5 inzichten over AdWords die Google liever niet met je deelt
Durf jij jezelf een AdWords-expert te noemen? Nee? Dan ben je niet alleen. Heel weinig gebruikers zullen pretenderen dat ze alles weten omtrent Google’s advertentiemedium, en zelfs wie jaren aan de slag is met AdWords zal toegeven dat het meer een kunst is dan een exacte wetenschap. En daar knelt het schoentje.
AdWords is namelijk niet gratis. Om advertenties te tonen, moet je geld investeren – en voor vele beginners is die investering geen garantie op winst. Sommigen zullen meteen rendement zien; anderen zullen langer blijven aanmodderen, en geld pompen in een medium waarvan ze niet weten hoe het te gebruiken. Natuurlijk is Google hier niet al te rouwig om. Of je zelf nu succesvol bent in AdWords of helemaal niet: Google rijft het geld binnen.
Hier zijn alvast 5 tips waarvan Google je liever niet op de hoogte brengt.
Schrijf je in voor onze training op donderdag 24 augustus en leer op één dag alles over Google Adwords. Meer informatie via businessmeetsit.be.
1. Het is niet één pot nat
Er zijn twee netwerken waarop je met AdWords advertenties kunt plaatsen: het zoeknetwerk (‘search network’) en het displaynetwerk (‘display network’). In het zoeknetwerk worden je advertenties getoond in de resultatenlijst na een zoekopdracht. Het displaynetwerk zal je advertenties verspreiden over één van de talrijke website die Google-advertenties toont. Google geeft je de optie om een campagne over de twee netwerken tegelijkertijd te draaien. Meer zichtbaarheid betekent een groter bereik, zo geeft de zoekgigant mee. Dat wil echter niet zeggen dat de combinatie altijd een goed idee is.
Ja, je advertentie zal door meer gebruikers gezien worden, maar of je daar ook meer klanten mee wint is geen zekerheid. De twee netwerken hebben een heel andere tactiek nodig. Vergelijk een bezoeker die online zoekt naar loopschoenen en je advertentie in de resultatenlijst ziet staan, en de bezoeker die je advertentie tegenkomt op een website over loopschoenen. Terwijl je de bezoeker op het zoeknetwerk kunt verleiden met een call-to-action als ‘Loopschoenen aan de beste prijs’, is er in dit geval weinig kans dat de bezoeker op het displaynetwerk voor dezelfde aanspreking valt. De kans is zelfs groot dat hij al een paar heeft of op zoek is naar een specifiek merk. Het is daarom verstandig om je advertenties op beide netwerken apart te houden. Zo heb je veel meer mogelijkheden om je advertentie af te stemmen op je publiek, wat leidt tot betere advertenties.
2. Vertrouw niet (te lang) op standaardopties
Om het beginners makkelijk te maken is AdWords uitgerust met enkele standaardopties. Als je bijvoorbeeld je eerste zoektermen ingeeft, zullen ze automatisch geregistreerd worden als een ‘brede’ zoekterm. De advertentie op basis van die zoekterm kan dan getoond worden bij élke zoekopdracht die jouw zoekterm bevat. Zo behaal je meer impressies, maar betaal je ook meer en belanden je advertentie bij mogelijk irrelevante zoekopdrachten.
Anders gezegd: de standaardopties helpen je meestal niet om het meeste rendement uit je advertenties te halen. Eens je meer ervaring opdoet in AdWords zal je dat vanzelf merken, maar voor beginners is dat vaak minder duidelijk. Zij vertrouwen vaak langer op de standaardinstellingen dan aangeraden is.
Wat moet je dan wel doen? Zorg dat je niet blindelings gelooft in de voorgestelde instellingen, en experimenteer met wat werkt voor jouw specifieke situatie. In het geval van zoekwoorden kan je meteen al testen met exacte termen, en dan uitbreiden wanneer het nodig is.
