Marketing, Reviews

SEMrush review: de grootste SEO-tool

Voordelen
Goede rapportages in een handomdraai
Nadelen
Mist soms wat Nederlandstalige keywords
Aanbevolen prijs: €119,95 p/m
Waar te koop?
Totaalscore 9
SEMrush maakt het leven van de online marketeer een stuk eenvoudiger. In deze review lees je onze bevindingen van de SEO-tool.

SEMrush is mijn eerste ervaring met een SEO-tool en ik durf het wel te zeggen: SEMrush maakt het leven van een online marketeer makkelijker. Het is nu ongeveer een maand geleden dat ik voor de eerste keer door de tool klikte, en het liet mijn marketinghart sneller kloppen. Dit vond ik reden genoeg om mijn ervaringen met jullie te delen in de vorm van een blog, dus jullie kunnen hier mijn ervaringen lezen. Spoileralert: ik ben enthousiast!

Wat is SEMrush?

SEMrush is een van de bekendere (dan wel bekendste) SEO-tools. Het platform is gericht op het vergroten van jouw online zichtbaarheid. Enkele leuke weetjes over SEMrush:

  • Meer dan 7 miljoen gebruikers
  • 14 internationale prijzen op haar naam
  • Bekende klanten: Tesla, IBM en Nike

De tool meet jouw prestaties op gebied van zoekmachineoptimalisatie, zoekmachineadvertenties, social media, zoekwoorden, backlinks en nog veel meer. Deze gegevens worden vergeleken met jouw belangrijkste concurrenten. Zo kan jij er echt alles aan doen om jouw online zichtbaarheid te verbeteren.

Voordelen van SEMrush

SEMrush heeft alles op gebied van techniek, content en autoriteit. Het is geen toeval dat dit ook de drie SEO-pijlers zijn. Hieronder lees je kort waar jij bij deze pijlers aan moet denken.

Techniek

Dit heeft alles te maken met hoe een site technisch in elkaar steekt. Denk daarbij dus aan de keuze van je CMS. Een van de meest gebruikte hier is WordPress. Voorbeelden van andere factoren zijn de snelheid van de website, de site-structuur en nette URL’s.

Content

Door unieke en kwalitatief hoge content op de website te zetten, scoort deze hoger in zoekmachines. Denk hierbij dus aan een keyword-onderzoek en de contentcyclus.

Links

Linkbuilding is nog steeds één van de belangrijkste aspecten binnen SEO. Het gaat hier over backlinks (links van een andere website naar jouw website) en outbound linking (links van jouw website naar een andere). SEMrush biedt veel mogelijkheden. Als jij al deze mogelijkheden benut, hoef jij geen andere SEO tools meer te gebruiken.

Een ander voordeel is dat het zeer overzichtelijk is en gemakkelijk in gebruik. Het werkt met blokjes die elk een eigen onderwerp hebben. Deze blokjes laten de belangrijkste informatie zien en dienen als knop om door te linken naar de pagina die dieper ingaat op dit onderwerp. De verzamelpagina is handig in gebruik en zorgt ervoor dat jij niet door een lastig menu hoeft te scrollen.

De tool spreekt voor zich, waardoor jij geen doorgewinterde techneut hoeft te zijn om hiermee uit de voeten te kunnen. Mocht je toch nog wat vragen hebben, dan kun je deze altijd op het internet kwijt. YouTube staat namelijk vol met korte introductiefilmpjes die jou op een handige manier door de tool nemen.

SEMrush heeft nog veel meer voordelen, maar wij er springt er voor ons één in het bijzonder in het oog. Zo is het mogelijk om al jouw bevindingen in een overzichtelijk rapport te zetten. Dit is natuurlijk heel handig als je de resultaten aan jouw collega’s wilt laten zien.

Alles wat je met SEMrush kan

SEMrush werkt op 5 verschillende onderdelen, namelijk:

  • On page SEO & tech SEO
  • Advertising
  • Social media
  • Content marketing
  • Competitive research

Al eerder beschreef ik dat SEMrush ontzettend veel mogelijkheden heeft. Sommige hiervan zul je misschien pas in een later stadium gaan gebruiken. In deze blog focussen wij ons op de eerste stappen die jij in SEMrush zal gaan nemen.

