Gazelle Eclipse C380 HMB review: nu al de beste e-bike van 2024?
Er passeerden al veel e-bikes van Gazelle de revue. Neem bijvoorbeeld de Ultimate C380 HMB, een fiets met zoveel vermogen dat je er zelfs een aanhanger achter kunt koppelen. Of de Gazelle Avignon C8: een ‘recreatief werkpaard’ met een autonomie die niet teleurstelt. Met de Eclipse C380 HMB trapt het fietsenmerk door in een hoger segment: het vermogen is nog iets toegenomen ten opzichte van de Ultimate, en zowel het bereik, de rijbeleving als het prijskaartje zijn van een ander niveau. Als je de fiets voor het eerst ziet staan, krijg je echt het “wow”-gevoel. Zeker in Metallic Orange, de kleur waarin Gazelle de e-bike hier heeft geleverd, is het een fiets die opvalt in het anders zo fletse straatbeeld. Met een prijskaartje vanaf 5.999 euro is dat ook geen overbodige luxe.
Luxepaard…
Luxe is ook wat de klok slaat met het frame van de Eclipse. De weggewerkte lasnaden en het unieke lijnenspel geven de fiets niet alleen een fraaie uitstraling, maar maken hem ook ontzettend stijf. “Premium” is ook de beste omschrijving voor de matte verflaag, die na wekenlang gebruik onbeschadigd achterbleef. Welke kleur je mooi vindt, is uiteraard een persoonlijke kwestie. Metallic Orange springt er wat mij betreft wel met kop en schouders bovenuit, zeker in combinatie met de zwarte achterkant en voorvork. Een leuk detail van de Eclipse C380 is de ‘onzichtbare’ oplaadpoort. Toen ik de e-bike voor het eerst gingen opladen, was het werkelijk een zoekplaatje (lees: ik kon hem niet vinden). Bij de meeste e-bikes zit de laadpoort vlak bij de accu, maar Gazelle heeft hem slim achter het zadel geplaatst, boven de zwarte buis die grenst aan het ringslot. Een geniale ontwerpkeuze.
Gazelle heeft ook goed nagedacht over de plaatsing van het Kiox 300-scherm. Dit zit tussen de bevestigingspunten van het stuur en oogt echt als een onderdeel van de fiets, in plaats van dat het er later op is geplakt. Deze wijze van montage maakt de e-bike ook iets meer hufterproof: er zullen niet zomaar andere fietsen tegenaan komen. Bovendien wordt het Kiox-scherm zo beschermd tijdens een val met de e-bike. Ook is er aandacht besteed aan de valbescherming van de kabelsoep bij het stuur. In dit geval is er geen kabelsoep te zien: alle kabels gaan rechtstreeks de framebuis in. Eigenlijk tikt de Eclipse C380 alle items aan die horen bij het ontwerp van een prijzige e-bike, mits je ook fan bent van het ontwerp.
…en een werkpaard
Naast een luxepaard is de Eclipse C380 HMB ook vooral een werkpaard, kilometervreter, snelheidskanon, en noem zo nog maar wat krachttermen op. Het klinkt misschien wat overdreven, maar de Eclipse C380 is zo ontzettend krachtig dat je met gemak immense afstanden aflegt. Die kracht wordt geleverd door de Bosch Performance Line CX-motor, die we al kennen van de Trek Allant+ 6. Met een koppel van 85Nm is het een motor die geen heuvel uit de weg gaat. Zelfs bij een ontzettend krachtige tegenwind aan de Nederlandse kust (Scheveningen) hield de middenmotor stand en kwam de fiets moeiteloos vooruit.
Het forse vermogen zorgt overigens niet voor een onbalans in de fietsbeleving. De hoeveelheid kracht die de motor levert, is steeds afhankelijk van de hoeveelheid kracht die je zelf zet. Dit meet de motor met de krachtsensor in de trapas. Zeker bij het wegtrekken van het stoplicht is dit een onmisbaar voordeel: in plaats van er als een ‘raketje’ vandoor te schieten, trek je op aan je eigen tempo. Ook voelt het fietsen op de Eclipse gewoon nog als fietsen. Sommige e-bikes, zeker die met achterwielmotoren, nemen vrijwel al het werk uit handen. Hoe fijn dat ook klinkt: het voelt vooral heel onnatuurlijk aan. Bij de Eclipse C380 krijg je een gemoedelijke duw in de rug als dat nodig is, en zo hoort dat ook.
Wat meehelpt is dat Gazelle koos voor een Enviolo Trekking-versnellingsnaaf, met traploze versnellingen. Zulke versnellingen laten je de fietsbeleving meer naar wens bijstellen. Wie veel kracht wil zetten (of veel kracht heeft), kiest voor een hoger verzet met een lagere cadans. Wil je iets lichter fietsen, dan draai je de Enviolo-hendel de andere kant op, wordt het bergje op het Enviolo-klokje iets hoger en moet je ook iets vaker trappen. De traploze werking maakt het ook een stuk makkelijker om een gewenst verzet in te stellen. Waar dat normaal wellicht tussen twee versnellingen ligt, kun je hier exact de juiste stand instellen. Het enige nadeel van dit type versnellingen is dat het soms wat priegelwerk is om weer het juiste verzet te selecteren nadat je een heuvel hebt beklommen. Echter, echt een ‘nadeel’ is dat niet.
Gazelle Connect
Met een prijskaartje van 5.999 euro is de Eclipse C380 wellicht net zo gewild bij dieven als bij consumenten. Een dubbel slot weerhoudt hen er dan ook niet altijd van om de e-bike mee te nemen. Wat hen wel kan tegenhouden is het Gazelle Connect-platform, dat standaard op de Eclipse C380 HMB wordt geleverd. Het Connect-platform biedt bewegingsregistratie via GPS én diefstalbescherming. Het eerste houdt in dat je een melding krijgt als je fiets plotseling wordt verplaatst. Is er sprake van diefstal, dan kun je dat meteen registreren via de Connect-app. Gazelle stuurt vervolgens een opsporingsteam op pad dat het GPS-signaal gebruikt om je fiets op te sporen. Als ze de e-bike vinden, staat deze binnen no-time weer bij je thuis. Levert de zoektocht niets op, dan legt Gazelle de zaak voor aan je verzekeraar. Die komt vervolgens met een passend aanbod, hetzij een terugbetaling van (een deel van) de nieuwprijs, of een geheel nieuwe elektrische fiets.
Normaliter moet je vanaf dag één betalen voor dit Connect-platform. Bij de Eclipse C380 krijg je echter één jaar gratis: zowel het data-abonnement als de diefstalverzekering worden voor je betaald. Na dat opstartjaar moet je wel zelf gaan betalen voor deze diensten. Via de Connect-app kun je het data-abonnement (39,95 euro per jaar) en een verzekering (variabele kosten) afsluiten. Het nadeel is dat je de dienst niet kunt gebruiken zonder beide abonnementen af te sluiten. Je kunt de bewegingsregistratie immers niet inschakelen zonder ook de diefstalverzekering af te sluiten. Wat mij betreft een gemiste kans. Wellicht dat ze in de toekomst ook kunnen nadenken om de dienst iets langer gratis beschikbaar te stellen. In deze prijsklasse had dat ook best wel gemogen.
‘Van hier tot Tokio’
Dat gemis maakt de Eclipse dan weer goed met zijn bereik, met een 750Wh-accu. meldt op zijn website dat dit een (theoretisch) bereik van 135 kilometer oplevert in de Eco-modus. In de Auto-modus (70 km) of Tour-modus (90 km) ligt het bereik een stuk lager. Turbo ligt daar net tussenin met 80 kilometer autonomie. De praktijk wijst uit dat je er gemiddeld net iets meer uit kunt halen. In de Turbo-modus kwam de fiets op een gemiddeld verbruik van iets meer dan 1 procent per gereden kilometer, oftewel een bereik van ongeveer 95 kilometer. Hoeveel je verbruikt, is wel sterk afhankelijk van omgevingsfactoren zoals het wegdek, mee- of tegenwind, temperatuur en hoeveel energie verbruikt wordt bij het optrekken. Als je enkel in de stad fietst en vaak moet stoppen bij het stoplicht, zal je veel meer energie verbruiken dan op langgerekte, stoplichtvrije fietspaden buiten de bebouwde kom. Het genoemde bereik geldt voor een fiftyfifty-verdeling tussen stadsverkeer en afstand buiten de bebouwde kom. Uiteraard haal je in de Auto-, Tour- of Eco-modus nog wel een stuk meer bereik. Ik vind de fiets persoonlijk het fijnst rijden in de Tour- of Turbo-modus.
