Trek District+ 5 review: één voor de prijs van twee
Eerder dit jaar kwam de Trek Allant+ 6 al eens voorbij. Met een prijskaartje van ongeveer 3.700 euro bevindt het Allant-model zich in een lagere prijsklasse dan de District+ 5. Met die laatste wenst Trek klanten aan te trekken die een meer luxueus ontwerp wensen. Enerzijds verwerkte Trek daarvoor de batterij in het frame en anderzijds is het kader van de District opgetrokken uit één stuk metaal. Je ziet dus geen lasnaden, zoals je die wel ziet op andere, meer betaalbare e-bikes.
Trek ruilt op deze fiets ook de derailleurversnellingen van de Allant-modellen om voor een Enviolo-versnellingsnaaf met het Automatiq-systeem. Kort door de bocht: dat systeem schakelt voor je en is verbonden met de Bosch-middenmotor. De fiets biedt dus zeker een aantal extra’s. Na zo’n 150 kilometer door zomer- en herfstweer te hebben gereden, vragen we ons wel af of deze fiets 5.000 euro waard is.
Specificaties
We hebben hieronder de belangrijkste specificaties van de Trek District+ 5 (2023) voor je op een rij gezet.
- Aandrijving: Bosch Performance Line Cruise (75Nm)
- Batterij: 545 Wh (Bosch PowerPack 545)
- Schakelsysteem: Enviolo Automatiq, Enviolo Trekking-naafversnellingen
- Aansturing: Bosch Smart met Intuvia 100-display
- Banden: Schwalbe Super Moto-X
- Remmen: Shimano MT401 of MT420
- Remschijf: Shimano RT30 of RT26
Frame zonder lasnaad
Dat prijskaartje vloeit ook door in de bouwkwaliteit. Enerzijds merken we op dat het frame geen lasnaden heeft. Hoewel zoiets niet direct bijdraagt aan de bouwkwaliteit, draagt het wel bij aan het premiumgevoel. Veel naden vind je ook niet terug op de e-bike. Enkel het plaatwerk over de batterij sluit niet naadloos aan op het frame. Daar staan we niet meteen van te kijken, gezien je de plaat steeds moet verwijderen als je de accu uit de fiets neemt. Uniek is wel dat Trek ervoor heeft gekozen de batterijcover mee te spuiten in de framekleur. Hierdoor oogt het echt als onderdeel van de fiets. Op andere elektrische fietsen, zoals de Gazelle Avignon C8 HMB die we recent hebben getest, lijkt die plaat eerder bijzaak en is hij gewoon uitgevoerd in zwart plastic.
De lak die Trek heeft aangebracht, is ook bijzonder stevig. Na onze testen hebben we geen beschadigingen van de lak kunnen aanwijzen. Waar nog winst behaald kan worden is de bagagedrager. De drager lijkt identiek aan het exemplaar op de Allant+ 6 en dito voor de verlichting. Zeker het draadje van het achterlicht zou, wat ons betreft, beter weggewerkt moeten worden. Op de Gazelle zit het achterlicht in de bagagedrager verwerkt. Het geeft de fiets niet alleen meer cachet maar maakt de e-bike bovenal hufterproof. Des te sterker, des te beter, luidt ons motto voor elektrische fietsen. Hufterproof is echt niet alleen een voordeel voor stadscentra. Ook als je de fiets gewoon in je eigen schuur zet, kan het geen kwaad als onderdelen als kabels goed zijn weggewerkt. Dat geldt ook vooral voor de kabels bij het stuur. Wat dat betreft heeft Trek het wel goed voor elkaar: alle kabels lopen via het balhoofd het frame in. Buiten dat het de kabels beschermt, ziet het er gewoon aantrekkelijker uit.
Comfortabele ritten
Bij het opstappen op de District+ 5 merk je meteen dat hij gemaakt is voor comfortabele ritten. Tijdens het fietsen zit je heel licht voorovergebogen, maar toch zeker niet zo sterk als bij sportieve e-bikes. Ook voor ritten die langer dan twee uur duren – als je ooit zo lang wil gaan fietsen – is die zithouding best comfortabel. We hebben alvast geen last gehad van onze rug. Overigens is niet alleen de zithouding gericht op comfort: dat geldt ook voor de geveerde voorvork en de geveerde zadelpen. Samen zorgen ze voor een heerlijke rijbeleving. We nemen nogal eens het ‘rijden op wolken’ in de mond en dat geldt hier eigenlijk ook. Schokken worden piekfijn weggenomen, zonder dat de fiets zompig wordt. De e-bike is met zijn 26,8 kilo (leeggewicht) niet bepaald een lichtgewicht, maar dat lijkt geen enkel probleem voor de vering. De dikke Schwalbe Moto-banden, met een breed loopvlak, dragen daar ook zeker aan bij.
De zadelvering lijkt in eerste opzicht wel wat harder dan verwacht. Na enkele testritten waren we er echter wel van overtuigd dat de Trek hiermee zowel voldoende stijfheid als vering biedt. Op sommige e-bikes met een geveerde zadelpen stuiter je zowat rond als je over oneffenheden in het wegdek rijdt. Deze zadelpen heeft daar zeker geen last van en filtert ‘ongezien’ hobbels weg. Dat maakt van de District+ ook de ideale compagnon voor mensen die graag met de fiets op stap gaan.
