5 redenen om een e-bike te kopen deze zomer
Elektrische fietsen stonden jarenlang bekend als hét vervoersmiddel van oudere mensen. Nog altijd zijn de fietsen met trapondersteuning populair onder de oudere bevolking. Niet zo gek ook: met een e-bike kunnen ook zij moeiteloos (blijven) meekomen in het verkeer. Dat wil echter niet zeggen dat jongeren weg moeten blijven van zulke fietsen. Helemaal niet zelfs: met een e-bike kan je gemakkelijk langere afstanden afleggen. Als je de fiets kan pakken scheelt dat toch een ritje met het openbaar vervoer.
Persoonlijk gaan we ook nogal eens graag een eindje om op de elektrische fiets. Veertig kilometer leg je met gemak af op een e-bike. Niet alleen qua snelheid – je gaat toch al snel 25km/u – maar bovenal ook qua fietsgemak. Op de hoogste ondersteuningsstand hoef je niet eens veel kracht te zetten om die snelheid aan te tikken. Ook wel fijn: als we die veertig kilometer hebben afgetikt komen we niet bezweet thuis.
Goed, deze zomer valt wellicht een beetje tegen – zon, waar ben je – maar je begrijpt het idee. Zo niet, dan hebben we nog een vijftal redenen waarom je deze zomer een e-bike zou willen kopen.
1. Ga op avontuur
Elektrische fietsen zijn uiteraard gemaakt om je te ondersteunen. Hoe goed je conditie is maakt bij e-bikes ook helemaal niet uit. Ja, in de basis geven e-bikes een elektrische boost aan je ‘conditie’ –maar ze helpen je ook vooral comfortabel te fietsen. Zeker als je graag recreatief fietst is een e-bike ideaal. Je kan dan aan vrij constante snelheden kilometers vreten, zonder je uit de naad te werken. Thuiskomen zonder even helemaal ‘op te zijn’ is een luxe die wij maar al te graag ervaren.
Heb je geen tiptop conditie? Dan helpt de e-bike jou bij eender welk avontuur. Ga de natuur in en geniet van de omgeving, zonder je te veel zorgen te maken over je voortbeweging. Bedenk je ook: snelheid is niet belangrijk, uiteindelijk gaat het om het (fiets)genot. Een bijkomend voordeel is dat e-bikes op den duur wel degelijk helpen je conditie te verbeteren.
Ook voor degenen met een goede conditie zijn elektrische modellen aan te raden. Soms kan een berg toch net iets té hoog gegrepen zijn. Met een e-bike kom je er dan gemakkelijker overheen. Bovendien kan je met e-bikes wellicht net een paar kilometers extra fietsen om en ontdek je daarmee routes die je eerder over zou slaan.
2. Betere wegligging
Wat ons betreft kan (bijna) geen enkele andere fiets de fietsbeleving van een e-bike evenaren. Een elektrische fiets ligt door zijn gewicht meestal een pak strakker op de weg dan menig stadfiets. Dat zorgt er op zijn beurt voor dat het werkelijk geweldig is om e-bikes door bochten te manoeuvreren.
Niet onbelangrijk daarbij is dat e-bikes meestal met een geveerde voorvork worden geleverd. We hoeven je niet uit te leggen dat die vering de klappen van heuvels en kasseien makkelijk wegnemen. Hoewel we dat ook terugzien op stadsfietsen, zijn hun elektrische tegenhangers vaak nog een stuk strakker geveerd. Vergeet trouwens niet de geveerde zadelpen: nog zo’n luxe die we stilaan vaker tegenkomen op elektrische fietsen.
Let bij het kopen van een e-bike wel op het type banden dat werd gemonteerd. Niet alle fietsbanden zijn gemaakt voor lange afstanden op het asfalt. Lees hier alles waar je op kan letten.
3. Elektrische fietsen zijn duurzamer
Pak je in plaats van de auto je e-bike mee naar werk? Dan bespaar je daarmee nog eens flink op je CO2-uitstoot. Niet geheel verrassend: in eerste plaats zorg jij er namelijk voor dat de fiets van zijn plek komt. De elektrische motor dient enkel ter ondersteuning en biedt in België en Nederland een piekvermogen van 250 watt (e-bike). Speedpedelecs bieden uiteraard wel meer vermogen. Tegelijk gaan die wel een stuk vlotter vooruit én kan je zodoende ook grotere afstanden afleggen, waardoor de CO2-besparing enkel maar toeneemt.
Fietsen op een e-bike is dus niet emissie-vrij (tenzij je stroom door zonnepanelen werd opgewerkt). Toch is het nog altijd een pak duurzamer dan de auto. Milieu Centraal becijferde dat per kilometer afgelegd met de e-bike 60 keer minder CO2 wordt uitgestoten dan met een benzineauto. Ook EV’s zijn minder zuinig dan e-bikes: ze stoten per kilometer twintig keer meer CO2 uit dan e-bikes.
Uiteraard is de productie van e-bikes ook belastend voor het milieu. Ook dan geldt echter weer dat zowel brandstof- als elektrische auto’s een zwaardere belasting vormen op de planeet.
4. Bespaar op je uitgaven
Je komt dus niet alleen vlot op je bestemming, maar bespaart ook nog eens op je CO2-uitstoot. Vind je dat niet zo relevant? Dan heb je wellicht baat bij een lagere aanslag op de portemonnee. Hoeveel bespaard kan worden, is steeds afhankelijk van de afgelegde afstand. Op jaarbasis kan het gaan om enkele honderden euro’s.
Op het moment van schrijven kost één KWh stroom in België en Nederland ergens tussen de 0,20 en 0,40 cent. Als we met de middenweg (0,30 eurocent) rekenen kost het opladen van een 500Wh accu 15 cent. Op zo’n accu kom je meestal ongeveer zeventig kilometer ver.
Eenzelfde rit van zeventig kilometer is fors duurder met een brandstofauto. Pakken we een verbruik van 1 op 15 en een brandstofprijs van 2 euro per liter, dan kost zo’n rit 9,33 euro. Leg je maandelijks 350 kilometer af, dan kost dat met de brandstofauto 46,65 euro, tegenover 75 cent als de e-bike van stal wordt gehaald. Voor beide vervoersmiddelen geldt dat het enkel om de variabele kosten gaat. Vaste lasten (onderhoud, verzekeringen) zijn daarin niet meegenomen.
5. Inflatie in je voordeel
Ga je deze zomer een e-bike kopen? Weet dan dat inflatie ditmaal in je voordeel speelt. Fabrikanten en winkels zitten namelijk met overschotten aan e-bikes en dito onderdelen. De verwachting is daarom dat de prijzen van elektrische fietsen de komende tijd flink gaan dalen. Overweeg je een e-bike te kopen? Kijk dan zeker eens rond bij de deal- en outletsecties.
Vergeet daarbij niet dat de fietsen naarmate het jaar vordert mogelijk nog iets goedkoper worden. Dan is het echte fietsseizoen natuurlijk al wel afgelopen.