Vergeleken met e-bikes zoals de Trek District+ 5 (50 tot 60 km uit een 545Wh-accu) en de Gazelle Ultimate C380 HMB (75 km uit de 500Wh-accu) ligt het bereik echt een stuk hoger. Dat maakt de Eclipse een ideale fiets voor wie vaak, en vooral ook voor lange afstanden, op het fietspad te vinden is.
Houten zitvlak
Trek wist op de District+ 5 te verrassen met een ontzettend comfortabele zitbeleving. Vaak heb ik toch wat te klagen over het zadel op e-bikes, ook bij de meer prijzige exemplaren. De complexe veerconstructie zorgde er daar echter voor dat ik op een fluwelen troon zat. Helaas kan ditzelfde niet gezegd worden over Gazelles duurste e-bike, die geen geveerd zadel heeft. Zelfs een geveerde zadelpen ontbreekt. Met name op lange afstanden, waar deze e-bike voor bedoeld is, is dit echt een no-go. Klinkerwegen sloeg ik liever over met de Eclipse C380 om mijn zitvlak te sparen. Uiteraard kan je zelf altijd nog een geveerd zadel installeren, maar voor ongeveer 6.000 euro zou dat er gewoon op moeten zitten. Je polsen worden overigens wel gespaard: de geveerde voorvork doet precies wat die moet doen: vibraties wegnemen. Het zorgt voor een heerlijke stuurervaring, ook op wegen vol hobbels en oneffenheden.
Het rubber op de Gazelle, Schwalbes Marathon Performance, draagt daar zeker aan bij. De banden zijn echter wel iets minder geschikt voor natte en winterse omstandigheden. Ze verliezen dan vrij snel grip als je vlotter bochten neemt. Het gewicht van de e-bike dwingt je er sowieso al toe om zulk sportief rijgedrag achterwege te laten.
Bosch Flow en Kiox
In onze reviews van de Trek Allant+ 6 en Gazelles Ultimate C380 HMB kwam Boschs Smart-systeem al eens aan bod, inclusief het Kiox 300-schermpje. Gazelle heeft het slimme scherm gelukkig ook op de Eclipse C380 HMB geplaatst. De Kiox 300 is wat mij betreft het beste scherm van de Duitse fabrikant. Het kleurenscherm toont ontzettend veel ritinformatie, onder meer over je cadans, gemiddelde snelheid, resterende bereik en je huidige pedaalvermogen.
Het scherm werkt ook samen met de Bosch eBike Flow-app. Daarin kun je instellingen van de ondersteuningsstanden aanpassen, ritinformatie bekijken, onderhoudsgegevens bewerken en routenavigatie starten. Die routenavigatie wordt vervolgens doorgegeven aan de Kiox 300, waardoor je op het schermpje route-aanwijzingen ziet verschijnen. Hoewel dit niet uniek is aan Bosch, is het wel exclusief voor Boschs Kiox-serie. Als je op zoek bent naar een e-bike met ‘smarts’, dan moet de Eclipse zeker op je verlanglijstje staan.
Eindoordeel
Gazelles Eclipse C380 HMB is de duurste elektrische fiets die ik tot nu toe heb mogen testen. Die prijs levert je een e-bike op met een uniek design, de krachtigste Bosch Performance-motor, het grootste bereik dat ik ooit heb genoteerd én diefstalbeveiliging via Connect. Mits je na het eerste jaar zelf wat abonnementen afsluit, natuurlijk.
Wat opviel is dat de Eclipse zeker niet de meest comfortabele fiets is; zeker op klinkerwegen krijgt je zitvlak er nogal van langs. Het is een relatief klein detail, maar wel een dat in mijn optiek zwaar meeweegt. Wat het lastig maakt om de Eclipse aan te raden, is dat de Allant+ 6 van Trek dezelfde motor en hetzelfde scherm bevat. De batterij is dan wel iets kleiner, het ontwerp minder luxueus en de Allant+ 6 ontbeert diefstalbeveiliging, maar de prijs ligt ook ruim 2.000 euro lager.