3. Doe ervaring op
AdWords zag het licht in 2000. Na meer dan vijftien jaar is het platform competitiever dan ooit. Waar je vroeger kliks kon kopen voor een paar cent, kan je nu rekenen op een veelvoud van dat bedrag. Ook de AdWords-gebruikers zijn slimmer geworden, wat je veel concurrenten oplevert die weten wat ze doen, deels door kennis en deels door ervaring.
Daarom biedt Google je ook online cursussen aan waarmee je je kan verdiepen in het hoe en wat van AdWords. De leerstof is aan te raden, maar vaak veel om te verwerken als je om te beginnen weinig ervaring hebt. Met de theorie op zich kan je perfect je eigen AdWords-account opstarten, maar in de praktijk heb je nog veel werk voor de boeg om je AdWords-technieken te perfectioneren. Zelfstudie is absoluut een goed begin, maar praktijkervaring blijft een belangrijke rol spelen.
4. Controleer waar je advertenties opduiken
Wie het displaynetwerk gebruikt, weet dat je advertenties niet altijd terecht komt op de juiste pagina. Hoewel Google werkt om het ‘targeten’ van je advertenties zo accuraat mogelijk te laten verlopen, kan het dat je ad terechtkomt op een website of naast andere advertenties waar je je zaak liever niet mee associeert.
Voor die reden werd Google dit jaar nog op het matje geroepen in het Verenigd Koninkrijk. Verschillende advertenties van de Britse overheid werden gespot naast ‘aanstootgevende’ content, waaronder een YouTube-video van een stel Amerikaanse nationalisten. Na onderzoek door The Times kwam aan het licht dat advertenties van merken als BBC, Argos en L’Oréal eveneens verschenen naast extremistische content op Google en YouTube.
De les? Houd nauwlettend in de gaten waar je advertenties draaien, als je het displaynetwerk gebruikt. Controleer altijd op welke websites je advertenties verschijnen, en houd bij hoeveel impressies en conversies ze op die plaatsen opleveren. Los van ongewenste content, moet je ook opletten dat je advertenties nota bene verschijnen op relevante pagina’s. Je ad voor je schoenenwebshop zal weinig invloed hebben op de website voor katteneten.
5. Test slim om je investering te minimaliseren
Succes in AdWords volgt vooral na het ‘doen’: het testen, proberen en experimenteren. Hoe je test is dan ook belangrijk. De makkelijkste manier om advertenties te testen is bijvoorbeeld door twee versies op te maken in één groep en te zien welke het beste presteert. Deze manier van A/B-testen wordt in AdWords niet altijd even goed gebruikt, waardoor je veel geld kunt verkwisten. Hier wat tips om het beste te halen uit je experimenten:
- Zorg ervoor dat je de minste van je advertenties in een groep zo snel mogelijk verwijdert. Hoe langer je de zwakke advertentie laat draaien, hoe meer je betaalt (hogere PPC) voor minder CTR of conversies
- Concentreer je niet te sterk op CTR (‘click-through rate’) maar kijk ook naar de conversie-ratio en ROI.
- Experimenteer met meer dan alleen interpunctie en verwoordingen in je ad. Probeer om groter te denken en vergelijk emotionele call-to-actions met rationele, onderzoek op welke promo’s bezoekers sterk reageren en ontdek wat je beter kan doen dan je concurrenten.
Schrijf je in voor onze training op donderdag 24 augustus en leer op één dag alles over Google Adwords. Meer informatie via businessmeetsit.be.
Conclusie
Wat is de overkoepelende conclusie? Laat je nooit wijsmaken dat AdWords een wondermiddel is. AdWords is een goed instrument voor wie er mee om weet te gaan, maar daarvoor heb je een budget, veel geduld en ervaring voor nodig. Zorg dat je weet waar je mee bezig bent, als je met AdWords aan de slag gaat – vooral als je je geld op de meest effectieve manier wilt investeren.
Op zoek naar meer tips voor Google AdWords? Ga eens kijken naar onze vijf tips om je campagne met succes te starten, of ontdek welke zeven valkuilen je kunt vermijden.