Belgische Lead Stories spoort samen met Facebook fake news op
Fake news is een ware plaag op het internet van vandaag en steeds meer bedrijven zetten volop de strijd in tegen de verspreiding ervan. Onder hen ook Lead Stories, de factcheckingwebsite van Belg Maarten Schenk, die vanaf nu officieel samenwerkt met Facebook.
New post on Lead Stories: Lead Stories Joins Facebook's Third Party Fact Checking Partnership https://t.co/THpFFOEHqA pic.twitter.com/KHQXBJHTyB
— Maarten Schenk (@mschenk) February 5, 2019
Het nieuws komt er enkele dagen nadat bekend raakte dat Facebook twee grote factcheckers verloren had, met name Associated Press (AP) en Snopes. Lead Stories zelf bestaat al sinds 2015 en maakt gebruikt van speciaal ontworpen software om fake news te detecteren en analyseren. Vervolgens legt men op hun website uit waarom een bericht als fake news bestempeld wordt. Vaak is er sprake van artikels met een politiek kantje, maar ook absoluut absurde onderwerpen komen aan bod.
Door dit partnership met Facebook, krijgt het bedrijf nu ook toegang tot Facebooks detectiesysteem van fake news, zo staat te lezen in het persbericht van Lead Stories. In ruil daarvoor zal Facebook de resultaten van de website gebruiken om de verspreiding van fake news tegen te gaan en mensen die er aan deelnamen te informeren. Maakt het bedrijf toch een fout, dan zullen er zo snel mogelijk de nodige rechtzettingen gebeuren.
In gesprek met VRT NWS, zei Schenk het volgende over de samenwerking: “We zijn zelf op Facebook afgestapt. Onze focus ligt op berichten die viraal gaan, van sites die eerder al eens betrapt zijn op fake news, maar ook andere. We checken dan of die sites op een geloofwaardige manier die berichten hebben kunnen maken.“