Reviews

Mio MiVue 618 review: recht in eigen handen

Voordelen
Prijs
Onopvallend
Gebruiksgemak
Beelden helder genoeg
Parkeermodus
Nadelen
Verbindingsmogelijkheden
Niet de allerbeste beeldkwaliteit
Aanbevolen prijs: €99
Waar te koop?
Totaalscore 9
Wil je bij een ongeval een welles-nietesverhaal met de aanrijder vermijden, dan plak je best een dashcam op je voorruit. Beelden liegen immers niet.

Naast gps’en treffen we zelden technologische gadgets aan op Belgische autoruiten. In de Verenigde Staten en Rusland is dat wel anders: daar zijn dashcams aan een stevige opmars bezig. Bij een aanrijding kan zo’n toestelletje immers de redder in nood betekenen: met videobeelden kan je zwart-op-wit je onschuld bepleiten. Niet iedereen stelt zich immers redelijk op bij het invullen van de verzekeringspapieren.

Een dashcam registreert exact wat er op de baan gebeurt en kan je heel wat centen besparen in een rechtszaak of bij je verzekeringsmakelaar. Moderne autocamera’s bieden daarnaast ook een handjevol bijkomende snufjes aan. Zo waarschuwt deze MiVue 618 als je per ongeluk van rijbaan wisselt of wanneer je een flitspaal nadert. Handig, maar daarvoor haal je natuurlijk geen autocamera in huis. We nemen deze budgetdashcam, waar een prijskaartje van 99 euro aan hangt, onder de loep.

Onopvallend

De Mio MiVue 618 steekt in een zwart, onopvallend harnas. Dat is een goede zaak: je wilt immers niet de aandacht van carjackers lokken. Niemand staat te springen om na elke autorit de camera terug in het dashboard te stoppen. De dashcam is voorzien van een lcd-schermpje met een eenvoudige, strakke interface die je met de knoppen aan de rechterkant bestuurt. Zowel technofielen als technoleken raken snel wegwijs; je hoeft geen kaas gegeten te hebben van technologie om deze autocamera te gebruiken.

Met een zuignapje klik je hem stevig vast op de ruit, maar het stellen van de camera verliep wat stroever. Aan de bovenkant steekt de energietoevoer: een onhandige plaats waardoor de kabel altijd een beetje in de weg steekt. Bovendien is de verouderde 2.0 mini USB-poort vervelend: niet iedereen heeft zo’n kabeltje liggen om hem met de computer te verbinden. Doordat wifi- of bluetooth-ondersteuning ook afwezig zijn, kan je enkel de beelden opvragen door het geheugenkaartje (maximaal 128 GB) onderaan uit het gleufje te halen. Een kleine, interne batterij zorgt ervoor dat je hem even zorgeloos uit de sigarettenlader kan halen.

Registratiebeelden

Met de MiVue 618 schiet je vier megapixelbeelden met een maximale resolutie van 2.304 bij 1.296 pixels (een tikkeltje meer dan Full HD) aan 30 frames per seconde. Dankzij de 140 graden-groothoeklens wordt het grootste deel van de verkeerssituatie in beeld gebracht. De beelden zijn relatief helder (ook in het donker), waardoor deze dashcam geschikt is om bewijsmateriaal te schieten.

Wil je de beelden gebruiken in videomontages, bijvoorbeeld, dan investeer je beter in een duurder model. De allerbeste kwaliteit krijg je immers niet: weinig details, veel ruis en de beelden zijn te scherp. Bovendien zijn de kleuren veel te gesatureerd: voor één keer is het gras wel groener aan de overkant. Voor de meeste gebruikers zal het worst wezen: registratiebeelden zijn meer dan voldoende voor de verzekeringsmakelaar.

In het menu kan je instellen welke data er op je video verschijnt, zoals snelheid of locatie, of kan je de resolutie aanpassen. Daarnaast kan je met MiVue Manager de beelden nadien bekijken en bijvoorbeeld delen op YouTube of Facebook. In de software kan je enkele interessante gegevens aflezen, zoals locatie, datum en snelheid.

Automatisch filmen

Je hoeft niet telkens de dashcam aan te zetten: vanaf je de auto start, begint hij te filmen. Geen ruimte meer op je geheugenkaartje? Dan overschrijft hij meteen de oudste beelden. Handig en noodzakelijk (want in een mum van tijd zit je kaartje vol), maar bepaalde beelden wil je uiteraard niet kwijt. Met een druk op de oranje knop maak je een noodopname die de beelden versleutelt. Ook videofragmenten bij een botsing worden niet automatisch van het geheugenkaartje verwijderd dankzij de ingebouwde G-sensor die zware schokken registreert.

De MiVue 618 doet dus prima dienst als dashcam, maar daarnaast zijn er ook een handjevol extra’s die zijn nut kunnen bewijzen in de auto. Zo kan je nadien in de software opvragen welke route je hebt gereden dankzij de ingebouwde gps en krijg je een melding voorgeschoteld wanneer je een flitspaal nadert. Erg accuraat is deze waakhond echter niet, want ik kreeg meer foutieve meldingen dan juiste, waardoor ik snel terug naar de Waze-app op mijn smartphone greep. Verder is de parkeermodus erg handig: die registreert bewegingen rondom de auto terwijl deze geparkeerd staat.

Conclusie

De MiVue 2 van Mio domineert in zijn prijsklasse door zijn gebruiksgemak. Zolang je niet de allerbeste kwaliteit verwacht, zijn de beelden helder genoeg. Voor een kleine honderd euro haal je deze dashcam in huis: een faire prijs die je bij je verzekeringskantoor snel terugwint in het geval van een aanrijding. Meer uitgeven lijkt me onverstandig – tenzij je een bezielde YouTuber of videobewerker bent – want dan kan je hem niet zomaar op je voorruit laten.

dashcammiomio mivue 618review

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken