Segway Cube 2000 Power Station review: compact en modulair krachtmonster
Segway is een merknaam die in de eerste plaats bekendstaat om de ooit zo geliefde Segway Personal Transporter, die je waarschijnlijk gewoon kent als de Segway. Sinds dat tijdperk is er echter veel veranderd bij de fabrikant. Na de Transporter introduceerde het smartmobilitymerk nog verschillende andere elektrische scooters, maar dat werd nooit een succesverhaal. Dat veranderde na de overname van het bedrijf door het Chinese Ninebot in 2015. In Europa zijn de KickScooter-steps van Segway inmiddels buitengewoon populair. Toch lijkt het Amerikaans-Chinese merk elders naar bronnen van inkomsten te zoeken. Dat werd al duidelijk met de release van de Gokart Pro, en de Segway Cube Power Station-serie is een nog radicalere aftakking van de kernactiviteiten. Niet zonder succes: de Cube-reeks kan het moeiteloos opnemen tegen concurrenten van Bluetti en EcoFlow.
Specificaties
- Capaciteit: 2.048 Wh (uitbreidbaar tot 5 kWh)
- Aansluitingen AC: 3x 230 V / 2.200 W
- Aansluitingen USB: 4x usb-a (18 W), 2x usb-c (100 W)
- Output (totaal): 2.584 W
- Input: AC (1.250 W), PV (800 W) of auto (200 W)
- Afmetingen: 35,4 x 28,9 x 28,4 cm
- Gewicht: 26,1 kg
Compact krachtmonster
Een draagbare accu zoals de Cube 2000 van Segway koop je niet om je smartphone op te laden wanneer je even naar de achtertuin verkast. Ze zijn ontworpen om mee op reis te gaan en je apparaten van stroom te voorzien op plekken waar geen stopcontacten beschikbaar zijn. Ga je een weekje kamperen in het bos of op de hei, dan kan de accu in je stroombehoefte voorzien. Naast smartphones kan je er namelijk ook apparaten zoals (mini)koelkasten of inductieplaten op aansluiten, zij het met een maximumvermogen (AC) van 2.200 watt. Blijf je iets langer weg, dan kan je de batterij zelfs bijladen met de Segway-zonnepanelen. Deze sluit je moeiteloos aan op de draagbare batterij, waarbij de zon zijn werk kan doen om de batterij weer op te laden.
Houd er bij tripjes buiten de gebaande paden wel rekening mee dat de Segway ruim 26 kilogram weegt, wat de accu niet bepaald ‘draagbaar’ maakt. Het formaat nodigt daarentegen wel uit tot vervoer: vergeleken met concurrenten zoals de accu’s van Bluetti en Fossibot, die we eerder hebben getest, is de Cube een stuk compacter. Hierdoor lijkt de accu ook lichter, maar schijn bedriegt. Gelukkig zijn er wel handvatten aanwezig, zodat je de accu, ondanks het gewicht, nog enigszins gemakkelijk kan optillen. Tegelijkertijd speelt gewicht bij dit type batterijen niet zo’n eens grote rol. Zodra ze eenmaal op de juiste plek staan, is er vaak geen noodzaak om ze constant te verplaatsen. Je kan de accu overigens ook in delen verplaatsen. De Cube 2000 bestaat uit drie losse modules: twee accu’s en een bedieningselement. Dankzij de modulaire opbouw kan je de capaciteit desgewenst uitbreiden tot 5 kWh. Daarvoor kan je drie modules van 1 kWh (1.000 Wh) elk toevoegen.
Hierdoor kan je net iets meer capaciteit meenemen als je langer op stap gaat, terwijl je een kleiner pakket meeneemt voor een korte trip van één of twee dagen. Technische kennis is niet vereist om zo’n module te installeren. Met de meegeleverde inbussleutel haal je binnen enkele tellen de controlemodule eraf. Vervolgens schroef je eenvoudig een extra batterijmodule vast en heb je de capaciteit uitgebreid. Naast dat het installeren van zo’n module erg gemakkelijk is, voelt het mechanisme zeer solide aan. Nadat de laatste schroef weer in de behuizing zit, lijkt het alsof er niets is aangepast. Deze opmerking over de bouwkwaliteit geldt ook voor de andere onderdelen van de Cube. Hoewel de zichtbare delen van de behuizing volledig van plastic zijn gemaakt, voelt dat plastic stevig aan en is het behoorlijk krasvast. Een opvallend detail is dat de stekkers niet voorzien zijn van rubberen klepjes. Dit heeft zowel voor- als nadelen: het maakt het eenvoudiger om een stekker in de batterij te steken, maar het is iets minder veilig als je de Cube mee op reis neemt. De stopcontacten liggen namelijk open en bloot. Mede hierdoor is het apparaat slechts IPX3-geclassificeerd. Lichte regendruppels kan de batterij wel aan, maar een forse regenbui is mogelijk iets te veel gevraagd.
Aansluitingen
De Cube 2000 is uitgerust met negen aansluitingen: drie stopcontacten, twee usb-c-aansluitingen en vier usb-a-poorten. De stopcontacten kan je bijvoorbeeld gebruiken voor het aansluiten van een minikoelkast, kookplaat of audio-installatie. Let er wel op dat het maximale aansluitvermogen 2.200 watt bedraagt. Voor de meeste apparaten die je op reis meeneemt, zal dit vermogen voldoende zijn. Smartphones, tablets en andere accessoires kan je aansluiten op de usb-poorten. De maximale output hiervan bedraagt 100 watt via usb-c en 18 watt voor usb-a. Voor de usb-c-aansluiting werkt de batterij met USB-PD (Power Delivery), wat wordt ondersteund door vrijwel alle laptops en telefoons. Met 100 watt kan je ook gemakkelijk een laptop opladen. Het nadeel is echter dat dit de limiet is voor beide poorten. Wanneer je meerdere apparaten op de usb-c-poorten aansluit, wordt die 100 watt dus verdeeld over de poorten. Dat geldt ook voor de usb-a-poorten.
