Omzet Xiaomi kelderde nog nooit zo hard
Volgens Xiaomi daalde de omzet van zijn smartphone- en IoT- en lifestyleproducten het rapst. Xiaomi wist tegelijk wel een lichte omzetstijging te bewerkstelligen met zijn ‘internetdiensten’. De daling die in 2022 werd ingezet, is volgens het merk ook in eerste helft van 2023 voelbaar. Het merk schat in dat de vraag naar technologie in het tweede helft weer stijgt, en dat de omzetdaling ombuigt naar een stijging. Xiaomi noemt daarbij geen exacte cijfers.
Grootste omzetdaling ooit
Die exacte cijfers geeft het merk wel over de situatie in 2022. Xiaomi haalde in het vierde kwartaal een omzet van 8,92 miljard euro (66,05 miljard Yuan). Het jaar ervoor wist Xiaomi nog een omzet van 85,58 miljard Yuan te boeken, omgerekend 11,56 miljard euro. Volgens persagentschap Reuters is dat de grootste omzetdaling (22,8 procent) voor Xiaomi ooit.
Ook op jaarbasis is de omzet van Xiaomi flink gedaald. In 2021 ging het nog om een omzet van 328,3 miljard Yuan (44,3 miljard euro), terwijl de jaaromzet voor 2022 14,7 procent lager uitkomt op 280,0 miljard Yuan (37,8 miljard euro).
Xiaomi schrijft de omzetdaling toe aan de coronabeperkingen in thuisland China. Hierdoor heeft het merk lange tijd te maken gehad met (deels) gesloten fabrieken en zaten burgers in lockdowns. Voor een nieuwe telefoon of andere Xiaomi-producten konden consumenten dus niet naar de winkel. De fabrikant geeft geen specifieke toelichting op de verkopen in Westerse markten, die in 2022 corona-lockdowns grotendeels achter zich lieten.
Tweede grootste Android-merk
Ondanks de gedaalde omzetten is Xiaomi intussen wel één van de grootste smartphonefabrikanten ter wereld. Marktonderzoeksbureau Canalys wees Xiaomi in januari nog aan als tweede grootste fabrikant van Android-toestellen ter wereld. Op de gehele smartphonemarkt staat Xiaomi op plaats 3, en hoeft het merk enkel Apple en Samsung voor zich te laten.
Tegelijk ziet het merk kansen om zijn productportfolio te diversifiëren. Hiervoor werkt het bedrijf aan zijn eerste elektrische auto die ‘begin 2024’ op de markt moet komen. Ook zet het merk in op een nieuwe wearable-strategie, met de komst van een eerste Wear OS-horloge.