Nieuws

Spotify dringt opnieuw aan op antitrustonderzoek naar Apple

Spotify
© iStock / stockcam
Spotify heeft de Europese Commissie opnieuw gevraagd stappen te zetten om het machtsmisbruik van Apple te stoppen De streamingsdienst zegt benadeeld te worden door de techgigant.

Spotify diende de zaak tegen Apple al in 2019 in bij de Europese Commissie. Vier jaar later lijkt de zaak nog altijd niet in behandeling te zijn genomen en duren de problemen voort. Tot ergernis van Spotify-baas Daniel Ek. Ek bracht in september bezoek aan Eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager om het belang van de zaak tegen Apple te benadrukken. Een brandbrief aan Vestager lijkt voor Spotify nu het laatste redmiddel om de zaak alsnog in beweging te krijgen.

Oneerlijke competitie in App Store

Ek is niet de enige die de brief aan de Eurocommissaris ondertekende. Deezer, Basecamp, Proton en enkele Europese branche- en mediaorganisaties vormen medeondertekenaars van de roep om hulp. In de brief vragen de partijen om ‘snel en daadkrachtig optreden van de Europese Commissie’ tegen anti-competitieve en oneerlijke praktijken van bedrijven als Apple. Hoewel Spotify vooral zijn zorgen uit over Apple, is duidelijk dat de ondergetekenden wachten op maatregelen die zulke praktijken in de kiem smoren.

Ze doelen daarbij onder meer op het beleid dat Apple voert in de App Store. Bedrijven moeten altijd 30 procent van hun inkomsten afstaan voor aankopen die via de App Store verlopen. Ze mogen zelfs geen eigen betaalproviders aanbieden om die commissie te omzeilen. Inmiddels is het ontwikkelaars wel toegestaan om gebruikers naar hun websites te verwijzen om daar aankopen te doen. Optimaal, dat is die beleving alvast niet.

Het beleid dat Apple voert zou volgens Spotify bovendien niet geheel eerlijk zijn. Niet alle diensten op de App Store zijn belast tot het betalen van de ‘Apple Taks’. Het gaat dan specifiek om diensten als maaltijdbezorgers, die geen concurrentie van Apple hebben. Apple heeft uiteraard wel een eigen concurrent voor apps als Spotify, en benadeelt met de commissie dus direct zijn concurrentie.

Handhaving Digital Markets Act

De ondergetekenden van de brief zien de DMA (Digital Markets Act) wetgeving van de EU alvast als een pakket dat monopolistisch gedrag kan aanpakken. Maar: de impact daarvan valt of staat bij het handhaven van de maatregelen die in de wetgeving zijn opgenomen. Ze vragen de Eurocommissaris om de DMA daarom zo snel mogelijk in te voeren, en strak te handhaven op de overtreding van het Europese anti-competitie-beleid.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business