Mitsubishi Outlander PHEV getest: Groene vierwielaandrijving
Wanneer je naar de buitenkant van de Mitsubishi Outlander PHEV kijkt, is er erg weinig dat er op wijst dat je met een groene wagen te maken hebt. De SUV met vierwielaandrijving ziet er namelijk zo goed als identiek aan de normale Outlander uit. Slechts een tweede klepje aan de rechterachterzijde van de wagen doet vermoeden dat de auto wel eens andere ingewanden heeft dan op het eerste zicht lijkt.
Achter dit klepje schuilen twee laadpoorten voor de elektrische batterij. De eerste poort kan je gebruiken om je wagen met de bijgeleverde kabel in een gewoon stopcontact of aan een laadpaal in te pluggen. Met de tweede poort kan je je auto aan een snellader opladen. Het opladen via een stopcontact neemt zo’n vijf uur in beslag, terwijl je de batterij in een half uur kan opladen tot 80 procent met behulp van een snellader. Ook aan de linkerzijde van de Outlander prijkt een klepje, welke je toelaat de benzinetank bij te vullen.
Platte batterij
Door een slimme plaatsing van de batterij moet de Mitsubishi Outlander PHEV niet aan veel ruimte inboeten ten opzichte van zijn broer met verbrandingsmotor. De vloer is weliswaar opgehoogd om ruimte te creëren voor de batterij, maar hiervoor boet je slechts aan 13 liter bagagecapaciteit en enkele centimeters beenruimte in. Bovendien zorgt de batterij voor een lager zwaartepunt, met een betere wegligging tot gevolg.
De batterij voorziet twee elektromotoren van stroom, welke op hun beurt de voorste en achterste wielen aandrijven. Hiermee weet Mitsubishi zich van de concurrentie te onderscheiden. De meeste hybride auto’s zijn namelijk slechts voorzien van één elektromotor en moeten gebruik maken van de verbrandingsmotor om vierwielaandrijving te verwezenlijken.
Aandrijvingsmogelijkheden
De Mitsubishi Outlander PHEV kan op drie verschillende manieren worden aangedreven. Wanneer je je in stadsverkeer bevindt of traag rijdt, zal enkel de batterij de auto aandrijven. Hierdoor wordt er geen brandstof verbruikt, stoot de auto geen CO2-gassen uit en rijd je volledig geruisloos. De topsnelheid voor deze aandrijvingsmethode is 120 km/h.
De seriële hybridemodus is de tweede manier waarop de Outlander aangedreven kan worden. Hierbij levert de batterij nog steeds vermogen, maar zal de verbrandingsmotor in gang schieten om eveneens stroom te leveren aan de wagen. De wagen zal automatisch van deze aandrijvingsmethode gebruik maken wanneer de batterij bijna leeg is, je hard optrekt, of snel rijdt.
Als laatste beschikt de Outlander over een parallelle hybridemodus. Hierbij zal de verbrandingsmotor rechtstreeks de wagen aandrijven, terwijl de elektromotoren voor extra vermogen kunnen zorgen. Om dit te kunnen verwezenlijken, zal de Outlander ervoor zorgen dat de batterij te allen tijden zo’n 30 procent van zijn lading behoudt.
Uitbreiden bereik
Welke aandrijvingsmethode wordt gebruikt, kiest de Outlander zelf. Je kan echter enige invloed uitoefenen op de keuze van aandrijving door de wagen in Charge-modus, of Battery Save-modus te laten rijden. Bij de eerste optie zal de verbrandingsmotor in gang schieten om de batterij bij te laden, terwijl de tweede modus ervoor zorgt dat het energieverbruik van de batterij wordt beperkt. Hierdoor houd je voldoende lading over om na een lange rit op de snelweg volledig elektrisch te rijden in druk stadsverkeer.
Ook is het mogelijk om regenererend te remmen. Hierbij heb je de keuze uit vijf standen, welke variëren van rustig uitbollen tot sterk afremmen. Hoe harder de wagen afremt hoe meer remenergie richting de batterij kan gaan.
Volgens Mitsubishi heeft zijn wagen een totaalbereik van 824 kilometer en een elektrisch bereik van 52 kilometer. Zoals steeds moet je deze getallen echter met een korreltje zout nemen. Een goede 30 kilometer is een haalbaarder getal wanneer je puur elektrisch rijdt en in totaal zal een actieradius van ruim 500 kilometer realistischer zijn. Deze getallen hangen echter sterk af van jouw rijgedrag en de aandrijvingsmethode die door de wagen wordt gebruikt.
Aangenaam rijden
In vergelijking met andere hybride wagens haalt de Mitsubishi Outlander PHEV niet de beste rijprestaties, maar dit kon voor mij de rijpret niet bederven. De wagen glijdt soepel en probleemloos over de weg en zijn vele sensoren helpen je bij het manoeuvreren door druk verkeer en op parkings. De Outlander zal je namelijk waarschuwen wanneer je zonder te pinken van rijstrook dreigt te veranderen of een ander voertuig erg snel nadert. Ook biedt een camera je een blik op wat er achter je gebeurt tijdens het parkeren.
Hierdoor krijg je een totaalpakket van groen en veilig rijden, zonder dat het afbreuk doet aan de rijervaring. Of dit de meerprijs van meer dan 15.000 euro ten opzichte van de normale Outlander waard is, zal ieder voor zich moeten uitmaken.