Uber raakt licentie in Londen kwijt
Uber is gisteren zijn licentie om de diensten in de stad Londen aan te bieden kwijtgeraakt. Transport for Londen (TfL), een lokale autoriteit die bevoegd is voor transportsystemen in de stad, heeft de aanvraag van Uber om de aflopende licentie te verlengen geweigerd. De beslissing werd gemotiveerd omwille van veiligheidsvoorschriften waar Uber niet aan voldoet.
De licentie van Uber in Londen is uitgegroeid tot een hele historie die al twee jaar aansleept. In september 2017 al werd een eerste aanvraag tot een vijfjarige verlenging door het TfL geweigerd. Uber vocht die beslissing aan, wat in juni 2018 resulteerde tot een tijdelijke verlenging in 15 maanden. Dat werd in september nog eens met twee maanden verlengd. Uber kon dus in al die tijd actief blijven in Londen en zo de nodige aanpassingen doorvoeren.
Onvoldoende vooruitgang
Maar die aanpassingen zijn naar oordeel van het TfL onvoldoende gebleken. De autoriteit verklaarde in een persbericht dat er nog steeds inbreuken zijn die de veiligheid van passagiers in gedrang brengen. Er zijn twee grote struikelblokken die Uber onvoldoende heeft weten te beantwoorden.
De voornaamste was een verandering in het systeem dat niet-geregistreerde chauffeurs in staat stelde van hun foto’s te uploaden op accounts van geregistreerde chauffeurs om zo in hun plaats klanten op te halen. Volgens cijfers van TfL zou zo’n misbruik al 14.000 keer voorgevallen zijn. Dat houdt een groot risico in voor klanten want zij zijn op dat moment niet verzekerd als er iets zou gebeuren. In sommige gevallen hadden de chauffeurs zelfs geen chauffeursvergunning of was deze ingetrokken. Volgens TfL neemt Uber ook te weinig maatregelen om geschorste chauffeur te verhinderen een nieuw account aan te maken.
Strijd nog niet gestreden
Maar deze beslissing is nog lang niet het einde van de historie. Bij Uber reageerde men zeer teleurgesteld op het nieuws. CEO Dara Khosrowshahi uitte op Twitter zijn teleurstelling en meende dat de beslissing van het TfL foutief is. Volgens hem heeft Uber sinds de eerste weigering van de vergunning zware inspanningen geleverd om de veiligheid van alle passagiers te vergroten. Het was Uber zelf dat TfL op de hoogte bracht van het probleem met ongeregistreerde chauffeurs, waarop alle chauffeurs in Londen aan een controle werd ontworpen. In Amerika is een testproject gestart met het opnemen van ritten. Het werkt ook volop aan een gezichtsherkenningssysteem om te voorkomen dat niet-geregistreerde chauffeurs nog passagiers kunnen ophalen.
We understand we’re held to a high bar, as we should be. But this TfL decision is just wrong. Over the last 2 years we have fundamentally changed how we operate in London. We have come very far — and we will keep going, for the millions of drivers and riders who rely on us.
— dara khosrowshahi (@dkhos) November 25, 2019
Het lijkt dan ook zo goed als zeker dat Uber de beslissing opnieuw zal aanvechten. Met 45.000 chauffeurs en jaarlijks 3,5 miljoen passagiers is Londen één van de belangrijkste afzetmarkten in Europa en buiten de VS. Uber heeft het al enkele maanden ontzettend moeilijk en kan zich dus niet veroorloven Londen te verliezen. Uber krijgt nu 21 dagen om in beroep te gaan. Tot het beroep een definitieve ‘njet’ voor Uber oplevert, kan het ook gewoon wagens laten rondrijden. Het laatste hoofdstuk in de strijd tussen Uber en de stad London is dus nog lang niet geschreven.