Ampler Curt e-bike review: Elegantie van begin tot einde
De voorbije maanden testten we al verschillende e-bikes, waaronder de Cowboy 2019 en Cannondale Quick Neo EQ. Hoe meer ervaring we hebben, hoe moeilijker het wordt om onze redactieleden nog te verrassen. Gelukkig slaagde Ampler daar toch in en dat al meteen vanaf de levering. De doos waarin de Ampler Curt komt is groot, enorm groot en je maakt je dan meteen zorgen over de assemblage van zo’n elektrische fiets. Nergens voor nodig zo bleek, want daar is in veel detail over nagedacht. Eerst en vooral kan je de doos gewoon lossnijden en het bovenste gedeelte eraf halen. Wat overblijft is de Curt, die netjes stabiel staat te wachten op zijn pedalen. Bij Ampler wordt er niet meegedaan aan losse plastiek zakjes waar alle nodige onderdelen door elkaar inzitten. Nee, een houten kistje met het Ampler logo is gevuld met de verschillende sleutels die je nodig hebt bij de installatie. Dit oog voor detail en gebruiksgemak konden we enorm smaken. De Ampler-munt in chocolade was bovendien een leuke extra. De rest van de installatie ging geweldig vlot. Even het stuur rechtzetten, de pedalen monteren en de reflectoren op de juist plaats hangen en we waren klaar voor vertrek, want de batterij was al opgeladen.
Connecteren met de Ampler-app
Voor je de deur uit kan rijden moet je nog wel even de fiets aan je Ample-account linken via de app. Even registreren, Bluetooth aanzetten, paren en klaar. Aangezien huisgenoten en collega’s natuurlijk ook nieuwsgierig waren, testten we ook even of je met meerde smartphones hetzelfde account kan gebruiken en dat bleek geen probleem te zijn. Ideaal. Verder doet de app alles dat je ervan zou verwachten. Connecteren met de fiets is de belangrijkste functie, maar je kan bijvoorbeeld ook de verlichting inschakelen met een druk op de knop (dit kan ook manueel door de knop op de zijkant van de Curt ingedrukt te houden) en je kan kiezen uit twee verschillende snelheidsmodi die je naar eigen wens kan instellen. In tegenstelling tot de Cowboy, laat de Curt je echter niet toe om sneller te rijden dan de Europese limiet van 25 kilometer per uur. Jammer voor zij die off-roading verkiezen, maar verder is het sowieso een batterij-intensieve functie. Wat we ook misten in de app is de mogelijkheid om automatisch je ritjes bij te houden. Bij geplande ritten via de ingebouwde kaart kan je deze opslaan, maar als je gewoon even naar je werk fiets dan zou het leuk zijn om automatisch die informatie bij te houden. Verder biedt de Ampler app je toegang tot een dashboard waarop je enorm veel gegevens kan raadplegen tijdens het rijden, van je snelheid tot de afgelegde afstand of bijvoorbeeld de temperatuur van de batterij (niet dat dat echt nuttig is).
Op pad met de Ampler Curt
So far so good en voor we echt op pad gingen, moesten we toch nog even het zwart matte design van de Ample Curt bewonderen, die volledig uit carbon en aluminium bestaat. Hij ziet er heel atletisch uit en lijkt in zijn ontwerp enorm op de Cowboy. Een afneembare batterij heeft hij niet, maar die van de Curt zit zo netjes verwerkt in het frame dat we dit absoluut niet jammer vinden. Met zijn 13,5 kilogram is hij ook de lichtste e-bike die we al getest hebben. Wij kozen voor de versie met een enkele rubberen riem in plaats van de ketting met 10 versnellingen, wat natuurlijk iets zwaarder is. Een designelement waar we minder voor te vinden waren, was dat van de remmen, die vrij kort zijn en waar we even aan moesten wennen. Bonuspunten dan weer voor de spatborden die inclusief zijn, wat niet steeds het geval is. Een bel en staander hadden we graag nog bij de standaardopties gezien en een sterk slot is zo goed als een vereiste bij dit soort fiets.
Eens vertrokken waren we deze werkpuntjes snel vergeten, want het is heerlijk rijden met de Ampler Curt dankzij de ingebouwde motor van 250W. Vertrekken kost even wat moeite, maar eens de motor aanslaat en je op snelheid bent, voel je je geweldig op de baan dankzij de aangename rijervaring die de Curt te bieden heeft. Wel even opletten dat je andere fietsers laat weten dat je er bent, want op een lichte zoem na hoor je de Ampler Curt niet rijden. Net zoals bij andere e-bikes is het zadel niet het meest comfortabele, maar ritten van een half uur zijn geen probleem. Wat de Continental vierseizoensbanden betreft, hadden we graag een breder profiel gezien zodat putten in het wegdek beter opgevangen konden worden, maar dat zijn natuurlijk onze Belgische wegen. Over de batterijduur hebben we niet te klagen. Een bereik van 70 tot 100 kilometer is best mogelijk en laden duurt bovendien maar 2,5 uur, dus je bent snel opnieuw onderweg.
Het verdict
Met zijn prijs van 2890 euro is de Ampler Curt gevoelig duurder dan de concurrentie en dat maakt het iets moeilijker om zonder twijfel deze elektrische fiets aan te raden. Ampler levert aan de andere kant wel een fiets met anti-lek banden, spatborden en een zeer elegant design met volledig weggewerkte batterij af, wat diezelfde concurrentie dan weer niet doet.