Easy Switch: zo verander je eenvoudig van telecomoperator
Vanaf maandag 3 juli kan je in België veel eenvoudiger van telecomoperator wisselen voor internet, en digitale televisie. De Easy Switch-procedure, die door de Belgische overheid wordt opgelegd, verplicht operatoren om de overstap op zich te nemen. Het enige dat je nog zelf moet doen, is aangeven bij je toekomstige operator dat je wil veranderen van provider. Deze operator zal hierna al het werk op zich nemen. Voor vaste en mobiele telefonie bestond al een soortgelijke regeling.
Easy Switch maakt het voor de consument niet alleen eenvoudiger, maar is eveneens goed voor je portemonnee. “De telecomprijzen zullen enkel maar dalen als meer mensen overstappen naar de goedkoopste operator. Dat maken we veel makkelijker. Vroeger was veranderen heel omslachtig, zeker wanneer je een bundelabonnement had. Voortaan handelt de nieuwe operator alle rompslomp voor je af. De boodschap is: Zoek het goedkoopste telecomabonnement en verander van operator,” vertelt Alexander De Croo, minister van Digitale Agenda en Telecom.
Easy Switch gebruiken
Wanneer je klant wordt van een nieuwe operator start de Easy Switch-procedure automatisch, tenzij je uitdrukkelijk vraagt om hier geen gebruik van te maken. Je nieuwe operator ontvangt een mandaat dat hem in staat stelt om de verandering van operator in jouw plaats te regelen. Hij zegt je abonnement bij je vorige provider op en regelt de installatieprocedure voor je nieuwe abonnement.
Easy Switch ID
Je nieuwe operator heeft enkele gegevens nodig om in staat te zijn de Easy Switch-procedure te starten. Indien je van bundelabonnement wisselt met vaste telefonie inbegrepen, moet je laten weten of je je huidige nummer wilt behouden. Verder heeft je operator je Easy Switch ID nodig. Dat nummer kan je terugvinden op je factuur, aankoopbevestiging en online klantenzone van je oude operator.
Voorwaarden
Je zal niet altijd van Easy Switch gebruik kunnen maken. Indien je klant bent bij verschillende operatoren, zal je een aantal daarvan zelf moeten opzeggen. De Easy Switch-procedure werkt slechts voor één oude en één nieuwe operator.
Indien je slechts gedeeltelijk wilt migreren naar een andere operator is de Easy Switch-procedure eveneens niet van toepassing. Stel dat je een bundel hebt met internet en tv bij operator 1 en je wilt voor je internet naar operator 2 gaan, dan moet je zelf de regelingen treffen. Bovendien zal op deze manier je bundelvoordeel eveneens vervallen.
Gebruik je een e-mailadres dat aan je provider gekoppeld is? Je krijgt 18 maanden toegang tot je mailbox, daarna wordt je e-mailadres onherroepelijk afgesloten door de provider.
Tenslotte geldt de Easy Switch-procedure niet wanneer je verhuist en niet van operator verandert.
Voordelen
De Easy Switch-procedure brengt verschillende voordelen met zich mee. Zo wordt de duur van dienstonderbreking beperkt, doordat je nieuwe operator contact opneemt met je vorige operator wanneer hij klaar is om je de gewenste diensten te verstrekken.
Bovendien wordt de kans op een dubbele facturering hierdoor beperkt. Je oude operator is verplicht uiterlijk op het einde van de dag die volgt op de dag dat hij werd ingelicht over jouw overstap de facturering van zijn diensten op te zeggen.
Indien je dat wenst, kan je de datum van opzegging zelf kiezen en kan je gedurende enige tijd van de diensten van beide operatoren gebruik maken. Uiteraard word je in dat geval wel dubbel gefactureerd.
Ten slotte legt de overheid strengere regels op voor de installatie van de nieuwe diensten. Je nieuwe operator moet duidelijke informatie geven over het bezoek van de technicus. Je krijgt van bij het begin een richtdatum en de operator zal enkel nog tijdspannes van maximaal een halve dag voorstellen. Indien de technicus niet opdaagt, krijg je bovendien een vergoeding van tien euro.
Prijzen vergelijken
Nu de overstap naar een nieuwe operator vereenvoudigd is, wil je waarschijnlijk nakijken of een andere operator een interessanter abonnement heeft. Hiervoor kan je terecht op bestetarief.be van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT). Op de website moet je informatie geven over je telefoon- en internetgedrag, waarna de abonnementen van verschillende telecomoperatoren worden opgelijst. BIPT voert volgend jaar een update door, waardoor je je verbruiksprofiel kan inladen. Dat profiel moeten operatoren sinds 1 juni verplicht tonen in hun klantenzone.