Advertentie

Heb je net een elektrische wagen aangeschaft of overweeg je de aankoop ervan? Dan zal je ook een laadpas moeten aanschaffen. De batterijtechnologie van elektrische wagens (EV’s) is de laatste jaren enorm verbeterd, maar in de meeste gevallen moet je nog rekenen op een 300 tot 400 kilometer autonomie. Dat betekent dus dat je nog redelijk vaak aan de laadpaal zal moeten staan, vooral als je gaat reizen.

Maar welke laadpas moet je kiezen? Moet ik een abonnement nemen? Hoeveel kost dat en vooral welke firma moet ik kiezen? In deze keuzewijzer willen we je begeleiden zodat je de juiste keuze maakt.

Laadpalen in België

Je zult ze vermoedelijk al gezien hebben. Op straat, parkings en langs huizen. Overal in België staan laadpalen. Maar hoe werkt dat nu juist? Een openbare laadpaal kan iedereen met een laadpas gebruiken. Op basis van RFID kan je de laadpaal activeren met je eigen laadpasje. De kosten zijn dan ook voor jou. Toch moet je uitkijken, want niet elke laadpas is compatibel met de laadpaal waar jij staat. De grootste aanbieders in België en Nederland zijn FastNed, Allego, Luminus, eViolin, Hubject en EvBox. En de lijst met aanbieders groeit.

Bovendien is het niet altijd even duidelijk hoeveel je laadbeurt gaat kosten. Niet elke laadpaal heeft immers een diplay aan boord. Daar komen de applicaties op je smartphone achter de hoek. Met de apps van o.a. NewMotion, ShellRecharge, Chargemap, Plugsurfing, EvBox of Smoov kan je het overzicht van je laadbeurten bewaren. Het voordeel van die applicaties is ook dat je op voorhand kan filteren op de laadpas die jij in je bezit hebt. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.

Een derde voordeel aan de mobiele applicaties is dat je kan zien welke laadpunten beschikbaar zijn en vooral: wat is het vermogen van dat laadpunt? Wie bijvoorbeeld weinig tijd heeft zal sneller voor een snellader opteren, moet je ergens zijn dan zal een tragere paal van toepassing zijn in jouw keuze. In dit artikel leggen we de verschillende laadkabels voor je uit.

De kosten

Na de keuze voor een aanbieder en laadvermogen is het de beurt aan de kosten. Geen onbelangrijke factor in de aankoop van je wagen, thuislaadpunt of laadpas. In België en Nederland zijn er namelijk drie belangrijke factoren waarmee je rekening moet houden qua kosten:

  1. Het startbedrag: iedere provider mag een startbedrag aanrekenen. Dat is de kost die je betaalt om je laadsessie op te starten. Maar niet iedere provider rekent dat bedrag effectief aan. Het bedrag hangt ook af van het bedrijf dat de laadpaal uitbaat.
  2. Prijs per kilometer of kWh: Ook hier hetzelfde verhaal. De kost per kWh is sterk afhankelijk van de aanbieder. Een trage lader kost sowieso minder dan een snellader. Bekijk dus zeker de tarieven die jouw provider aanrekent hiervoor. Een mobiele app brengt daarin vaak al een stuk meer transparantie.
  3. Hoelang wil je laden: Tesla rekent bijvoorbeeld zogenaamde idle-fees aan. Dat zijn de kosten die je betaalt als je een laadplaats inneemt als je auto opgeladen is. Andere providers rekenen dan weer per minuut dat je gaat laden. Ook hier hetzelfde verhaal als bij de vorige twee punten: de werking en kost hangt af van de provider.

Welke laadpas kies ik best?

Net zoals bij laadpunten moet je ook bij het aanschaffen van de laadpas met de kosten rekening houden. Zo hangen die tarieven ook hier af van je laadpasprovider. Er kunnen transactiekosten, activatiekosten, abonnementskosten en andere tarieven worden aangerekend. De beste keuze is een laadpas zonder vaste maandelijkse kosten waarbij je alleen betaalt voor je uiteindelijke verbruik.

