“Google kan Microsoft en IBM binnen twee jaar inhalen”
Google heeft een client in bèta die zowel de e-maildienst Gmail als de kalendertoepassing Google Calendars offline toegankelijk maakt. Dat is een belangrijke evolutie, stelt een Forrester-analist. “Als Google snel blijft innoveren, kan het IBM en Microsoft binnen twee jaar inhalen.”
Tot voor kort waren de webdiensten Google Calendar en het populaire Gmail enkel online toegankelijk. Google haalt die diensten nu naar de offline desktop, iets wat het eerder al deed met Google Apps. Door middel van de tussenlaag ‘Google Gears’ konden de kantoorapplicaties van Google Apps ook offline worden gebruikt. Hetzelfde gebeurt nu met Gmail en Calendar.
Ted Schadler, analist bij Forrester, ziet Google als een geduchte concurrent voor Microsoft en IBM, die met Outlook/Exchange en Notes/Domino de markt leiden. Maar als Google in die markt wil inbreken, dan moet het wel een aantal acties ondernemen.
Meer openheid gevraagd
Google moet natuurlijk blijven innoveren, want het heeft nog een lange weg af te leggen om qua functionaliteit in de top 3 te kunnen meespelen, vindt hij. Maar het bedrijf moet vooral meer openheid aan de dag leggen. “Google moet vertrouwen opbouwen bij bedrijven, en daarvoor moet het opener worden. Tonen hoe het dingen doet.”
Volgens Schadler is Google vaak te vaag over wat het doet, en hoe het dat doet. Meer openheid leidt tot meer vertrouwen van bedrijven, en daar moet Google dringend aan werken. “Maar ze hebben nog niet aangetoond dat ze dat willen doen, en dat is een probleem.”
Gewoontes doorbreken
Een andere barrière is de gewoonte die vele werknemers hebben gekweekt in hun bedrijf, namelijk vaak Outlook gebruiken. “Als je die mensen op maandag zegt dat ze plots Gmail moeten gebruiken, dan werkt dat ontwrichtend. Mensen verliezen hun baan door zulke zaken.”
Volgens Schadler zal het tijd vragen om IT-managers te overtuigen van Google. En die managers moeten dan hun personeel overtuigen om over te stappen. Dat zal niet van vandaag op morgen gaan. “Microsoft is er goed in geslaagd de ‘ik verdien Word en Outlook’-mentaliteit bij de informatiewerkers te creëren”, klinkt het.
Maar er is een lichtpuntje voor Google, want Gmail is zeer populair bij de consument. En die consumenten zijn in de loop van de dag allemaal werknemers. “En dat is de grote ‘bingo’”, stelt Schadler. Daar zit volgens hem het potentieel verborgen.
Wat de langetermijndoelstellingen van Google eigenlijk zijn, daar heeft ook Schadler het raden naar. Google is onduidelijk in wat het eigenlijk wil bereiken met zijn productaanbod. In elk geval zal de prijs voor e-mail zakken, omdat Google zulke lage prijzen voor corporate Gmail vraagt. “In elk geval gaan we de komende vijf jaar een clash tussen Google en Microsoft meemaken”, besluit hij.