Spotify heeft 200 miljoen abonnees, maar blijft verlies draaien
In de laatste drie maanden dikte het totale gebruikersaantal aan tot 205 miljoen, zo blijkt uit de laatste kwartaalresultaten. Als je daar de mensen bijrekent die niet voor Spotify betalen, telt de streamingdienst zelfs 489 gebruikers. Dat zijn gigantische cijfers, want het zou dan gaan om 6,5 procent van de wereldbevolking.
Desondanks is het streamingplatform nog altijd niet winstgevend. Het kwartaalverlies bedroeg zelfs 231 miljoen euro. De Zweedse streaminggigant blijft hard investeren in content om extra (betalende) klanten te werven. De kwartaalomzet nam met 18 procent toe tegenover een jaar eerder. Die bedroeg voor 2022 3,2 miljard euro.
Naast muziek zet Spotify ook stevig in op luisterboeken en podcasts, die aan populariteit blijven winnen. De grootste verliespost zijn de platenmaatschappijen die een flink stuk van de omzet opslorpen, in de vorm van royalty’s. Spotify zou maar liefst 70 procent van zijn omzet moeten uitbetalen aan de rechtenhouders van muziek, boeken en andere content.
Spotify winstgevend maken
Voorlopig ziet Spotify advertenties als de enige concrete manier om winstgevend te worden. Dat lukt ook wel voor een stuk, want de omzet uit reclame steeg het voorbije kwartaal met 14 procent. En dat in tijden waarin bedrijven hun budgetten om te adverteren verminderen.
Een tweede strategie zou een prijsverhoging kunnen zijn. Spotify heeft zijn prijzen al jaren niet verhoogd, terwijl Apple Music en Amazon Music dat wel deden. Spotify-topman Daniel Ek wil een mogelijke prijsverhoging bespreken met de platenmaatschappijen.
Tot slot willen de Zweden de kosten drukken. Dat betekent snijden in het aantal jobs, want ongeveer 600 werknemers van de 9.800 werden bedankt voor bewezen diensten. Het zal het komende jaar nog moeten blijken wat het de streamingreus oplevert.