SAP stelt hogere tarieven uit

Softwarebedrijf SAP gaat de verhoging van zijn supporttarieven uitstellen. Het bedrijf vatte in 2008 het plan op om de goedkoopste ondersteuning te schrappen. Klanten reageerden boos op deze verdoken prijsverhoging.
De Basic Support voor SAP zou verdwijnen en gebruikers moesten dan maar overschakelen op de veel duurdere formule Enterprise Support. Klanten waren niet opgezet met dat plan. Ze waren zelfs boos. Velen hadden die duurdere ondersteuning niet nodig en zouden toch dertig procent meer moeten betalen.
Oorspronkelijke bedoeling van SAP was ook om de prijs van de support op te trekken. In 2008 moesten bestaande klanten niet bijbetalen. Maar vanaf januari 2009 werd de prijs opgetrokken tot 18,3 procent van de licentieprijs. Bedoeling was om in 2012 uit te komen bij 22 procent. Later wed die datum nog aangepast naar 2015, in samenspraak met de klanten.
Uitstel betekent dat SAP naar klanten luistert
SAP heeft nu de beslissing over de prijs van de Enterprise Support uitgesteld tot begin 2010. Daarin ziet het bedrijf een bewijs dat het luistert naar klanten. Al hebben klanten nooit naar het afschaffen van de goedkoopste licentie gevraagd, wat de geloofwaardigheid van die bewering ernstig afzwakt.
In ieder geval moet SAP wel iets doen als het zijn klanten wil behouden. De inkomsten uit licenties zijn namelijk dit kwartaal met 31 procent teruggevallen tegenover een jaar geleden. De inkomsten uit support zijn lichtjes gedaald, ondanks de prijsverhoging voor klanten.
Update 04-12-2009 11u30
SAP verduidelijkt dat de oorspronkelijk vooropgestelde datum 2012 om 22 procent van de licentiekost te vragen, eerder al uitgesteld is tot 2015. Dat gebeurde toen al in samenspraak met de gebruikers.












