Business

Sharp blikt vooruit: IT-trends in 2025

© Unsplash
We naderen het einde van 2024, een veelbewogen jaar, ook in de IT-wereld. Voor de kmo in het bijzonder zien we dat AI enorme impact heeft gehad, maar ook dat bedrijven steeds meer gebruik zijn gaan maken van clouddiensten. Privacywetgeving heeft een centralere rol gekregen en inrichting van bedrijfsnetwerken en printen gebeurt steeds vaker op afstand, met alle uitdagingen van dien.

De kans is groot dat veel van deze trends zich doorzetten naar volgend jaar. Om kmo-medewerkers hierbij te begeleiden, geeft IT-dienstverlener Sharp graag wat meer uitleg over de trends die we mogen verwachten in 2025.

1. IT-specialisatie wordt steeds vaker uitbesteed

We zien steeds vaker dat organisaties specialistische IT-kennis of taken uitbesteden zodat zijzelf meer tijd kunnen besteden aan de kernactiviteiten van hun organisatie. Ook volledige IT-ontzorging is in opkomst. Dit komt vooral door het gebrek aan specialisten. Officemanagers en medewerkers met IT-taken zijn niet altijd op de hoogte van de nieuwste innovaties, waardoor ze besluiten om dan maar experts in te schakelen. IT-bedrijven spelen hierop in door allround tech-services aan te bieden.

De trend van ontzorging op kantoor ziet Sharp ook in andere facetten terug. In 2024 vroegen bedrijven bijvoorbeeld steeds vaker om een partij die bij de keuze voor nieuwe AV-oplossingen al vanaf het begin betrokken is. Zo wordt bij de ontwerpfase al nagedacht over welke schermen, audio- en netwerkoplossingen aanwezig moeten zijn om optimaal gebruik te kunnen maken van een ruimte, of het nu een zaal voor (hybride) vergaderen of de kantine betreft. Zelfs kabelgootjes en internetpoorten kunnen dan op voorhand al esthetisch mooi weggewerkt worden bij bijvoorbeeld een verbouwing.

2. Populariteit van de cloud

Ook de populariteit van de cloud blijft groeien. België en Nederland behoren tot de koplopers in cloud-adoptie in Europa, zo blijkt uit onderzoek. Dat komt doordat de meerderheid van de bedrijven in deze regio gebruikmaken van Microsoft 365. Sharp denkt dat in 2025 nog meer bedrijven in de cloud zullen gaan werken, al zijn hybride- (maatwerk) oplossingen ook in opkomst. Bedrijven kiezen er bijvoorbeeld vanwege de veiligheid voor om bepaalde functies on-premise te houden en andere naar de cloud te brengen en zo met elkaar te laten samenwerken. Een voorbeeld is het lokaal bewaren van printopdrachten, die pas via de cloud naar een printer verzonden worden als de medewerker zich daadwerkelijk bij de printer meldt met een authenticatiecode. Organisaties kiezen er met andere woorden bewust voor om data niet op een externe server op te slaan.

Dankzij werken in de cloud (of hybride varianten daarop), kunnen werknemers sneller en efficiënter werken – én dankzij nieuwe technologie vooral ook nog steeds veilig. De grootste ontwikkelingen op technologie liggen in 2025 dan ook op het gebied van beveiliging, verwacht Sharp. Een voorbeeld hiervan is zero-trust security, waarbij beveiliging wordt geboden door meerdere stappen, zoals two-factor authentication. Het gebruik van dat laatste is in 2024 al enorm toegenomen en zou overal de standaard moeten zijn. Op die manier kan je vanaf iedere gewenste locatie inloggen op een netwerk of apparatuur met bijvoorbeeld een pasje, een wachtwoord of bevestiging via de telefoon en zeker zijn dat gevoelige informatie niet in de verkeerde handen valt. Wat daar ook onder valt is dat documenten versleuteld verstuurd worden naar andere locaties in een netwerk of zelfs andere vestigingen van een bedrijf, zodat ze niet onderschept kunnen worden.

3. Nieuwe oplossingen voor cybersecurity

Er komt steeds meer druk te staan op cybersecurity en privacywetgevingen in 2025. Het blijkt erg moeilijk voor bedrijven om bij te blijven met de snelheid van innovatie in de IT-wereld, vanwege de grote hoeveelheid technologische vorderingen. Die brengen namelijk vaak ook nieuwe problemen met zich mee op vlak van cybersecurity en privacy, onder andere in de vorm van datalekken. Daarom verschijnt er in 2025 de Europese NIS2 wetgeving, die dit probleem tracht aan te pakken door middel van strengere vereisten op procedures voor cybersecurity.

Bovendien zijn net geen 90% van datalekken de oorzaak van menselijke fouten, ongeacht de grootte van de organisatie. Sharp raadt bedrijven daarom ook sterk aan om meer in te zetten op het trainen van hun werknemers.


Dit artikel is een ingezonden persbericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

businessitkmopresssharp

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken