Twitter start met betalende dienst voor ‘supervolgers’
Super Follow combineert nieuwsbriefstatistieken, audiochats zoals die van Clubhouse en een Patreon-achtig financieel steunprogramma voor populaire accounts in één abonnementsformule. Het socialemediaplatform deed de aankondiging op zijn Analyst Day, donderdag. Er blijven nog heel wat vragen onbeantwoord over de details van de features, die ook nog geen startdatum kennen.
Supervolgen als abonnement
Twitter deelde screenshots uit zijn showcase waarop we een glimp kunnen opvangen van de nieuwe mogelijkheden. Twitter-gebruikers kunnen voor een maandelijks bedrag hun favoriete accounts ‘supervolgen’. Op één screenshot staat een abonnementsprijs van 4,99 dollar vermeld. Of er nog andere formules zullen zijn, is nog niet duidelijk.
Wie ‘supervolgt’, moet bepaalde voorrechten krijgen. Zo krijgen enkel betalende abonnees exclusieve content te zien en kunnen ze zich aanmelden op nieuwsbrieven die enkel voor betalende volgers beschikbaar zullen zijn. Bij een abonnement hoort ook unieke ‘community-toegang’ en speciale deals en kortingen. Een supporter-badge op je eigen account moet je status van supervolger aanduiden.
Paywall voor creators
Voor de content creators zelf wordt het straks mogelijk om bepaalde content achter een betaalmuur te steken. Dat gaat in de eerste plaats om tweets, maar ook chats die ze kunnen organiseren in Clubhouse-rivaal Spaces.
Tot slot pakte Twitter op zijn Analyst Day nog uit met ‘Communities’. Dat product lijkt dan weer de concurrentie te moeten aangaan met Facebookgroepen. Wellicht gaat het ook hier om netwerken van supervolgers die dichter in contact zullen kunnen treden met content creators en medefans.
De ‘Super Follow’-functie pas in Twitters plannen om de omzet te verdubbelen tegen 2023. Het sociale netwerk heeft een woelige periode achter de rug. Vorig jaar wilde een aandeelhouder CEO Jack Dorsey nog buiten. Nu lijkt de focus vooral te liggen op het creëren van nieuwe features en een verse stroom aan inkomsten.