Trek Verve+ 2 Lowstep (G3) review: bijna perfect
E-bikes van Trek zijn doorgaans scherp geprijsd én bieden een uitstekende kwaliteit. Vorig jaar testten we al de Allant+ 6 van de Amerikaanse fabrikant: een e-bike van 3.699 euro die het moeiteloos opneemt tegen fietsen van 5.000 euro. Ook de Verve+ 2 Lowstep Gen 3, waarmee we de afgelopen weken hebben rondgetoerd, is bijzonder luxueus uitgerust voor zijn prijs, met onder andere de Shimano 9-speed Cues-derailleurversnellingen en het Bosch Purion 200-scherm. Daarnaast beschikt de fiets over een geveerde voorvork en zadelpen en mogelijk het meest comfortabele zadel waar we in lange tijd op zaten. Kortom, er viel veel te ontdekken tijdens de testperiode, waarin we ruim 200 kilometer met de Verve+ 2 Gen 3 hebben afgelegd.
Specificaties
We noemden zojuist al enkele details van de Verve+ 2 Gen 3. Hieronder zetten we alle specificaties voor je op een rij. Let wel: het is mogelijk dat de fiets bij jouw dealer net iets anders is uitgerust. Dit betreft meestal extra’s zoals het zadel, maar ook andere onderdelen, zoals de batterij, kunnen soms worden uitgewisseld.
- Aandrijving: Bosch Performance Line Cruise, 250 watt, 75 Nm
- Batterij: 400 Wh (Bosch CompactTube)
- Scherm: Bosch Purion 200 (werkt met Bosch eBike Flow-app)
- Versnellingen: Shimano Cues U4000, 9 versnellingen, derailleurversnellingen
- Remmen: Shimano MT200 (rem), RT70/RT10 (remschijf)
- Banden: Bontrager H2 Comp
- Vering: SR Suntour NVX30 (veerweg van 60 mm)
- Gewicht: 25,4 kg (inclusief niet-uitneembare accu)
Toegankelijke instap
Trek leverde ons een zogenaamd ‘Lowstep’-exemplaar van de Verve+ 2 Gen 3; dit is het frametype zonder bovenbuis. Dankzij de lagere instap kan je veel makkelijker op- en afstappen van de Verve+, wat ook voordelen biedt wanneer je bij een stoplicht moet stilstaan. De instap is bovendien breder dan we gewend zijn van doorstapframes, wat het nog comfortabeler maakt. Trek biedt de Verve+ 2 Gen 3 overigens ook aan met bovenbuis, maar die hebben we niet getest. In deze review richten we ons daarom op onze ervaringen met het Lowstep-model, omdat er mogelijk kleine verschillen zijn in de rijbeleving, zelfs als de specificaties van beide e-bikes hetzelfde zijn.
Naast de ruime instap valt op dat er geen accuklep aanwezig is; de 400Wh-batterij van de Verve+ 2 Gen 3 is namelijk niet uitneembaar. Als je net als wij in een appartement woont, maakt dit het opladen van de e-bike een stukje lastiger. Tegelijkertijd biedt het ook voordelen, vooral op het gebied van diefstal, omdat je de accu niet kan verwijderen. Bij een eerste blik zou je niet meteen denken dat het om een elektrische fiets gaat. Dat komt deels door de derailleurversnellingen en het relatief dunne frame. Ook het schermpje van de e-bike (de Bosch Purion 200) is niet veel breder dan het stuur, waardoor het minder opvalt. De middenmotor blijft uiteraard zichtbaar en de ‘Powered by Bosch’-opdruk op het frame verraadt dat het niet alleen aan je uithoudingsvermogen ligt dat je zo snel gaat.
In de kleur Trek Black lijkt de e-bike verder sterk op de eerdergenoemde District+ 5, met de drie gekleurde lijnen op de zadelbuis en het grote Trek-logo. De lasnaden zijn wederom netjes weggewerkt, hoewel de afwerking op de duurdere District van een nog hoger niveau is. Trek heeft het voorlicht geïntegreerd in de stuurkolom, zodat het beschermd is bij een val of als je naast andere fietsen parkeert. Dezelfde aanpak geldt voor de kabels; er is geen sprake van kabelspaghetti, want alle kabels lopen direct het stuur in, met uitzondering van de remkabel voor het voorwiel. Hoewel dit standaard is op veel duurdere elektrische fietsen van 4.000 euro en meer, is het niet vanzelfsprekend in deze prijsklasse. Na 200 kilometer op Belgische fietspaden en klinkerwegen voelt de fiets nog net zo aan als op de eerste dag dat we hem ontvingen. Op de klinkerwegen klappert de remkabel wel tegen het spatbord, maar dat kan ook liggen aan de montagewijze door de fietsenmaker. Op enkele haarkrassen na, door het gebruik van een fietsslot, ziet de lak er ook nog uitstekend uit.
