Tenways CGO600 Pro review: sportieve urban e-bike
Tenways heeft in relatief korte tijd al heel wat moois op de markt gebracht als het om e-bikes gaat. In 2021 werd met succes de Tenways CGO600 gelanceerd. Daarna werd de luxe en comfortabele CGO800S geïntroduceerd en ditmaal brengt Tenways de CGO600 Pro op de markt.
De Tenways CGO600 Pro is net als de CGO600 een citybike met urban looks en brengt daarmee een alternatief voor de vaak duurdere e-bikes van bijvoorbeeld Cowboy en VanMoof. De fiets richt zich als citybike en met zijn sportieve zithouding op de relatief kortere fietsritten van huis naar het werk of naar de winkel. De CGO600 Pro heeft op bijna alle fronten net wat meer te bieden dan de traditionele CGO600.
Eerste indruk en design
Tenways levert de fiets in een relatief compacte doos en de fiets is grotendeels al in elkaar gezet, wel zo handig. Je hoeft alleen nog maar het voorwiel en het spatbord te monteren, het stuur vast te zetten en de trappers te monteren.
Tenways levert het benodigde gereedschap mee en daarmee is de installatie binnen een half uur gereed. Het valt ook meteen op dat het stuur van de CGO600 Pro in hoogte verstelbaar is; dat is bij de CGO600 helaas niet mogelijk.
De CGO600 Pro e-bike is net als de CGO600 en de CGO800S zeer strak en netjes afgewerkt, al kan het design wat ons betreft niet op tegen de fietsen van bijvoorbeeld Veloretti, Cowboy of VanMoof. Uiteraard is de prijsstelling van deze fietsen ook heel anders en niet te vergelijken.
Een duidelijke verbetering ten opzichte van de CGO600 is dat de koplamp bij het Pro-model in het frame werd geïntegreerd. Tenways heeft dus goed naar ons geluisterd, omdat we dit verbeterpuntje ook al aangaven in onze review van de CGO600. Het achterlicht (op batterij) is daarentegen niet geïntegreerd in het frame. Dat blijft dus nog steeds een aandachtspuntje. Wat met name opvalt – of juist niet – aan de fiets is dat het frame voor een e-bike vrij dun is. Zie je de elektrische fiets staan, dan valt dus niet meteen op dat het een elektrisch exemplaar betreft. Toch leuk als je voor een stoplicht staat te wachten met andere fietsers en je wegsnelt.
De fiets is beschikbaar in vier kleuren namelijk: Sky Blue, Midnight Black, Avocado Green en Pebble Grey. Qua frame kun daarnaast je kiezen uit vier maten: S (1.55m-1.70m), M 1.65m-1.80m, L (1.75m-1.90m) en XL (1.85m-2.00m).
Specificaties en opties
De Tenways CGO600 Pro beschikt over een accu van 374Wh en heeft een actieradius van 60-80km. Hij beschikt net als de CGO600 en de CGO800S over een aantal premium features zoals de hydraulische remmen en riemaandrijving. Hieronder vind je de volledige specificaties:
- Batterijcapaciteit: 374Wh (36V, 10Ah Lithium-ion)
- Motor: MiVice 250W achternaafmotor met 60Nm koppel
- Aandrijving: Riemaandrijving
- Rem: Hydraulische schijfremmen
- Framemateriaal: Aluminium
- Verlichting: Geïntegreerde voorlamp, losse achterlamp op batterij
- Banden: CST lekbestendige banden
- Fietscomputer: OLED-display met fysieke knoppen
- Gewicht: 16kg
- Autonomie: Tot 80 kilometer
- Topsnelheid: 25km/u
Image credit: Tenways
Rijcomfort, fietshouding en rijmodi
Rijcomfort en de zithouding zijn bij een elektrische fiets belangrijke aspecten. Tenways heeft met de CGO600 en de CGO800S al bewezen een betaalbare, degelijke en comfortabele e-bike te kunnen aanbieden. Met de komst van de CGO600 Pro heeft Tenways weer een stap vooruitgezet.
Fiesthouding
Als urban citybike heeft de CG600 Pro een vrij sportieve zithouding. Het zadel staat vrij hoog, waardoor je voorover hangt maar met de verstelbare stuurpen kun je het stuur verstellen zodat je de optimale fietshouding kunt instellen. De houding is comfortabel en geeft een stoere look, maar hou er wel rekening mee dat deze sportieve houding over het algemeen minder geschikt is voor de langere fietsritten. Mocht je vaker langere ritten willen maken dan kun je beter voor de CGO800S kiezen die een minder sportieve houding heeft.
Rijcomfort
Tenways heeft een goede en kwalitatieve e-bike gemaakt die erg soepel fietst. Bij het wegfietsen merk je dat de motor heel natuurlijk en direct zonder enige vertraging ondersteuning biedt en ook nog eens geruisloos. De riemaandrijving is een ander voordeel van de Tenways, geruisloos en zonder te schakelen. Niet alleen de motor is dus zeer stil, de gehele fiets is geruisloos en fietst heel erg soepel. De e-bike is in Europa begrensd op 25 kilometer per uur, ga je harder dan stopt de ondersteuning. Tot deze snelheid zoef je over het asfalt en ook tegenwind en kleine heuvels zijn geen probleem voor de MiVice-motor.
