slider, Tips

8 tools om het maximale uit sociale media te halen

De meeste e-commercebedrijven hebben al een Facebook- of Twitter-pagina, maar het beheren ervan kan een tijdrovend klusje zijn. Met deze tools spendeer je je tijd optimaal.

De meeste e-commercebedrijven halen niet het maximale uit hun sociale kanalen of verliezen nodeloos te veel tijd. Facebook-posts schrijven, tweets opstellen en data analyseren: als je alles manueel uitvoert, dan kruipt er ontzettend veel tijd in. Gelukkig zijn er een heleboel tools die deze taken voor ons verlichten. We sommen er acht op die essentieel zijn als je je sociale media een flinke boost wilt geven.

1. Buffer

Elke dag een tijdspanne voorzien om enkele posts te plaatsen op sociale media is erg tijdsinefficiënt. Soms heb je geen tijd of gewoonweg geen inspiratie. Met Buffer kan je tweets en andere Facebook-posts op voorhand inplannen op een tijdstip naar keuze. Daarnaast is het een eenvoudige tool – zowel voor desktops als smartphones – om op meerdere sociale netwerken tegelijk te publiceren. De gratis versie van Buffer laat je toe om maximaal tien posts op voorhand vooruit te plannen. Met het Buffer Awesome Plan kan je 200 updates inplannen, 12 accounts toevoegen – in plaats van één per sociaal netwerk – en meerdere personen een profiel geven binnen een Buffer-account. Dit kost 10 euro per maand.

2. Hootsuite

Wil je niet talloze tabbladen openen om jouw sociale media te bekijken, maar alles overzichtelijk in één venster? Hootsuite giet – net als het bekende Tweetdeck – al jouw kanalen in één overzichtelijk sausje. Zowel posts publiceren, tijdlijnen bekijken of reageren op persoonlijke berichten: deze tool maakt het voor jou allemaal wat overzichtelijker. Met de gratis versie kan je tot drie social media-profielen toevoegen; de Pro-versie verschaft je nog heel wat extra snufjes om als team samen een account te beheren voor 7,99 euro per maand.

3. Bit.ly

Deel je geregeld links op sociale media – al dan niet van jouw eigen platform – maar weet je niet wanneer en hoe vaak mensen op je links klikken? Bit.ly kan je daarbij helpen. Met deze online dienst genereer je een nieuwe, korte URL van een bepaalde webpagina. Dit is vooral erg handig voor op Twitter, want daar zit een beperking op het aantal tekens. Daarna krijg je allerlei statistieken te zien zodat je meer informatie krijgt over jouw links.

4. Wiselytics

Facebook Insights trakteert je op allerlei data over je Facebook-pagina, zoals het aantal likes of uit welke landen jouw bezoekers komen. Wiselytics mixt deze cijfers en andere informatie in een overzichtelijk toverpotje. Eenmaal je je pagina verbonden hebt, presenteert deze tool verschillende statistieken van jouw Facebook-pagina in een overzichtelijke omgeving.

5. LikeAlyzer

LikeAlyzer is – net zoals Wiselytics – een tool die je meer inzicht verschaft over jouw Facebook-pagina. Deze online dienst geeft je pagina een score, inclusief tips om die score omhoog te krijgen. Daarvoor scant de website je pagina onder meer op likes, aantal posts en de lengte van jouw posts. Heel verslavend om nu en dan te kijken welke vorderingen jouw kanaal heeft gemaakt. Bovendien vormt LikeAlyzer een handige manier om te weten op welke tijdstippen jouw publiek actief is en wat voor posts ze het leukst vinden.

6. Audiense

Weten wie je doelpubliek is en welke posts hen het meest interesseren, is de sleutel voor een succesvol socialmedia-kanaal. Terwijl de vorige twee tools mikken op jouw Facebook-pagina, is Audiense de meest uitgebreide analysetool voor Twitter. Deze webdienst – die vroeger onder de naam SocialBro door het leven ging – omvat allerlei statistieken om je doelgroep te vinden, alsook je concurrenten te analyseren. Met Audiense kom je daarnaast te weten welke content geschikt is voor mensen buiten je volgerskring.

7. Infogram

Een krachtige afbeelding vertelt véél meer dan een klein blokje tekst. Wil je je volgers trakteren op informatie maar hen niet overbelasten met saaie cijfers, dan kan je die data in een duidelijke en aantrekkelijke ‘infografiek’ gieten door middel van Infogram. Op deze webdienst krijg je talloze grafische templates voorgeschoteld om jouw data weer te geven. Data importeren kan op verschillede manieren, onder andere met Google Drive Spreadsheet of door middel van een .xls-bestand. Infogram is grotendeels gratis, maar met de professionele versie beschik je onder meer over extra layoutstijlen en kan je meer grafische documenten aanmaken.

8. Edgar

Als je al even bezig bent met sociale media, heb je ongetwijfeld al een gigantisch archief aan oude social media-posts. Dat betekent niet dat deze posts vandaag niet meer relevant zijn. Wil je snel en eenvoudig oude berichten recycleren en geregeld opnieuw publiceren – zonder urenlang te copy-pasten –  dan kan dat met Meet Edgar. Dit kost je wel een flinke duit: voor het basisabonnement moet je 49 dollar per maand betalen.

businesstools

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken