Defecte laadpalen brengen EVBox in zwaar weer
Uit het gecorrigeerde jaarverslag van 2020 zijn nieuwe lijken uit de kast gevallen voor EVBox. Eind 2021 moest de leverancier van oplaadpalen voor elektrische wagens zijn beursplannen schrappen omdat het jaarrapport geen goedkeuring kreeg, waarop EVBox zijn huiswerk opnieuw moest maken. De nieuwe cijfers, ingekeken door Financieel Dagblad, scheppen geen rooskleuring beeld. Het bedrijf maakte in het jaar 2020 maar liefst 113 miljoen euro verlies: 20 miljoen euro meer dan aanvankelijk gerapporteerd en drie keer zo hoog dan in het boekjaar 2019.
- Elektrisch rijden: welke laadpas moet ik kiezen?
Wat is er aan de hand bij EVBox?
Problemen met laadpalen
Een diepere analyse van die cijfers leert dat het in de eerste plaats de laadpalen zelf zijn die EVBox de das omdoen. Die blijken niet altijd te werken zoals zou moeten en dat kostte het bedrijf miljoenen euro’s in 2020. Zo betaalde het bedrijf meer dan 2 miljoen euro aan compensaties voor klanten en moest het bedrijf 14,4 miljoen euro, ofwel een vijfde van de netto-omzet, reserveren voor het vervangen of repareren van defecte laadpalen. Daarbovenop zijn er nog enkele belastende contracten die het bedrijf eigenlijk meer geld kosten dan dat ze binnenbrengen en ontwikkelingskosten die op de financiële toestand wegen. Analisten van FD noemen de toestand bij EVBox een boekhoudkundige puinhoop.
Wissels aan de top
Alsof de financiële toestand nog niet voldoende is, rommelt het ook in de bestuurskamer bij EVBox. In de afgelopen maanden stapten veel bestuursleden op. Ook de positie van CEO Kristof Vereenooghe is omwille van gezondheidsproblemen onzeker. De West-Vlaming was de bezieler van de beursplannen van het bedrijf, maar zit nu al een jaar thuis. Op papier is hij nog steeds de CEO, maar zijn naam staat niet onder het jaarrapport. Alle vertrokken bestuursleden werden vervangen door mensen van het moederbedrijf Engie, dat nu de touwtjes strak in handen heeft bij EVBox.
EVBox werkte zich snel in een spoedtempo op als een leider binnen de Europese markt voor laadpalen. Ook in België zijn hun oplaadpunten overal te vinden. Bij de mogelijke beursgang van het bedrijf zou een bedrag van 1 miljard dollar gemoeid zijn, maar het schrappen van die plannen vermoedde dat het niet helemaal goed zat bij EVBox. Die vermoedens zijn nu ook bevestigd. Moederbedrijf Engie heeft de aandeelhouders wel laten weten dat ze zich geen grote zorgen moeten maken.