Rijmodi
Via het display zijn er 3 rijmodi in te stellen. We hebben de e-bike vooral gebruikt in de eerste en tweede stand. Voor rechte wegen is stand één al voldoende en de tweede stand hebben we alleen een keer ingesteld voor wat heuvels en bruggen, waar je vaak wat meer wind vangt. Stand drie is in principe alleen nodig bij lazy-riding. Je kan deze e-bike uiteraard ook zonder motor gebruiken wat ook prima te doen is. Tenways heeft hem zo weten te bouwen dat er geen weerstand op het achterwiel zit als de motor uitstaat. Hij fietst dan dus als een gewone fiets en uit de praktijktest blijkt ook dat dat geen enkel probleem is. Het is vooral handig wanneer je samen met iemand fietst die geen beschikking heeft over een elektrische fiets en dus veel harder zou moeten trappen om de e-bike bij te kunnen houden.
Via de TENWAYS App is het mogelijk een reeks statistieken bij te houden, zoals: afgelegde afstand, gemiddelde snelheid, ritduur en is direct te zien hoe vol de batterij is. De app is beschikbaar via de App Store en Google Play Store.
Batterij en range
De Tenways CGO600 Pro heeft een batterij met een capaciteit van 374 Wh. Met deze batterij moet je volgens Tenways 100 kilometer op de laagste van de drie ondersteuningen kunnen fietsen. Deze verwachte range komt natuurlijk uit een testomgeving, zonder wind en zonder heuvels. In de praktijk kwamen wij na de eerste batterijlading uit op een kleine 80 kilometer, voornamelijk op stand één en twee gefietst en in koude weersomstandigheden. Dat is dus wat minder dan geclaimd, maar voldoende range voor waar de fiets voor bedoeld is.
Het voordeel van de batterij van de CGO600 Pro is dat deze zowel uitneembaar is, maar ook op te laden is als deze in de fiets zit door gewoonweg de adapter op de batterij in de fiets aan te sluiten. De batterij is met een slot en de bijgeleverde sleutels te vergrendelen, dus deze is er uiteraard niet zomaar uit te halen.
Aandrijving CGO600 Pro
De CGO600 Pro is erg licht voor een e-bike, rijdt lekker strak en voelt soepel aan. Dit komt mede door hoe de aandrijving van de Tenways is ingeregeld. De CGO600 Pro beschikt namelijk over een riemaandrijving (Gates belt), een Mivice-motor op de achternaaf en een torque sensor (krachtsensor) in de trapas. Deze sensor registreert hoeveel druk je op de pedalen zet terwijl je trapt. Als je meer kracht zet omdat je bijvoorbeeld bij een stoplicht wegrijdt, een heuvel op rijdt of tegenwind hebt, dan voelt de fiets dit als het ware. Door de trapbeweging wordt het achterwiel door de riem (de belt) aangedreven. Je hebt dus geen ketting maar een riem die veel langer meegaat en geruisloos is. De riem gaat zo’n 20.000 tot 30.000 km mee, afhankelijk van hoe goed je hem schoon houdt.
In het achterwiel bevindt zich de Mivice-motor die erg stil en zuinig in energieverbruik is. Een kenmerk van deze Mivice-motor die Tenways gebruikt, is dat deze ook bij lagere snelheid ondersteuning blijft bieden. Je kunt met deze e-bike dus zowel hard als zacht met ondersteuning fietsen. Dat is niet bij iedere e-bike het geval.
Tenways CGO600 Pro versus CGO600
De eerste fiets die Tenways op de markt bracht was de Tenways CGO600. Dat model zag in 2021 het levenslicht. Dat exemplaar viel meteen op vanwege het strakke design en zijn lichte gewicht van slechts 15 kilo, wat voor een e-bike weinig is. De CGO600 heeft een riemaandrijving (Gates belt drive) die geruisloos en soepel werkt. Niet lang daarna kwam Tenways met de uitgebreidere en comfortabele e-bike, de CGO800S. Uitgerust met een grotere en verwijderbare accu, bredere 47mm anti-lek banden, stevige aluminium spatborden en meer.
De Tenways CGO600 Pro is een perfecte combinatie van de gewone CGO600 en de Tenways CGO800S. Tenways heeft besloten om de CGO600 Pro uit te rusten met een verwijderbare batterij, met een grotere capaciteit dan de batterij van de gewone CGO600. De CGO600 Pro heeft ook bredere 50mm banden en dezelfde stevige aluminium spatborden als de CGO800S. Daarnaast heeft de elektrische fiets een verstelbare stuurpen, een in het frame geïntegreerde koplamp en wordt deze standaard geleverd inclusief spatborden en een standaard. In alle opzichten is de CGO600 Pro op bijna alle vlakken net wat beter dan de traditionele CGO600.
Prijsstelling CGO600 Pro
De CGO600 Pro is verkrijgbaar voor €1.799 waardoor deze e-bike een goede prijs-kwaliteitverhouding heeft. Momenteel worden de spatborden en de standaard gratis bijgeleverd. Normaal betaal je €39 voor de standaard en €59 voor de spatborden. Daarnaast is er ook nog een bagagedrager op de fiets te monteren, deze kost €59.
Met een prijs van €1.799 is de CGO600 Pro €200 duurder dan de CGO600 en tegelijk €100 goedkoper dan de CGO800S.
Conclusie en eindoordeel
Tenways heeft in een korte tijd furore gemaakt in de e-bikewereld met de CGO600 en de CGO800S, en heeft nu met de CGO600 Pro een nog betere e-bike op de markt gebracht. De natuurlijke en soepele rijondersteuning, het verbeterde design met de geïntegreerde koplamp en de verbeterde batterij maakt deze e-bike een van de beste en betaalbare e-bikes van het moment. Als Tenways bij een toekomstig model het achterlicht en het display ook nog eens in het frame integreert en dezelfde prijsstelling behoudt dan gaat de concurrentie het erg zwaar krijgen.
Klik op de button hierboven voor de prijzen en levertijd.