Voor elke aparte website maak je een apart project aan. Wij adviseren om de projectnaam overeen te laten komen met de naam van het bedrijf. Eén project zou bijvoorbeeld Blue Pixl Media kunnen zijn.

On Page SEO checker

De meeste beginnen met de On Page SEO-checker. Dit is een ideeëngenerator die allemaal nieuwe SEO-tips aandraagt die je op jouw website kan toepassen. Nadat je een project hebt aangemaakt, gaat de checker alle pagina’s die jouw website heeft na, en geeft hij input om nog beter te scoren in zoekmachines. Zo checkt het de lengte en leesbaarheid van de content, en analyseert het de URL’s. De nieuwe ideeën krijg je te zien op basis van waarde. Zo is voor jou gelijk duidelijk waar je moet beginnen om het meeste resultaat te behalen.

Keyword onderzoek in SEMrush

SEMrush heeft 4 verschillende tools die jij kunt gebruiken en combineren met betrekking tot het keyword onderzoek, namelijk:

Zo biedt SEMrush jou de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de organische zoekwoorden en die van de concurrentie in de organische resultaten. Zij geven jou vergelijkbare zoekwoorden en inzicht per zoekwoord in zoekvolume, concurrentie, advertenties etc.

SEMrush is een Amerikaans bedrijf wat een wereldwijd marktaandeel bezit. Zij updaten hun software continue en streven naar een zo’n hoog mogelijke kwaliteit. In sommige vakgebieden merken wij dat SEMrush geen Nederlands bedrijf is en daardoor wat Nederlandse keywords mist.

Backlink checker SEMrush

Het backlink audit-rapport geeft inzicht in welke websites naar jouw website linken. Het geeft je ook een beeld van hoe betrouwbaar de links zijn. SEMrush komt zelfs met een hoop ideeën aanzetten hoe jij jouw backlinking-strategie nog beter kan maken.

Met de toxic score geeft de tool aan hoeveel risico deze backlink heeft. De tool geeft een cijfer van 0 tot 100, waarmee 0 goed is en 100 zeer slecht. Zo kun jij in de gaten houden dat er geen “slechte” links naar jouw website worden gemaakt. Slechte links kunnen namelijk schade toe richten tot jouw SEO-waarde.

Prijzen en abonnementen

SEMrush biedt drie verschillende abonnementsformules aan:

Pro (119,95 euro p/m)

Dit abonnement is speciaal voor freelancers, startups en in-house marketeers met een beperkt budget. Hiermee kun je SEO-, PPC– en SMM-projecten uitvoeren met meer dan 40 geavanceerde tools. Leer hoe jouw concurrenten ranken, wat hun social-media en de verkeersbronnen resultaten zijn.

Guru (229,95 euro p/m)

Speciaal voor MKB-ers en groeiende marketingbureaus. In dit pakket zitten alle functies die ook in het pro-pakket zitten plus:

  • Contentmarketingplatform
  • Historische gegevens
  • Uitgebreide limieten
  • Google Data Studio-integratie

Business (449,95 euro p/m)

Geschikt voor bureaus, e-commerceprojecten en bedrijven met uitgebreide aanwezigheid op het web. Dit pakket heeft alle goeroe eigenschappen plus:

  • API-toegang
  • Uitgebreidere limieten en opties voordelen
  • Berekeningen van share of voice

Conclusie

Het moge duidelijk zijn dat ik helemaal fan ben van deze tool. Het is nu ongeveer een maand geleden dat ik voor de eerste keer door de tool klikte, en het liet mijn marketinghart sneller kloppen.  Of je nu wil beginnen met het analyseren van jouw website en het verbeteren van de On Page SEO-waarde, of gelijk jouw concurrenten en social media-activiteiten wil analyseren, SEMrush kan het allemaal. Én dat niet alleen, het is ook nog eens overzichtelijk en gemakkelijk in gebruik. SEMrush ondersteunt jou van A tot Z.

businessmarketingSEOtrending

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken