Microsoft heeft oog op Xbox-appwinkel tegen 2024
De gamingbranche van Microsoft komt de afgelopen weken vaak in het nieuws omdat het Activision Blizzard aanwerft. Uit de rechtszaak die daaruit voortkomt, vernemen we nu dat er een specifieke app-winkel onder het Xbox-merk op komst is.
Om te beginnen zou die nieuwe appwinkel vooral voortbouwen op de mobiele games die Activision Blizzard vandaag al uitgeeft. Daaronder vallen ook de games die door King worden uitgegeven, aangezien dat onderdeel is van Activision Blizzard. Met de komst van de appstore zouden games zoals The Candy Crush Saga, Diablo Immortal, Hearthstone en Call of Duty Mobile naar de nieuwe winkel verhuizen. Op die manier wil Xbox animo creëren voor zijn eigen digitale winkel.
Alleen is de overnamedeal nog lang niet rond. Zowel in de EU als in het Verenigd Koninkrijk werd het licht hiervoor al op groen gesteld, alleen de Verenigde Staten liggen nog dwars. Daar loopt momenteel een onderzoek naar de deal. De uitkomst van dat onderzoek zal bepalen of de overname uiteindelijk doorgaat.
Alternatieve appwinkels
De appwinkel van Microsoft zou naar zowel Android- als iOS-toestellen komen. Op Androidsmartphones vormt dat geen probleem: daar is het namelijk toegestaan om alternatieve appwinkels uit te baten. De bedrijven achter die appwinkels weten wel dat ze moeten concurreren met de Play Store van Google: een strijd die op voorhand al in het voordeel van de zoekmachinegigant beslecht is.
Die concurrentie hoopt Microsoft te gaan voeren dankzij een uniek aanbod aan games. Voor Apple ligt de situatie iets ingewikkelder: Apple staat alternatieve appstores niet toe op zijn apparaten. Dat zal binnenkort wel veranderen. De Digital Markets Act (DMA) verplicht bedrijven zoals Apple en Google er namelijk toe om concurrentie toe te staan. Dankzij de EU-regulering zal Apple de spelletjeswinkel van Microsoft vrij baan moeten geven.
Voorlopig gaat het echter nog om toekomstmuziek: de overnamedeal tussen Microsoft en Activision Blizzard kan nog steeds stuklopen. Indien de deal wél rond geraakt zou het volgens Phil Spencer, Gaming CEO bij Microsoft, nog een jaartje duren vooraleer we de appwinkel te zien krijgen. Dat stemt ongeveer overeen met de tijdslijn voor de DMA: vanaf 2 mei 2023 treedt die in werking, waarna bedrijven een jaar krijgen om hun zaken op orde te stellen. Vanaf 6 maart 2024 wordt de DMA effectief gehandhaafd: Microsoft weet dus zeker dat zijn webwinkel toegestaan zal zijn.