Telenet, Proximus en Mediahuis gaan samen de reclamestrijd aan met Google
Telenet, Proximus en Mediahuis hebben vandaag te kennen gegeven dat ze in een joint-venture stappen voor reclameregie. Mediahuis en Telenet zullen elk net iets meer dan 44% van de aandelen van dat vennootschap in handen krijgen, Proximus beheert de overgebleven 12%. Ook Pebble Media dat de reclame voor de nieuwswebsites van VRT beheert stapt mee in het avontuur, al is het niet duidelijk hoe groot hun rol juist is.
Mediahuis kan verschillende nationale kranten (De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg) en enkele regionale televisiezenders inbrengen, Telenet beschikt over de licenties van enkele commerciële zenders (VIER, VIJF, ZES) en het streamingplatform Streamz. Via Proximus Skynet Advertising en Pebble Media brengt de reclameregie ook heel wat websites zoals Dailymotion, de webpagina’s van alle VRT-merken en zelfs Spotify en Snapchat onder hetzelfde dak.
Schatkist aan data
Door de krachten te bundelen, kan de nieuwe reclameregie dus heel wat offline en online mediaplatformen aanbieden aan adverteerders. Een divers aanbod dat in België enkel kan geëvenaard worden door DPG Media. Het lijkt er dus op het eerste zicht naar dat de joint-venture vooral zijn pijlen richt op het grootste Belgische commerciële mediaconglomeraat.
Een ander voordeel die een joint-venture biedt, is een enorme hoeveelheid aan data die ze zullen bekomen. Verschillende platformen trekken verschillende doelgroepen aan, en de bedrijven zullen hun data onderling ook uitwisselen om die doelgroepen beter in kaart te kunnen brengen. Alle platformen opgeteld zouden ongeveer 70% van de Vlamingen bereiken, en 25% van Franstalig België bereiken. Met die rijke schatkist aan data willen ze ook de grote adverteerders lokken. Al zal alles wel conform met de GDPR-wetgevingen verlopen, is te lezen in het persbericht van de aankondiging (bron: Belga)
Inkomsten terugwinnen van Google
John Porter, CEO van Telenet, noemt de joint-venture ‘een krachtenbundeling van alle nummers twee in de advertentiemarkt’. Een duidelijke verwijzing naar DPG Media, dat de Belgische advertentiemarkt in traditionele mediasectoren domineert. Maar volgens de Australische topman van Telenet richt de joint-venture niet op DPG Media, maar wel op de digitale grootmachten zoals Google.
Porter beweert dat Google de traditionele advertentiemarkt met hun digitale businessmodel zwaar onder druk heeft gezet. Met Google Search en YouTube heeft de techgigant een advertentie-aanbod te bieden waar zij niet aan kunnen tippen. Telenet wil dan ook vooral aan de stoelpoten van Google kunnen zagen. Dat zal een flinke opgave worden. Begin 2021 beginnen ze aan die missie, want dan zou de joint-venture volledig operatief moeten zijn.