Google werkt aan anti-tracking op Android
De zoekreus werkt volgens Bloomberg wel naar een oplossing toe die minder ingrijpend is dan die van Apples iOS 14.5. Google wil zijn advertentiepartners daarmee niet te hard tegen de borst stuiten.
Niet zo streng als Apple
Veel details over Googles aanpak zijn er nog niet, maar ontwikkelaars zouden naar verluidt niet gevraagd worden om een pop-up te installeren die uitdrukkelijk toestemming vraagt voor datatracking, zoals bij Apple wel het geval is. Vermoedelijk komt Google met een oplossing die lijkt op het Privacy Sandbox-project dat cookies van derden tegenhoudt, maar wel ruimte laat voor advertentie-targeting. Die zou zich vooral richten op doelgroepen, in plaats van individuen.
Apple gaat voor een strengere aanpak met zijn App Tracking Transparency voor privacy. Gebruikers zullen dus expliciet moeten instemmen om gegevens te delen met adverteerders. Geef je je toestemming, dan zullen marketeers je gebruiksgedrag over alle apps en websites heen kunnen anlyseren om op maat advertenties voor te schotelen. Wellicht zullen heel wat gebruikers daarvoor bedanken en de gegevensdeling blokkeren.
Google zoekt gulden middenweg
Daar is Facebook bijvoorbeeld niet bepaald blij mee. Het socialemediabedrijf waarschuwt de industrie dat het de advertentie-inkomsten voor apps kan doen kelderen. Dat is meteen ook de reden waarin Google de gulden middenweg zoekt. De zoekgigant balanceert de bezorgdheden rond privacy met het ondersteunen van zijn advertentiepartners. Die laatsten zijn jaarlijks goed voor 100 miljard dollar aan inkomsten. Wanneer Google de update wil doorvoeren, is nog niet bekend.