Belgische retailcijfers gaan in het rood
België is samen met Estland het enige Europese land waar de verkoop van goederen het afgelopen jaar is afgenomen. Het gaat om een kleine afname van 0,2 procent, zo berekende Eurostat. In de hele EU nam de verkoop met 2,3 procent toe wanneer men januari 2018 met januari 2017 vergelijkt.
Buitenlandse concurrentie
België loopt met andere woorden achteraan als het om de groei van retail gaat. Rode lantaarn zijn we niet, want Estland deed het met een krimp van 0,9 procent nog slechter. De cijfers zijn opmerkelijk als je kijkt naar andere economische parameters, want de Belgische arbeidsmarkt en economie deden het de afgelopen maanden juist wel behoorlijk goed en konden allebei positieve groeicijfers voorleggen.
Unizo, de belangenvereniging voor zelfstandigen, wijst naar het groeiende impact van buitenlandse webwinkels als belangrijkste verklaring. “Meer dan de helft van onze online-aankopen doen we in buitenlandse webwinkels”, zegt Mien Gillis van Unizo in een reactie aan De Morgen. “Zowel de grote winkelketens als de kleine winkeliers worden daardoor getroffen. En dat heeft ook zware gevolgen, want die webplatformen betalen geen belastingen in ons land.”
Wachten op de Belgische bol.com?
De belangenvereniging wil dat er meer sensibilisering bij de Belgische consument komt over de impact van hun koopgedrag. Tegelijk legt Unizo ook de vinger op een ander wonde: “Er moet natuurlijk ook een Belgisch aanbod zijn. Er is geen Belgische Bol.com”, stelt Gillis vast.
Eind 2017 deden Belgische retailers al een gezamenlijke oproep om online meer Belgische te kopen naar aanleiding van de publicatie van onze Twinkle 100. Dat van de 100 populairste webshops in ons land maar een derde Belgisch is, stemt tot nadenken.