Tenways CGO600 review: soepele urban e-bike
Tenways is een relatief nieuwe speler op de e-bikemarkt. Het bedrijf is in 2021 opgericht na een succesvolle crowdfundingcampagne via Indiegogo. Datzelfde jaar openden ze hun hoofdkantoor in Amsterdam en werd de CGO600 gelanceerd. Intussen hebben ze ook de CGO800S aan hun portfolio toegevoegd.
De Tenways CGO600 is een citybike met urban looks en brengt een alternatief voor de (duurdere) fietsen van bijvoorbeeld Cowboy en VanMoof. De fiets richt zich als citybike op relatief kortere fietsritten, bijvoorbeeld dagelijkse ritjes van en naar het werk of de winkel.
Eerste indruk en design
Je ontvangt de fiets in een doos waarna je nog enkele zaken moet monteren. Tenways levert gelukkig het benodigde gereedschap en het gereedmaken van de fiets kost je met de dummy-proof handleiding een klein uur. Wij vonden dit eigenlijk eerder een voordeel dan een nadeel van de fiets: je leert de fiets namelijk meteen kennen en kan met het gereedschap kleine tweaks zelf makkelijk doorvoeren zonder dat je naar een fietsenmaker moet.
Zodra je fiets in elkaar zit kan je genieten van het strakke design. Toegegeven, de fietsen van bijvoorbeeld Cowboy, VanMoof en Veloretti zijn strakker afgewerkt, maar daar betaal je dan ook voor. Voor de prijs is de Tenways CGO600 zeer netjes afgewerkt en voelt de fiets degelijk en luxe aan. Een leuke bijkomstigheid: door de dunne buizen zie je bijna niet dat het een elektrische fiets is.
De fiets is beschikbaar in vijf kleuren (Arctic Blue, Midnight Black, Sky Blue, Lime Green en Light Grey) en vier framematen (S, M, L, XL).
Specificaties en opties
De Tenways CGO600 doet het niet alleen goed qua looks, onder de motorkap zit ook een aardig pakket. Hij beschikt over een aantal premium features die je niet vaak in deze prijsklasse tegenkomt, zoals de hydraulische remmen en riemaandrijving. Hieronder vind je de volledige specificaties:
- Batterijcapaciteit: 252Wh (36V, 7AH)
- Motor: MiVice 250W achternaafmotor met 40Nm koppel
- Aandrijving: riemaandrijving
- Rem: Hydraulische schijfremmen
- Framemateriaal: aluminium
- Verlichting: geïntegreerde voorlamp, losse achterlamp
- Banden: CST lekbestendige banden
- Fietscomputer: OLED-display met fysieke knoppen
- Gewicht: 15kg
- Autonomie: Tot 70 kilometer
- Topsnelheid: 25km/u
Rijcomfort en fietshouding
Uiteindelijk gaat het bij een elektrische fiets natuurlijk om de ondersteuning en het rijcomfort. Daarom was de belangrijkste vraag bij het testen van de CGO600 misschien wel: kan je voor deze lage prijs een comfortabele e-bike kopen? Het antwoord hierop is duidelijk: ja dat kan.
Als urban citybike heeft de CG600 een vrij sportieve zithouding. Het zadel staat vrij hoog, waardoor je voorover hangt. De houding is comfortabel en geeft een stoere look, maar hou er rekening mee dat deze houding over het algemeen minder geschikt is voor langere fietsritten. Nu is de fiets daar sowieso niet voor bedoeld, maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden bij de keuze voor deze fiets.
Tenways heeft een knap staaltje ontwikkelingswerk geleverd met als eindresultaat een hele soepele rit. Je merkt bij het wegfietsen al dat de motor meteen en zonder vertraging ondersteuning biedt. Dit zorgt ervoor dat je soepel wegrijdt bij bijvoorbeeld een stoplicht. Tijdens de rit zelf merk je bijna niks van de ondersteuning door de motor, en dat is een enorm compliment voor Tenways. Niet alleen is de motor zeer stil, hij werkt ook heel soepel. Je hebt geen last van onnatuurlijk ingrijpen door de motor en de trapfrequentie is in elke stand heel aangenaam. Ook tegenwind en kleine heuvels zijn geen probleem voor de MiVive-motor.
We hebben de e-bike vooral gebruikt in de eerste en tweede stand. Voor rechte wegen is stand één voldoende. De tweede stand gebruikten we eigenlijk alleen bij heuvels en bruggen. Stand drie is eigenlijk alleen nodig bij lazy-riding. Al met al biedt de CGO600 een enorm soepele en natuurlijke rit in vrijwel alle omstandigheden.
Je kan deze e-bike overigens ook gebruiken zonder de motor. Tenways heeft hem zo gebouwd dat er geen weerstand op het achterwiel zit als de motor uitstaat. Hij fietst dan dus als een gewone fiets. We hebben dit getest en dat werkt inderdaad zeer goed. Het is vooral handig wanneer je samen met iemand fietst die niet elektrisch fietst. Zou je dan elektrisch fietsen dan zal je metgezel (te) hard moeten trappen om bij te blijven. Het is vanwege het gebrek aan versnellingen overigens minder handig om zonder de motor een heuvel op te fietsen.
Batterij en range
De Tenways CGO600 heeft een batterij met een capaciteit van 252 Wh. Met deze batterij moet je volgens Tenways 70 kilometer op de laagste van de drie ondersteuningen kunnen fietsen. Deze verwachte range komt natuurlijk uit een testomgeving, zonder wind en heuvels. In de praktijk kwamen wij na de eerste batterijlading uit op 61 kilometer (voornamelijk op stand één en twee gefietst). Dat is wat minder dan geclaimd, maar voldoende range voor waar de fiets voor bedoeld is.
Het grootste nadeel van de CGO600: de batterij is niet uitneembaar. Dat wil zeggen dat je altijd een stopcontact in de buurt moet hebben om bij te laden. Hoewel de fiets slechts 15kg weegt, is het als je in een appartement woont niet handig om hem telkens mee naar boven te moeten nemen. We begrijpen de keuze overigens wel: een uitneembare batterij is natuurlijk een vrij dure feature die de fiets ineens een pak duurder zou maken.
Conclusie en eindoordeel
Het debuut van Tenways in de e-bikewereld is absoluut een succes gebleken. De CGO600 is één van de fijnste elektrische fietsen die we hebben getest. Hij blinkt vooral uit in zijn instant en soepele rijondersteuning. Daarnaast ziet de fiets er gewoon goed uit en wil je er zeker op gezien worden. We hadden graag een uitneembare batterij gezien, maar dat nemen we voor deze prijs graag op de koop toe.
Klik op de button hierboven voor de prijzen en levertijd.