Waarom Carrefour snoeit in zijn personeel

Carrefour schrapt ruim duizend Belgische banen en sluit twee hypermarkten. Wat schuilt er achter het transformatieplan van de supermarktketen?

Een ‘sociaal bloedbad’, zo werden de besparingen van Carrefour genoemd. De Franse supermarktketen zette de bijl in zijn Belgische personeel, waarbij meer dan 1.200 jobs geschrapt werden. Zo’n 180 banen gaan verloren in het hoofdkantoor in Evere, terwijl het resterende duizendtal moet komen van het winkelpersoneel. De hypermarkten in Genk en Luik zullen de deuren sluiten en bij een handvol filialen wordt er gesnoeid in de totale winkeloppervlakte én de werkkrachten. In totaal wordt zo ongeveer 10 procent van het personeel de deur gewezen. De herstructurering kwam hard aan bij het personeel, dat na de bekendmaking in verschillende winkels het werk neerlegde.

Hoewel de maatregelen onverwacht streng zijn, kwam de sanering niet helemaal als een verrassing. Eerder deze week onthulde CEO Alexandre Bompard het transformatieplan Carrefour 2022 aan, dat gelijkaardige regelingen trof in thuisland Frankrijk. Daar staan 2.400 jobs op de helling, en wordt eveneens gesneden in de totale winkeloppervlakte, hoewel er geen sluitingen gepland staan. Waarom gooit Carrefour het roer zo plots om?

Online strijd

Eén van de grootste motivaties vloeit voort uit de online concurrentie waar Carrefour mee te kampen kreeg. Carrefour wordt langs alle kanten belaagd door supermarkten en pure players die klanten afsnoepen met een doorgedreven online aanpak. Waar een immense hypermarkt vroeger nog mensen kon lokken, is het concept nu verouderd. Klanten kopen hun dvd-spelers, koffiemachines of boeken niet meer in de Carrefour, maar bij bol.com of Coolblue. Online gaat dat immers veel makkelijker dan in een gigantische supermarkt.

Niet dat Carrefour niet in de tegenaanval probeerde te gaan. De supermarktketen lanceerde een eigen webshop voor non-food in 2017. Eerder werden Carrefour-producten enkel online aangeboden via Bootstore, een webwarenhuis dat inmiddels de deuren sloot. Desondanks kwam de eigen webshop veel te laat, en breekt het platform geen potten op vlak van gebruiksgemak of innovatie.

Waar Carrefour de afgelopen jaren wél het nodige geld inpompte, is de online boodschappendienst. Boodschappen kunnen sinds 2013 online besteld worden via Drive.be, waarna de boodschappen afgehaald kunnen worden in de supermarkt of één van de Drive-ophaalpunten. Op vlak van online boodschappen moet Carrefour echter opboksen tegen andere concurrenten: Colruyt en Delhaize in België, en de Casino Groupe in Frankrijk. Ook zij zien het potentieel van online boodschappen en afhaaldiensten. Die markt is nu nog heel klein, maar de mogelijke groei is gigantisch.

Falend paradepaardje

Tot slot worstelt één van de paradepaardjes van Carrefour al langer om geld in het laatje te brengen: de hypermarkt. Het concept van de hypermarkt is niet alleen voorbijgestreefd onder invloed van online spelers, maar ook door het veranderende consumentengedrag. Mensen zien de winkel steeds vaker als een voorraadkast: ze doen meerdere keren per week boodschappen en kopen minder producten per keer. Dan is het logischer om voor een kleinere supermarkt te kiezen, dan je een weg te banen door een immense hypermarkt. Het is ook daarom dat Carrefour bespaart op de hypermarkten, maar blijft investeren in de Express- en Market-formules: de kleinere stadswinkels die specifiek gericht zijn op korte winkeltripjes. Er komen dit jaar nog 30 van die winkelpunten bij, naast 70 nieuwe Drive-afhaalpunten.

 

Carrefour staat op een kruispunt, waarbij Bompard resoluut heeft gekozen om de weg van e-commerce in te slaan. Al jaren bleef de supermarktketen ter plaatse watertrappelen op het vlak van online verkoop, maar nu klampt het zich resoluut vast aan die reddingsboei. Dat, in combinatie met de focus op kleinere winkels in de stad, moet de keten weer een streepje voor geven. Dat het menens is, blijkt uit de strenge besparingen en de geplande investeringen. Of Carrefour daarmee zijn doel bereikt, is een andere vraag.

 

LEES OOK:

‘Volgende overname van Amazon wordt Carrefour’

Hoe Amazon de supermarkt zal heruitvinden

Kassaloze winkels: wie doet het Amazon na?

businesscarrefourdigital commerceFMCGomnichannelsupermarkt

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren