Albert Heijn experimenteert met kassaloze supermarkt
Albert Heijn komt met ‘Tap to go’: een betaalformule die klanten toestaat om de winkel buiten te lopen met hun product, zonder de kassa te passeren. Het winkelconcept wordt voor het eerst getest in het AH-filiaal dat zich in het hoofdkantoor van Albert Heijn bevindt.
In de winkel werden de rekken voorzien van elektronische prijskaartjes die contactloze betalingen kunnen registreren. Wanneer klanten een product willen kopen, tikken ze hun AH-betaalkaart tegen het bewuste prijskaartje en halen ze het product uit het schap. Een pincode is niet nodig. Wanneer de aankoop goed geregistreerd is, flitst het prijskaartje groen en wordt het juiste bedrag binnen tien minuten van hun rekening geschreven.
Wanneer bezoekers een product terug in de rekken willen leggen, hoeven ze enkel de kaart opnieuw tegen het prijslabel te tikken.
Het kassaloos winkelen doet klanten in theorie tijd besparen: ze kunnen binnen- en buitenlopen zonder aan te schuiven in de rij of hun pincode in te toetsen tijdens het afrekenen. Vooral bij kleinere aankopen ziet Albert Heijn potentieel. In eerste instantie richt het concept zich daarom op de AH to go-filialen: de kleine stadswinkels met een ruimer assortiment aan lunchmaaltijden en snacks.
Eerder dan verwacht
De test met de kassaloze supermarkt komt er eerder dan verwacht. Tijdens de aankondiging van de plannen mikte Albert Heijn nog op een richtdatum in 2018. ‘De technische ontwikkelingen gaan snel en we kunnen nu al starten, dus waarom wachten? Des te sneller leren we,’ verklaart Jan-Willem Dockheer, algemeen directeur van AH to go.
In de toekomst plant Albert Heijn om het systeem verder bij te schaven. Zo moet het later ook mogelijk worden om met je smartphone te betalen, in plaats van de betaalkaart. Indien de eerste proefperiode goed verloopt, wordt het winkelconcept uitgebreid naar meerdere AH to go-winkels aan het einde van het tweede kwartaal.
Over het water is bijvoorbeeld ook Amazon bezig met de technologie achter kassaloos winkelen, zij het op een andere manier. In een eigen supermarkt, Amazon Go, werden aankopen geregistreerd met behulp van beeldherkenning en sensoren. De winkel kampte lang met technische problemen, maar zou nu toch vooruitgang maken. In China opende ook Alibaba een gelijkaardig concept onder de naam Tao Café.