Elektrische autofabrikanten geraken niet eens over een standaard stekker en stopcontact. Welke standaarden kan je elektrische auto allemaal ondersteunen?

Advertentie

Je kan niet alleen elektrische auto’s in verschillende types opdelen; ook de stopcontacten en bijhorende stekkers bestaan in verschillende vormen en maten. Wanneer je een elektrische wagen koopt, is het daarom van belang dat je nakijkt welke standaard je voertuig ondersteunt. De laadpaal bij jou in de buurt kan immers niet compatibel zijn met het stopcontact in je wagen.

Mennekes

De meeste elektrische auto’s hebben een stopcontact waar je een Mennekes type 2-stekker kan inpluggen. Deze stekkers kan je in combinatie met drie verschillende oplaadpunten gebruiken.

In de eerste plaats kan je ze simpelweg in een klassiek stopcontact steken. Deze hebben een wisselspanning van 230 Volt en kunnen een maximum vermogen van 3 kW leveren. Je zal vrij lang moeten wachten alvorens je auto is opgeladen, maar hebt wel het voordeel dat je je wagen thuis oplaadt in bijvoorbeeld de garage. Bovendien krijg je bij de meeste elektrische wagens een kabel met aan de ene kant een Mennekes type 2-stekker en aan de andere kant een klassieke stekker.

Mennekes Type 2 – bron: Allego

Verder kan je thuis een laadpunt laten installeren, zoals bijvoorbeeld een Wallbox. De vermogens die deze laadpunten leveren kunnen variëren, maar liggen meestal tussen 3 tot 7 kW. De technologie heeft als voordeel dat je wagen sneller is opgeladen, je elektriciteitsnet beter is afgeschermd en dat aan de meeste van deze laadpunten een kabel bevestigd is. Wel ben je al snel meer dan 750 euro kwijt aan deze infrastructuur.

Wie thuis geen oplaadpunt wil plaatsen, moet zich op de weg begeven. Daar vind je publieke AC-snellaadpalen. De meeste AC-laadpalen ondersteunen een vermogen tot 22 kW, maar je kan ook oplaadpunten vinden waar je aan 43 kW kan opladen. Je moet een abonnement aanschaffen om gebruik te maken van publieke laadpalen en hebt een kabel nodig met aan beide kanten een Mennekes type 2-stekker. Deze kan je meestal bij de aankoop van je wagen aanschaffen.

Yazaki-stekker – bron: Silverstone Green Energy

Yazaki

De Type 1-stekker, ook wel Yazaki genoemd, is ontwikkeld in Japan en wordt voornamelijk gebruikt in Japan en de Verenigde Staten. De connector is ontwikkeld voor eenfasige systemen van 120 of 240 V, zoals je Noord-Amerika en Japan terugvindt. Wanneer je de connector gebruikt bij 120 V heb je een maximum vermogen van 1,92 kW. Bij 240 V kan het vermogen stijgen tot 19,20 kW.

CHAdeMO

CHAdeMO – voluit Charge de Move – is een connector die snelladen via gelijkstroom ondersteunt. De standaard wordt gebruikt in Japan en Europa en kan je onder andere in de wagens van Nissan, Citroën en Mitshubishi terugvinden. CHAdeMO-laadpalen leveren een maximum vermogen van 44 kW en vind je – naast Mennekes Type 2-laadpalen – bij ons langs de weg, al komt de standaard minder voor. Aan de CHAdeMO-laadpalen hangt een kabel die je kan gebruiken.

Links: CHAdeMO-stekker – rechts: CCS-stekker – bron: InsideEVs

Combo

Sommige auto’s, zoals de Nissan LEAF en Kia Soul EV, hebben twee stopcontacten, zodat je ze zowel met wissel- als gelijkstroom kan opladen. Niet alle autofabrikanten zien dat echter zitten en hebben daarom een nieuwe standaard geïntroduceerd: de combo-stekker. Het Combined Charging System (CCS)-stopcontact is in wezen een Mennekes type 2-stopcontact met nog twee gaten hieronder. Hierdoor kan je er zowel een Mennekes type 2- als een CCS-stekker in steken. Onder andere Volkswagen, BMW en Ford werken met de standaard, die een maximum vermogen heeft van 50 kW.

Tesla Supercharger

Tesla Supercharger

Ten slotte hebben Tesla-auto’s een eigen stopcontact aan boord, waar ook Mennekes type 2-stekkers in passen. De oplaadpunten van Tesla gebruiken een eigen standaard, leveren gelijkstroom en hebben een maximum vermogen van 120 kW. Hierdoor is een uur opladen aan een Supercharger van Tesla voldoende om 400 kilometer rijbereik te bekomen. Doordat Tesla’s ook Mennekes type 2-stekkers ondersteunen, kan je de wagens ook bij klassieke laadpalen opladen. Wel moet je hiervoor de juiste kabel aanschaffen; Tesla levert standaard enkel een kabel voor een klassiek stopcontact.

Advertentie

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here