Robinhood probeert geschade reputatie te herstellen met Superbowl-reclame
De app Robinhood, een mobiel beleggingsplatform waar je aandelen kan kopen en verkopen, kwam in opspraak door hun rol die ze speelden in de GameStop-affaire. Toen onder druk van de Reddit-community r/wallstreetbets-gebruikers massaal aandelen van de gameretailer begonnen te kopen, uit protest tegen de macht van hedgefondsen, zetten de beheerders van de app de verkoop meermaals stop. Dat deden ze ook voor de andere ‘doelwitten’ van de Redditors zoals AMC, BlackBerry en Nokia.
Robinhood hoopte daarmee verdere ontregeling van de beurs tegen te houden, maar met hun actie haalden ze vooral de woede van iedereen op de hals. Gebruikers straften de app af door miljoenen negatieve reviews achter te laten in Google Play Store. De app heeft nu een rating van één ster. Ook beursregulatoren waren niet mals voor Robinhood. Zij beschuldigen het bedrijf achter de app om de regels te proberen veranderen. De controverse groeide alleen maar toen uitlekte dat Robinhood op slechts enkele dagen tijd bijna 3,5 miljard kapitaal ophaalde bij investeerders. Het aantal downloads nam op een week tijd met 400% toe.
‘We zijn allemaal investeerders’
Tijd om de plooien glad te strijken, denkt Robinhood. En welke gelegenheid is daar nu beter voor dan de Superbowl, één van de meest gemediatiseerde sportevenementen ter wereld, die deze zondag plaatsvindt? De miljoenen kijkers op televisie (bij de finale van vorig jaar net geen 100 miljoen) zullen tijdens één van de commerciële onderbrekingen een reclamespot van Robinhood te zien krijgen. De advertentie van 30 seconden is nu al te bekijken op YouTube.
Robinhood haalt in de reclame alles uit de kast om iedereen weer te overtuigen van hun goede intenties. De slogan “We zijn allemaal investeerders” moet de aandacht weer vestigen op waar de app in essentie omdraait. Dat schrijft het bedrijf in een blogpost. Robinhood is een app die een platform biedt aan ‘de gewone Amerikaan die zich uitgesloten voelt van het financiële systeem’.
“We zijn er voor de ochtendjogger, de student die een blokpauze neemt, en de ouders die ’s nachts slaapliedjes voor hun kinderen hebben gezongen. Want iedereen investeert in zichzelf”, klinkt het in de blogpost. Als dat je gevoelige snaar niet raakt, dan weten wij het ook niet meer.
Onoprechte excuses
De reclamecampagne zou naar verluidt Robin Hood al 5,5 miljoen dollar gekost hebben. Ze menen het dus wel echt serieus. Of de reclame ook het beoogde doel zal hebben, dat is een andere vraag. Critici zien er vooral een afleidingsmanoeuvre in en een verdoken mea culpa. Het lijkt alsof Robinhood excuses aanbiedt zonder te willen benoemen waar ze juist in de fout zijn gegaan.
De Superbowl is het evenement bij uitstek om vergiffenis te vragen. Facebook en Uber probeerden het in 2018 ook al eens na het uitbreken van een schandaal. De bedrijven kregen toen hevige kritiek voor de reclamespot. Dat belooft niet veel goeds voor Robinhood.