NVIDIA wil AI naar alle industrieën brengen
Als het de afgelopen maanden om technologische ontwikkeling ging, dan ging het bijna altijd over artificiële intelligentie. Sinds de lancering van ChatGPT zijn generatieve modellen niet meer weg te denken. Heel wat bedrijven tonen dan ook interesse om die AI aan het werk te stellen. Of het nu gaat om Microsoft, dat ChatGPT integreert in zijn officetoepassingen, Bing en de Edge internetbrowser; of Google, dat met Bard een gelijkaardig generatief model op poten wenst te zetten.
Alleen voor de grote namen?
Een ding is alvast duidelijk: AI lijkt alleen weggelegd te zijn voor de allergrootste bedrijven. Google, Microsoft en Meta, om er drie te noemen, zijn momenteel de ongetwijfelde leiders als het gaat om de inzet van generatieve modellen. Dat hoeft niet te verbazen, aangezien de ontwikkeling van zo’n model ontzettend duur is: Microsoft, bijvoorbeeld, investeerde miljoenen in OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT.
Daardoor lijken kleine spelers achter te blijven. Weliswaar kunnen zij een API inzetten om de AI-noden te vervullen. Alleen biedt dat geen garantie dat het model is afgestemd zoals dat moet zijn.
NVIDIA AI Foundations
Als het aan NVIDIA ligt krijgen kleinere bedrijven binnenkort ook de mogelijkheid om AI-modellen te ontwikkelen. NVIDIA-CEO Jensen Huang kondigde daarvoor AI Foundations aan: een familie van clouddiensten waarmee grootschalige taalmodellen en generatieve AI mee getraind kan worden – gericht op eigen data en specifieke taken.
Tot de familie behoort onder andere NVIDIA NeMO, waarmee tekst-naar-tekst AI-modellen gebouwd kunnen worden. Picasso is dan weer een visueel taalmodel dat in staat is om beelden te genereren. BioNeMo is dan weer een taalmodel dat ingezet kan worden in de farmaceutische industrie om onderzoekers te ondersteunen. Niet alleen de farmaceutische sector wint bij het plan van Nvidia. Ook in de autosector, waar de middelen voor AI-ontwikkeling er niet onmiddelijk liggen, zal geprofiteerd worden van deze tools.
In het kader van AI Foundations gaat NVIDIA arm in arm met onder andere Adobe om artificiële intelligentie op een creatieve omgeving af te stemmen. Een samenwerking met Getty Images moet er dan weer voor zorgen dat tekst-naar-beeld- of -videomodellen op een verantwoordelijke manier met het bronmateriaal omgaan. Shutterstock helpt NVIDIA dan weer een tekst-naar-3D-omgevingsmodel testen.