Voor het opladen van de batterij heb je ook drie poortmogelijkheden. Om te beginnen is er de AC-aansluiting, waarmee je de batterij met maximaal 1.250 watt kan opladen. Met de zonnepanelen kun je elk uur maximaal 0,8 Wh terugleveren aan de accu. Wanneer je de Cube in de auto oplaadt, geldt een limiet van 200 watt. Hiermee duurt het dan minstens tien uur om de batterij van 0-100 procent op te laden. Als je toch al onderweg bent, heb je daar natuurlijk niet zoveel last van. Vergeleken met de modellen van Fossibot en Bluetti, die eerder bij ons de revue passeerden, gaat het opladen wel relatief traag. De Bluetti heeft namelijk een maximale oplaadsnelheid van 2.400 watt (AC) en 1.200 watt (PV), waardoor de batterij na een uur aan de lader vrijwel volledig is opgeladen. Bij de Segway moet je iets langer wachten, meestal iets meer dan 2 uur.
Capaciteit en prestaties
De Cube-batterij die Segway ons leverde, heeft een theoretische capaciteit van 2.048 Wh, verdeeld over twee batterijen van elk 1.024 Wh. Hoelang je hiervan kunt genieten, hangt natuurlijk af van welke apparaten je aansluit. Bij een verbruik van 800 W, bijvoorbeeld door een minikoelkast of kookplaat, gaat de batterij iets meer dan twee uur mee. Sluit je een e-bikelader aan op de batterij, dan kan je rekenen op een gemiddeld verbruik van 110 Wh. Ligt de accu ongeveer 8 uur aan de oplader, dan heb je zo’n 900 watt gebruikt. Het exacte verbruik hangt echter af van hoe efficiënt de oplader is en hoeveel stroom de accu nodig heeft. Een accu van 700 Wh vereist immers veel meer energie dan een batterij van 500 Wh. Voor smartphones is het eigenlijk een overbodige berekening: per batterijlading moet je rekening houden met een verbruik van zo’n 20 Wh bij een batterij van 5.000 mAh, wat resulteert in meer dan 100 batterijladingen. Tenzij je heel lang op reis gaat zonder een stopcontact tegen te komen, moet dit in de meeste gevallen voldoende zijn.
Zonnepaneel en Segway-app
Op reis kan je de Cube 2000 waar nodig opladen met een zonnepaneel. Je kan zo’n paneel simpelweg plat neerleggen, rechtop zetten of de ideale hoek bepalen met behulp van een soort ingebouwde ‘waterpas’. Sluit het paneel daarna aan op de batterij en laat de zon zijn werk doen. Hoeveel stroom je ermee terugwint, hangt af van de hoeveelheid zon en of het paneel in de optimale hoek staat. In het doorgaans bewolkte België heb je naar onze mening weinig aan zo’n zonnepaneel. Tijdens onze tests duurde het ook vrij lang voordat het batterijpercentage toenam, ondanks dat we het paneel onder zomerse omstandigheden hebben getest. Dat heeft mogelijk te maken met het relatief lage piekvermogen van de panelen van 200 Wp (200 wattpiek). Om de maximale PV-oplaadsnelheid van 800 W te bereiken, moet je vier panelen aanschaffen, die elk 599 euro kosten. Ga je op reis naar een land met zonovergoten dagen, zoals Frankrijk of Spanje, dan is het een ander verhaal.
Via de Ninebot-app kan je de status van de zonnepanelen volgen. Dat geldt ook voor de accu zelf: in de app vind je onder meer informatie over de huidige laadstatus en knoppen om de AC- en DC-uitvoer in of uit te schakelen. Deze informatie kan je ook aflezen op het display van de batterij, dus tenzij je de instellingen wilt aanpassen, heb je de app eigenlijk niet nodig.
Eindoordeel
Vergeleken met concurrenten zoals de Bluetti AC200L, Fossibot F2400 en EcoFlow Delta 2 Max is de Cube 2000 een van de goedkopere draagbare batterijen, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Het apparaat voelt solide aan en de modules waarmee je de capaciteit kan uitbreiden tot 5 kWh, geven hetzelfde degelijke gevoel. Wat ons ook zeer aanspreekt aan de Cube-serie is de modulaire opbouw. Hoewel je de capaciteit van de EcoFlow Delta-batterijen ook kan uitbreiden, bestaan die accu’s nog steeds uit losse delen die je eenvoudig op elkaar stapelt. Dat is anders bij de Cube, waar de modules in elkaar worden geschroefd om één geheel te vormen. Als we één minpunt moeten noemen, is het wel dat de Segway een lagere AC-oplaadsnelheid heeft van 1.250 watt, waardoor het langer duurt voordat de accu weer is opgeladen. We zijn ook niet erg te spreken over de los verkrijgbare zonnepanelen, maar in het doorgaans grijze België heb je daar weinig aan, dus daarvoor trekken we geen punten af.
Geïnteresseerd? De Cube 2000 kost 1.499 euro bij Segway. Losse Cube-modules van elk 1.024 Wh kosten 699 euro.