Zo verhoog je de online zichtbaarheid van je zaak
Je website/webshop kan volledig volgens de regels van de kunst zijn opgebouwd, als je geen bezoekers kan lokken is die gedoemd te mislukken. Die bezoekers bereik je door een digitale marketingstrategie uit te werken. Daarbij ga je op zoek naar verschillende communicatiekanalen die de online zichtbaarheid van je bedrijf en merk kunnen vergroten. In welke sector je bedrijf ook actief is, door de toegenomen tijd die we online spenderen is het cruciaal dat bestaande en potentiële klanten je bedrijf weten te vinden.
Er zijn verschillende kanalen die je kan gebruiken om je online zichtbaarheid te vergroten, waarvan Google en sociale media tot de meest invloedrijke behoren om je zaak in de spotlights te zetten. Met deze tips leer je die optimaal benutten.
Inbound vs outbound
Eerst is het belangrijk om te weten dat er verschillende strategieën bestaan die je kan toepassen. Het belangrijkste onderscheid wordt gemaakt tussen ‘inbound’- en ‘outbound’-strategieën. Het verschil tussen deze beide technieken is hoe het contact tussen jou en je klant tot stand is gekomen. Als je inbound te werk gaat, dan zorg je ervoor dat de klant jou kan vinden. Een voorbeeld: iemand zoekt via Google Maps naar de dichtstbijzijnde meubelwinkel en komt per toeval op jouw zaak uit. Er bestaan uiteraard heel wat trucjes die je kan toepassen om je bedrijf prominent naar voren te laten komen. Bij outbound ga jij als verkoper proactief het contact leggen met je klanten. Je communiceert bijvoorbeeld een actieve promotie om klanten te overtuigen bij jou te kopen. Dit kan door promotiecampagnes op te zetten via sociale media of e-mail.
Er is zeker geen one-size-fits-all-oplossing die bepaalt wat de beste aanpak is. Inbound-kanalen dienen eerder om je structureel zichtbaar te maken, terwijl je met outbound-kanalen klanten beter kan aansporen tot actie. Een mix van beide benaderingen is wellicht de beste: elke boodschap die je online plaatst, telt als een contactmoment met je klanten. Ook voor het aantal contactpunten bestaat geen perfecte formule, al gaan de meeste marketingtheorieën er toch vanuit dat minstens vijf contactmomenten nodig zijn vooraleer je een klant kan overtuigen bij jou te kopen. Tenslotte zal ook je doelgroep en hoofddoel (branding of conversie) bepalen hoe je te werk gaat.
Online zichtbaarheid vergroten: welke kanalen kan je gebruiken?
Online zichtbaarheid op Google
De zoekmachine Google Search is de meest bezochte website ter wereld. Elke seconde worden er bijna 100.000 vragen gesteld aan Google, om je maar een idee te geven van hoe belangrijk Google is voor de online zichtbaarheid van je zaak. Er is dan ook een hele wetenschap gebouwd rond ‘search engine optimization’. Alleen daarover zouden we al een paar boeken kunnen schrijven, dus beperken we ons tot enkele basisregels:
- Trefwoorden: de algoritmen van Google categoriseren webpagina’s op basis van de trefwoorden die in de zoekopdracht zitten. Bepaal één of twee trefwoorden waarop je wil ranken en laat dat trefwoord prominent naar voren komen in de titel en bodytekst van de pagina.
- Interne links: ook het aantal links dat een pagina krijgt kan de SEO-ranking beïnvloeden. Laat pagina’s op je website waar mogelijk naar elkaar linken om zo een sitemap op te bouwen. Opgelet: doorlinken naar een URL die niet meer werkt (Error 404) doet meer kwaad dan goed voor je website.
- Afbeeldingen: Google zoekt ook lustig naar afbeeldingen. Plaats relevant beeldmateriaal op je webpagina’s en voorzie de beelden van een alt-omschrijving die verwijst naar het dominante trefwoord van de pagina.
