconde moeten wachten wanneer je bladzijde zich ververst. Die bladzijden zien er echt uit alsof ze gewoon op papier staan, dankzij een goede schermresolutie van 1024 x 758 pixels.

Zijn er dan geen nadelen aan dit toestel? Toch wel. De nieuwste software updates zijn niet altijd een verbetering. De laatste bracht bijvoorbeeld wel de optie mee waarmee je de Shine dwars kon leggen om zo te lezen, maar daar staat tegenover dat de firmware soms onstabiel aanvoelt en enkele keren zelfs vastliep. Ook had ik bij 1 exemplaar last van dode pixels, maar dat werd in de Standaard Boekhandel snel opgelost met een nieuw exemplaar.

mobielontspanningshineTolino