Optie 1: NewMotion/Shell

NewMotion biedt tegenwoordig een laadnetwerk van meer dan 180.000 laadpunten verspreid over heel Europa. Je hebt dus met één laadpas en één app meteen toegang tot het grootste laadnetwerk van Europa. NewMotion rekent 0,35 cent per laadbeurt als transactiekost. Die kost kan oplopen tot maximum 7 euro per maand.

laadpas newmotion shell

Optie 2: EVBox

EVBox is eentje die mogelijk al vaak bij thuisladers hebt zien hangen. Het bedrijf rekent geen activatie- of transactiekosten aan bij het gebruik van zijn laadpas. Daardoor is het laadpasje enorm populair bij eigenaars van een elektrische wagen. Het netwerk van EVBox is de laatste jaren enorm gegroeid. Intussen heeft het bedrijf al meer dan 100.000 laadpunten in zijn portfolio.

laadpas evbox

Optie 3: Plugsurfing

Eén van de laadpasjes met een groot netwerk is Plugsurfing. Met meer dan 200.000 laadpunten heeft Plugsurfing laadpunten van NUON, Allego, FastNed én EVBox in de aanbieding. Wil je zeker zijn van een compatibel laadpunt overal in Europa? Dan is Plugsurfing de beste optie.

Maar daar betaal je natuurlijk wel voor. Plugsurfing vraagt 9,95 euro eenmallige activatiekosten. Het bedrijf geeft in ruil dan wel 10 euro laadtegoed. De prijs per kWh hangt af van de exploitant van de laadpaal maar er worden ook 10 % roamingkosten per kWh aangerekend.

laadpas plugsurfing

Heeft een laadpunt thuis zin?

Jazeker. Als je investeert in een elektrische wagen, dan hoort daar ook een degelijk laadpunt thuis bij. Je kan gaan laden op je thuisnetwerk, maar dat kost je meer geld en tijd. De oplaadduur van een volledige batterij op je thuisnetwerk kan dat soms 8 tot 10 uur duren. Het grootste voordeel van een laadpunt thuis is dus dat je een stuk sneller kan gaan laden. Je hebt ook altijd een degelijk laadpunt ter beschikking thuis, dat maakt het allemaal net iets gemakkelijker.

Keuze van de redactie

Op de redactie van TechPulse hebben we gekozen voor de Shell Recharge laadpas. De voordelen? Je hebt geen maandelijkse abonnementkost, je moet niet betalen voor het pasje en betaalt dus alleen wat je verbruikt.

Bovendien heeft NewMotion/Shell een handige mobiele applicatie waarin je het overzicht kan bewaren en de beschikbare laadpunten kan terugvinden. Iets wat je ook in Google Maps hebt, maar Google’s zoekfunctie is daar helaas nog niet uitgebreid genoeg voor. Zo bots je bijvoorbeeld nogal snel op een laadpunt dat niet echt publiek toegankelijk is.

Advertentie

4 REACTIES

  1. Ben zeer tevreden van Newmotion, handig.
    Ik moet wel zeggen dat dit een grove overstatement is: ” Dat betekent dus dat je nog redelijk vaak aan de laadpaal zal moeten staan, vooral als je gaat reizen.”
    voor iedereen anders, maar met 40 000km /jaar maak ik bijna nooit gebruik van een publieke laadpaal. (3x per jaar ofzo)
    Newmotion is dan goed omdat er geen maandelijkse kosten aan verbonden zijn. Dus enkel betalen bij gebruik.

  2. dit is gewoon belachelijk, weer is de automobilist de melk koe en europa/onze regeering doet er niks aan. als ik disel gaa tanken gebruik ik mijn bank kaart DAT MOET OOK ZO VOOR EV’S en dan noch te zwijgen over de wild groei aan tariven, als ik op de markt een kilo appels koop dan moet ik de prijs kunnen afleezen dat is wetelijk verplicht. dit MOET ook verplicht worden op ale laad paalern (of zoals in stations op een groot scherm) nu doen ze maar wat en dat gaat ten koste van ons alemaal.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here