Werkt je Sonos-wekker niet (meer): dit is mogelijk de oplossing

Het kan heerlijk verfrissend zijn om ’s ochtends wakker te worden met je favoriete afspeellijst. De afgelopen maanden bleef het echter oorverdovend stil op mijn Era 100-speakers: wat ik ook in de Sonos-app aanpaste, de wekker werkte niet. Ook een reset en zelfs een nieuw Sonos-account boden geen soelaas.
Na maanden zoeken via Google kwam afgelopen week eindelijk de echte oorzaak boven water: de tijdzone van mijn Sonos-speakers. Een update of andere fout had ervoor gezorgd dat mijn speakers helemaal geen tijdzone meer ingesteld hadden. Met andere woorden: de Era 100 wist niet hoe laat het was en kon daardoor ook geen wekker activeren.
Niet heel verrassend, maar wel vreemd dat Sonos daar nergens melding van maakt. Je zou verwachten dat de app aangeeft dat er geen tijdzone ingesteld is en de wekker dus niet zal afgaan. Maar nee: die melding ontbreekt ook nadat het ingestelde wekkermoment voorbij is. Overigens heb ik via verschillende telefoons geprobeerd de wekker aan te maken, maar dat maakte geen verschil.
Tijdzone instellen via de Sonos-app
De oplossing is in dit geval het opnieuw instellen van een tijdzone voor je Sonos-systeem. Veel werk is dat gelukkig niet: pak je telefoon of tablet met de Sonos-app en volg deze stappen:
- Open de Sonos-app.
- Klik rechtsboven op het tandwielicoontje.
- Tik op Algemene instellingen.
- Kies Datum en tijd.
- Ga naar Tijdzone en selecteer de juiste tijdzone: (GMT+1.00) Amsterdam, Berlijn, Bern, Rome.
Als je nu terugkeert naar het vorige tabblad, zie je dat er een tijdzone is ingesteld. Dat was bij onze Era 100-setup niet het geval. Gelukkig is het zo snel opgelost. Dit hoef je in principe maar één keer te doen, waarna het meteen goed staat voor al je Sonos-speakers die aan hetzelfde account gekoppeld zijn.

Andere mogelijke oplossingen
Stond er al wel een tijdzone ingesteld? Kies dan eerst een andere tijdzone en daarna weer de juiste. Het is daarnaast aan te raden de wekker opnieuw in te stellen (verwijderen en opnieuw toevoegen). Werkt ook dat niet, probeer dan een reset van je Sonos-systeem. Controleer bovendien of het bronmateriaal voor je wekker – bijvoorbeeld een Spotify-afspeellijst – nog beschikbaar is.