Het leuke aan Google is dat het nog extra mogelijkheden biedt dan alleen maar de zoekmachine. Met de Maps- functie zet je je zaak letterlijk op de kaart. Als je het adres van je zaak opzoekt via Google Maps, dan zie je de mogelijkheid om een bedrijf toe te voegen aan dat adres. Je moet dan wat algemene informatie ingeven zoals wat voor type zaak je hebt, de openingsuren, een telefoon-nummer en een link naar je website. Van zodra je zaak geverifieerd is door Google en online staat in Google Maps, kunnen klanten ook reviews voor je bedrijf achterlaten. Goede reviews kunnen de reputatie van je bedrijf een serieuze boost geven. Google Maps is dan ook een uitstekend instrument om mensen te helpen lokale handelszaken te ontdekken.
Overdrijf niet met SEO
In hun drang naar SEO-optimalisatie maken bedrijven wel eens de fout hun klanten niet meer centraal te stellen bij het ontwerpen van hun website. Vergeet niet: je maakt een website voor mensen, niet voor algoritmen. Een goede Google-positie brengt bezoekers één keer naar je website, met kwalitatieve inhoud zorg je ervoor dat ze ook nog eens terugkomen.
Online zichtbaarheid op sociale media
Net als Google hebben ook sociale media een eindeloos potentieel bereik, wat hen evengoed onmisbaar maakt in je digitale marketing en communicatie. Bovendien zijn ze het platform bij uitstek om in dialoog te gaan met je klanten. De meeste socialmediaplatformen bieden de mogelijkheid om te reageren op posts en/of te chatten. En het beste van allemaal: het uitbaten van een socialmedia-account kost je helemaal niets (al kan je met betaalde campagnes het bereik van een post sneller vergroten)!
Je hebt vandaag de dag de keuze uit verschillende platformen die elk hun eigen focus hebben. Facebook heeft de breedste doelgroep, Instagram focust op fotocontent, LinkedIn is voor zakelijke gebruikers, Twitter is het platform voor politiek debat en jongeren zitten op TikTok. Je maakt jezelf in geen tijd gek als je een account op élk medium probeert te onderhouden; dat krijgt zelfs een fulltime socialmediamanager niet gebolwerkt. Deze tips helpen je sociale media efficiënt toe te passen.
Op welk medium is mijn doelgroep actief?
Als jouw klanten bijvoorbeeld totaal niet op TikTok zitten en je hebt geen ambities om het segment dat daar wel aanwezig is aan te spreken, dan is het verloren tijd en energie om dagelijks je beste danspasjes te delen op TikTok. Veel socialmediadien-sten bieden tegen betaling demografische statistieken over hun gebruikers aan, mocht je niet goed weten waar je je doelgroep het beste kan bereiken.
Waarom zit ik op sociale media?
Naast de doelgroep zal ook het doel van een campagne de keuze van het platform bepalen. Vacatures horen eerder thuis op LinkedIn, terwijl Instagram het geschikte platform is om leuke foto’s van je zaak en nieuwe producten te delen.
Hoeveel posts moet ik delen?
Een socialmedia-account dat niet meer gebruikt wordt, maakt een slechte indruk. Alleen door regelmatig van je te laten horen, blijf je in contact met je klanten. Zorg er ook voor dat de algemene informatie die je deelt over je bedrijf altijd up-to-date is. Maar overdrijf ook niet: je klanten willen niet voortdurend bestookt worden met jouw posts. Een of hooguit een paar berichten per dag volstaan om te laten zien dat je er nog bent.
Gebruik socialmedia-managementsoftware
Verschillende accounts onderhouden is een tijdrovende taak. Laat je daarom bijstaan door software. Met socialmedia-managementsoftware kan je verschillende accounts vanuit één dashboard beheren. Zo kan je een post simultaan op meerdere platformen delen of inplannen voor een later tijdstip. Hootsuite is wellicht de bekendste tool.
Zoek de interactie op
Je klanten zijn je beste ambassadeurs, dus waarom zou je hen niet inzetten om je merk te verspreiden? Sociale media bieden hier eindeloze opties voor. Spoor je volgers aan om je berichten te delen met hun achterban door er bijvoorbeeld een wedstrijd aan te koppelen. Zo bereikt je zaak veel nieuwe potentiële klanten én je verstevigt de band met je bestaande klanten. Dat zijn twee vliegen in één klap.
Dit artikel komt uit het e-book “Dossier digitalisering: je zaak online uitbouwen”. Het volledige e-book kan je hier gratis downloaden.