Prettige wegligging
Je polsen hebben overigens geen last van de genoemde klinkerwegen. De schokken daarvan worden namelijk goed opgevangen door de geveerde SR Suntour NVX30-voorvork, zonder dat het voorwiel zweverig aanvoelt of nadeint bij grotere oneffenheden. Dit is deels te danken aan de Bontrager H2 Comp-banden, die gericht zijn op comfortabele ritten en een relatief breed loopvlak hebben, maar ook geschikt zijn voor sportievere ritten. Voor onze tests zoeken we soms de grenzen op van wat comfortabel aanvoelt bij het rijden op een e-bike, maar die grens kwam bij de Trek nooit echt in beeld. De e-bike ligt stabiel op de weg en zelfs als je sneller door de bochten gaat, bieden de banden voldoende grip om overeind te blijven. Hoewel Trek zijn Verve+ 2 Gen 3 in de eerste plaats positioneert als stadsfiets, kan je er dus gerust wat sportiever mee rijden, mede dankzij het relatief lage gewicht van 25,4 kilogram. Je hoeft niet veel elektrisch gewicht mee te zeulen als je op pad gaat met de Trek. Mede door dat lage gewicht is de e-bike zeer wendbaar, wat belangrijk is als je 25 km/u rijdt en plotseling moet uitwijken. Tegelijkertijd kunnen we het weggedrag omschrijven als volwassen en koersvast: je hoeft niet steeds bij te sturen, ook niet bij wat sterkere wind. Dit komt mede door de plaatsing van de accu in het frame en de middenmotor, die zich recht onder het zadel bevindt.
Een opvallend detail van de Verve+ 2 is dat de sportieve rijbeleving zich niet per se vertaalt naar een dito zithouding. De standaardzithouding is meer rechtop en is duidelijk gericht op sportiviteit in plaats van comfort. Geef je de voorkeur aan een sportieve zithouding, dan is dat overigens wel mogelijk door de stuurpen bij te stellen, al moet je daarvoor wel een bezoekje brengen aan de Trek-dealer. De comfortabele zithouding sluit perfect aan bij de positionering van de e-bike: in de stad mag het immers best iets comfortabeler, maar ook als je met de elektrische fiets de natuur in trekt, gaat het niet per se om sportiviteit, maar de algehele rijbeleving. We hebben in eerdere tests wel eens geklaagd over de gebogen zithouding die het comfort (vooral bij langere fietsritten) niet altijd ten goede komt. Schokken van het wegdek worden dan immers sterker doorgegeven aan je bovenlijf en zelfs als we daar geen last van hadden, kregen we toch rugklachten door het soms urenlang voorovergebogen zitten. Op de Verve+ 2 hebben we daar tijdens de testperiode geen last van gehad, ondanks dat de ritten niet korter zijn geworden en het wegdek helaas ook niet verbeterd is. De invulling van het begrip comfort verschilt natuurlijk voor iedereen. Bovendien stelt de een comfort voorop, terwijl de ander liever zo sportief mogelijk op pad gaat. Wat je van de Verve+ 2 Lowstep Gen 3 vindt, ervaar je uiteindelijk het beste door er simpelweg een proefrit mee te maken. Doe dat uiteraard voordat je hem koopt.
Bosch-aandrijflijn
Waar goedkopere e-bikes zoals de Verve+ 2 doorgaans een motorvermogen hebben van 50 tot 60 Nm, bedraagt het koppel van de Bosch Performance Line Cruise 75 Nm. Deze motor kennen we inmiddels al van andere e-bikes, waaronder de aanzienlijk duurdere District+ 5 van Trek en de Ultimate C380 HMB van Gazelle. Met 75 Nm koppel is de motor meer dan krachtig genoeg om je op snelheid te houden, of je nu in stedelijke gebieden fietst of de natuur in trekt. Natuurlijk is de Performance Line CX-motor van Bosch nog krachtiger, maar we hadden nooit het gevoel dat de fiets aan kracht ontbrak. Zelfs in de Auto- of Tour+-stand ben je snel weg bij het stoplicht. Dit gebeurt heel geleidelijk: je wordt namelijk ondersteund op basis van de hoeveelheid kracht die je op de pedalen zet en het aantal rotaties. Hierdoor kom je soepel op gang, zonder als een raket te vertrekken. De aandrijving voelt, zoals we van Bosch gewend zijn, heel natuurlijk aan. Wanneer je onder de 25 km/u fietst, krijg je de gewenste ondersteuning, die geleidelijk wegvalt als je boven die snelheid uitkomt.
Dat alles zo natuurlijk aanvoelt, is ook te danken aan de 9-speed derailleurversnellingen van Shimano, de Cues U4000. Hierdoor kan je nauwkeurig het juiste verzet kiezen en de benodigde kracht beter afstemmen op je eigen voorkeur, dan bij versnellingsnaven met soms slechts vier versnellingen. Een nadeel van dit type versnellingen is echter dat ze regelmatig onderhoud vergen. De ketting is namelijk niet beschermd, waardoor deze geregeld gesmeerd moet worden. Daarnaast moet je bij het op- en afstappen opletten met je broekspijpen; het is ons al eens overkomen dat er olie op onze jeans terechtkwam, wat bijna niet te verwijderen is. In dat opzicht geven we de voorkeur aan een versnellingsnaaf en riemaandrijving. Riemaandrijving vereist namelijk geen onderhoud: de riem hoeft alleen vervangen te worden wanneer de levensduur ten einde komt.
Smarts en batterijduur
Trek heeft de Performance Line Cruise gekoppeld aan het Purion 200-scherm van Bosch, een nieuw type kleurenscherm voor e-bikes met een Bosch Smart-systeem. Via dat scherm kan je onder andere je huidige snelheid, het batterijpercentage en de resterende actieradius bekijken, evenals gegevens zoals het vermogen (in watt) dat je op de pedalen zet en het aantal omwentelingen per minuut. De Purion 200 maakt bovendien deel uit van het Smart-ecosysteem van Bosch, wat betekent dat je de Verve+ 2 Lowstep Gen 3 kan bedienen via de eBike Flow-app van Bosch. In deze app kun je ritstatistieken bekijken en instellingen van de e-bike aanpassen, zoals het motorvermogen in de ondersteuningsstanden. Voor navigatie-instructies is de Purion 200 niet geschikt, maar je kan wel navigeren via de eBike Flow-app zelf. Als je toch via een schermpje op je e-bike wilt navigeren, kan je naast de Purion 200 ook een Kiox 300 of 500-scherm laten installeren op de Verve+ 2 Gen 3, al is dit geen standaardoptie van Trek en moet je dit bij je dealer aanvragen.
Los van de slimme functies is er nog één belangrijk aspect dat we niet hebben besproken: het bereik van de Verve+ 2. Dit hangt uiteraard sterk af van hoe je met de e-bike rijdt. Als je de motor constant in de Turbo-stand zet, zal het bereik natuurlijk veel lager zijn dan in Eco, Tour of Auto. Daarnaast is het type rit bepalend voor het bereik. In stedelijke omgevingen valt het bereik al snel lager uit vanwege het voortdurende afremmen en optrekken. Ook weersomstandigheden hebben invloed op het maximale bereik. Tijdens onze testperiode hebben we de accu bijna drie keer volledig leeggereden en haalden we per lading tussen de 60 en 68 kilometer rijbereik. Daarmee valt de e-bike in de middenmoot, maar voor een accu van slechts 400 Wh is dat helemaal niet slecht. Zoals gezegd, is het bereik sterk afhankelijk van de omstandigheden: in ons geval was dat een mix van ritten binnen Turnhout (70%) en in de natuur (recreatieve ritten).
Eindoordeel
Trek weet overduidelijk hoe het een goede e-bike moet samenstellen. Dat hebben we eerder gezien bij de Allant- en District-modellen, en ook de Verve+-serie overtuigt met een subtiel maar tegelijkertijd kenmerkend ontwerp, een krachtige Bosch-middenmotor en de soepele Cues-derailleurversnellingen. Wat betreft rijbereik bevindt de fiets zich in de middenmoot, maar dat geldt ook voor de prijs van slechts 3.199 euro. Daarmee is hij aanzienlijk goedkoper dan Treks District+ 5, die over dezelfde Bosch-motor beschikt, maar wat luxueuzer is afgewerkt. Het feit dat de accu niet uitneembaar is, vormt voor ons persoonlijk het grootste nadeel van de Verve+ 2 Gen 3. Voor een prijs van 3.199 euro is de Verve+ een uitzonderlijk betaalbare e-bike.