Sportieve ritten laat je best wel uit je hoofd. Daar is hij gewoon niet voor gemaakt. Het gewicht maakt dat de fiets strak op de weg ligt en zich fijn laat besturen, maar keihard door de bocht razen: daar nodigt de e-bike niet toe uit. Dat hoeft ook helemaal niet. Als je met de District+ 5 op stap gaat, wil je gewoon vlotjes cruisen aan 25 km/u of sneller. Hoe graag we ook sportief fietsen: we kwamen op deze e-bike vooral gewoon wat tot rust. Alles ging gemoedelijker en dat kunnen we zeker waarderen.
Iets meer spierkracht
Op de specificatielijst van de Trek-fiets treffen we de Bosch Performance Line Cruise aan, een motor met een koppel van 75 Nm. Hoewel de middenmotor zich niet kan meten met de extreem krachtige Performance Line CX (85 Nm), zijn we positief verrast door de natuurlijke trapondersteuning. In alle gevallen biedt de motor zat vermogen om moeiteloos, voor ons althans, op tempo te komen. Eens op tempo kan de motor naar gelang wat je vraagt moeiteloos ondersteuning blijven bieden tot en met 25 km/u.
Bij bergop slaat de motor ook vlotjes aan door de krachtsensor. Wel merken we dat de e-bike enkel in de hoogste standen mikt op die 25 km/u. In lagere standen bereikt het vermogen zijn plafond eerder rond de 23 km/u. Dan moet je dus iets meer beenkracht leveren om een hogere snelheid te behalen. Zoals gezegd zou dat echter niet het doel moeten zijn van de District: het is geen snelheidsmonster, maar wel een cruisemachine. En daarmee scoort de e-bike erg goed. Bosch moet nog wel wat meer werk verzetten om het motorgeluid terug te dringen. Hoewel het ons niet stoort, sluit het geluid niet meteen aan bij een geruisloze ervaring. Dat geldt ook voor het geluid van het Enviolo Automatiq-systeem. Steeds als je tot stilstand komt, maakt de automaat behoorlijk wat lawaai om terug te schakelen.
Enviolo-schakelsysteem
Met dit nadeel kunnen we overigens wel leven: het Automatiq-systeem is iets waar zelfs wij, als fietsfanaten, aan kunnen wennen voor lange en comfortabele ritten. Het systeem neemt namelijk alle schakelhandelingen van je over. Eens de gewenste cadans is ingesteld, schakelt het systeem naar het juiste verzet op de Enviolo-naaf. Bij het optrekken start de automaat in een lager verzet en eens je op gang bent merk je dat hij zich automatisch aanpast. Fietsen wordt zo eigenlijk een handeling waar je nog nauwelijks over moet nadenken. Het tijdperk dat je bij het stoplicht staat in een te hoog verzet, is hiermee ook voorbij. Wil je toch onderweg zelf nog van ‘versnelling’ wisselen, dan zit daarvoor een knop op het stuur. Helaas zie je nergens wat je doet als je die knoppen indrukt, daar de Automatiq-systemen niet zijn gekoppeld aan het Bosch Intuvia-scherm. Wel kan je dit steeds via je telefoon aflezen en bedienen.
Onderhoudsarm
Een echt werkpaard vereist zo min mogelijk onderhoud en dat geldt ook voor deze District+ 5 van Trek. De e-bike heeft zowel een onderhoudsarme Enviolo Trekking-naaf als riemaandrijving van Gates. Zo’n riem vereist zelfs helemaal geen onderhoud – wel wordt het geadviseerd om regelmatig de staat van de riem te controleren. Zo weet je vroegtijdig of er een nieuwe op moet en sta je dus niet ineens met een kapotte riem langs de weg. Wat ons betreft fietst zo’n riem ook nog eens fijner. In de praktijk zijn ze bovendien iets stiller dan een metalen ketting.
Afsluitend bespreken we nog een drietal punten: de remmen, het bereik en alle slimme functies. Over de remmen van de Trek kunnen we kort zijn: die zijn gewoon heel goed en brengen de fiets moeiteloos en geruisloos tot stilstand. Ze zijn allicht niet zo krachtig als de Mangura-remmen die we op de Avignon C8 tegenkwamen, maar groot is dat verschil niet. Het rijbereik is meteen het grootste nadeel van de District+ 5. Gemiddeld houdt de e-bike het 50-60 kilometer vol in de hoogste stand. Gazelles Ultimate C380 HMB, een fiets die nog een pak minder kost dan deze Trek, haalt een bereik van rond de 75 tot 80 kilometer in dezelfde stand (met dezelfde Cruise motor, zelfs). Het testresultaat is gehaald met de standaardaccu van 545 Wh. Er is ook een grotere 725 Wh-accu verkrijgbaar.
Voor meer instellingen kan je in de Bosch Flow-app terecht. Eens je de koppeling met de Intuvia 100 hebt afgerond, kan je o.a. de mate van trapondersteuning aanpassen en een motorslot inschakelen. Verder is de appondersteuning relatief beperkt. Helaas is het Intuvia-scherm ook beperkter qua functies dan de nieuwere Kiox 300, die ook navigatieacties kan tonen.
Eindoordeel
Onder de streep kunnen we vrij kort zijn: de District+ 5 is een prachtige, krachtige en comfortabele fiets. We gaan de e-bike de komende tijd zelfs missen. Door zijn prijs en het rijbereik is hij wel moeilijk om echt aan te raden. Tegelijk kan je dat wel oplossen met een grotere accu. Heb je 5.000 euro over voor een e-bike en kan het ontwerp jou wel smaken? Ga er dan zeker eens op uit en maak een testrit. Alleen dan weet je écht of deze fiets bij jou past.