Cursus: meer inzicht in je website met Google Analytics

“Een goede website is nooit af,” luidt het gezegde. Technologieën veranderen, het gedrag van bezoekers verandert … Hoe weet je überhaupt of je met je website de gewenste resultaten boekt? Kortom, je hebt cijfers nodig om af te toetsen of er iets moet veranderen aan je website.

Meten is weten

Wie een website bouwt, heeft ook een gewenst resultaat voor ogen: volgers krijgen, een product verkopen, interactie aangaan … Door de vinger aan de pols te houden met geavanceerde statistieken weet je of je op de goede weg bent.

Google Analytics

Google Analytics is een van die tools die zo handig en onmisbaar is dat het een wonder is dat het gratis te gebruiken is. Van zodra je Google Analytics hebt gekoppeld aan je website, krijg je gedetailleerde informatie zoals het aantal bezoekers, hoeveel tijd die bezoekers op je site doorbrengen, hoe snel ze je website terug verlaten, hoe ze op je website terecht zijn gekomen … Op basis van deze gegevens krijg je dus een heel nauwkeurig idee van hoe je website presteert op het wereldwijde web en waar de sterktes en – interessanter – de zwaktes van je website liggen.

Google Analytics instellen

Voor de installatie van Google Analytics dien je een stukje code toe te voegen aan de code van je website. Geen paniek, wanneer alles stap per stap wordt aangepakt kan er weinig fout gaan. De eerste stap is uiteraard het aanmaken van een Google Analytics profiel.

Profiel aanmaken 

Navigeer naar analytics.google.com en log hier vervolgens in met je Google-account. Wanneer je vervolgens wordt doorgestuurd naar de Google Analytics pagina, kies je nogmaals voor AANMELDEN. Vul in onderstaand formulier de gevraagde informatie aan, zoals een accountnaam (er kunnen meerdere sites onder hetzelfde account vallen), de websitenaam en het adres van de eerste website die je wil toevoegen.

In een account kan je meerdere gerelateerde websites groeperen.

Wanneer je deze gegevens bevestigt kom je automatisch terecht op een nieuw scherm waar je de code voor je website krijgt.

Houd dit scherm open, binnenkort heb je namelijk de code nodig.

Google Analytics toevoegen aan je website

Nu komt het intimiderende stuk, namelijk een paar regels code toevoegen aan je website. De concrete werkwijze hiervan hangt af van de technische uitwerking van je website. Wanneer je beschikt over een op maat gemaakte website, vraag je bij je webdeveloper om de code toe te voegen. Wie beschikt over een WordPress-website, kan dit eenvoudig zelf uitvoeren.

Log hiervoor in op het WordPress dashboard van je website. Navigeer vervolgens naar PLUGINS > NIEUWE PLUGIN en zoek naar de plugin ‘Insert Headers and Footers’. Installeer en activeer de plugin op je website. Wanneer de plugin geactiveerd is, navigeer je binnen het WordPress dashboard naar INSTELLINGEN > INSERT HEADERS AND FOOTERS. Ga even terug naar het Google Analytics scherm en kopieer hier het codeblok. Schakel terug over naar WordPress en plak vervolgens de code in het kader ‘Script in Header’. Bevestig vervolgens door te klikken op de knop SAVE.

We hebben WordPress enkel nodig om de code toe te voegen aan onze website.

We zijn nu volledig klaar met de aanpassingen in WordPress. Neem het Google Analytics dashboard er terug bij en klik op het huis-icoon om terug over te schakelen naar de homepage. Wanneer je zelf je eigen website openzet, zou je in Google Analytics moeten zien dat er 1 actieve gebruiker is. Geen nood als je dit niet meteen ziet, het kan namelijk even duren voordat dit cijfer wordt aangepast.

Het activeren van het script kan enige tijd vergen, geen paniek wanneer het aantal actieve gebruikers nog niet meteen zichtbaar is.

Het Google Analytics dashboard

Het Google Analytics dashboard kan volledig worden aangepast zodat je enkel de relevante informatie ziet, maar het standaard dashboard biedt al heel wat interessante inzichten.

Helemaal bovenaan krijg je een overzicht van het aantal bezoekers in de afgelopen 7 dagen. Wanneer je het aantal bezoekers op langere termijn wil bekijken, kan je dit eenvoudig aanpassen onderaan de widget. Door te klikken op DOELGROEPOVERZICHT kan je meteen ook nagaan waar je bezoekers wonen, welke taal ze spreken en welke browser ze gebruiken. Rechts zie je duidelijk hoeveel gebruikers er actief zijn, in dit geval 29 en de pagina’s die op dit moment het populairst zijn. Om verder in te gaan op de huidige actieve gebruikers klik je op RAPPORT REALTIME. Dit toont je meteen hoe de meeste bezoekers op je website terecht zijn gekomen (‘verwijzingen’) en waar de huidige actieve gebruikers wonen.

De widget ‘Hoe werft u gebruikers?’ geeft je meer info over hoe bezoekers op je website terecht zijn gekomen. De gegevens kan je filteren op verkeerskanaal om na te gaan of de meeste bezoekers zijn terechtgekomen door rechtstreeks naar je website te surfen (‘Direct’) of dankzij organische zoekresultaten (‘Organic Search’). Een andere interessante filter is die van de verwijzingen. Hier zie je namelijk welke andere bronnen naar je website linken en je ook effectief bezoekers opleveren. Door het opvragen van een acquisitierapport kan je nog veel meer in detail gaan kijken via welke websites bezoekers op je website zijn terechtgekomen.

Wanneer je verder naar beneden scrolt kom je terecht bij de widget ‘Welke pagina’s bezoeken uw gebruikers?’. Net zoals de duidelijke vraag doet vermoeden, geeft deze widget een eenduidig antwoord op deze vraag. Standaard worden de meestbekeken pagina’s van de laatste 7 dagen getoond, maar door te klikken op RAPPORT PAGINA’S kan je deze gegevens in nader detail onderzoeken.

De kans is groot dat je eerst en vooral interesse hebt in de cijfers over de prestaties van je website. Je wil namelijk weten hoe vaak je website wordt bekeken en hoe lang het gemiddelde bezoek duurt. Hiervoor klik je links op DOELGROEP en kies je vervolgens voor OVERZICHT. Er wordt meteen een lijngrafiek op je scherm getoverd die het aantal paginaweergaven van een bepaalde tijdsperiode aangeeft. Deze tijdsperiode kan zelf worden gekozen in het selectievak rechtsboven. De grafiek bied je heel wat interessante informatie, maar het is belangrijk om onderscheid te kunnen maken in de soorten gegevens.

Gebruikers

Dit getal geeft weer hoe vaak een bepaalde gebruiker je website heeft geraadpleegd. Stel dat ik een bepaalde website bezoek, dan tel ik als 1 gebruiker. Bezoek ik de volgende dag opnieuw die website, dan ben ik nog steeds dezelfde gebruiker en zal de teller niet worden vermeerderd door mijn bezoek. Google Analytics onderscheidt gebruikers op basis van cookies. Wanneer een gebruiker zijn cookies wist, zal hij dus opnieuw worden geregistreerd als een nieuwe gebruiker.

Nieuwe gebruikers

Wanneer Google Analytics een gebruiker registreert waar er nog geen cookie voor bestaat, registreert Google Analytics deze als een nieuwe gebruiker. Houd er echter rekening mee dat cookies een beperkte geldigheidsduur hebben en gebruikers ook zelf hun cookies kunnen verwijderen. Dit getal geeft dus niet weer hoeveel gebruikers er effectief voor het eerst in hun leven je website bezoeken.

Sessies

Google omschrijft een sessie zelf als “een groep interacties die binnen een bepaalde periode plaatsvinden op uw website”. Wanneer een gebruiker dus op je website komt en hier een kwartiertje op tientallen pagina’s klikt, formulieren invult … zal dit allemaal onder dezelfde sessie vallen. Na een halfuur inactiviteit of bij middernacht worden sessie’s automatisch beëindigd en zal er een nieuwe sessie worden geregistreerd wanneer een gebruiker terug interageert met je website.

Gem. sessieduur

De gemiddelde sessieduur geeft aan hoe lang bezoekers rondneuzen op je website voordat ze je website verlaten.

Paginaweergaven

Dit getal geeft aan hoe vaak een pagina werd opgevraagd. Wellicht zegt het woord ‘hits’ je meer. Paginaweergaven is dus precies hetzelfde als de zogenaamde hits.

Bouncepercentage

Het bouncepercentage geeft aan welk percentage van de bezoekers terechtkomen op een bepaalde pagina van je website, enkel die pagina bekijken en vervolgens weer wegklikken. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld een pagina van je website vindt in Google, hierop klikt, de pagina snel doorneemt en vervolgens je website weer verlaat, wordt dit geregistreerd als een bounce. Afhankelijk van het type website, is het vaak een streefdoel om dit percentage zo laag mogelijk te houden. Je wil namelijk dat bezoekers meerdere pagina’s van je website ontdekken en je website niet verlaten na één pagina.

businessGoogle Analyticsstatistiekenwebdesignwebdevelopment

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren