Oude Twitter-API afgesloten
Eind vorige maand maakte Twitter drie nieuwe vormen van API-toegang bekend. Gebruikers en ondernemingen die de Twitter-API wensen aan te wenden voor projecten, moesten daardoor overschakelen op een van de nieuwe plannen.
Daarvoor is keuze uit die prijsklasses: een gratis abonnement voor de hobbygebruiker, een basis-abonnement voor hobbyisten en een Enterprise-plan. Hoeveel zo’n zakelijk plan kost deelt Twitter niet mee. Met de bekendmaking van de nieuwe API-plannen werd meteen gezegd dat de oude toegangswegen stelselmatig uitgefaseerd zouden worden, over een periode van dertig dagen.
Daarbij meldde het Twitter-ontwikkelaarsaccount dat het een goed idee was om zo snel mogelijk de overstap te maken: op die manier zou iedereen toegang moeten blijven hebben tot de socialemediadienst. Nu blijkt dat niet iedereen die raad ter harte genomen heeft.
Toegang geblokkeerd
Heel wat apps en websites die de API gebruiken om posts naar het sociale medium te pushen, zijn hun toegang tot Twitter verloren. Zo kampte WordPress dinsdag een tijdlang met problemen. Door de toegangsproblemen werkte de Jetpack Social-plugin, die posts van WordPress-sites naar een Twitter-feed pusht, niet. De problemen waren echter vrij snel weer opgelost.
Verschillende makers van Twitter-bots verliezen ook hun toegang tot de API. Het gratis API-plan zou ervoor moet zorgen dat bots kunnen blijven bestaan. Niet iedereen is het daar mee eens: volgens Twitteraars is het basisplan voor de API te beperkend en laat het te weinig posts toe.
Te duur
Hoewel Twitter eerder geheimzinnig doet over de prijs van een Enterprise-abonnement voor de API, worden links en rechts bedragen genoemd. Volgens TechCrunch zou het bedrag op $42.000 liggen. Omgerekend is dat zo’n 38.500 euro voor een maand toegang tot de Twitter-API en de data die daarachter schuilgaat.
Voor wie het Basic-plan van $100 dollar net niet toereikend is, is dat een hele grote sprong. Voor ondernemingen en onderzoekscentra is die geavanceerde API-toegang ook een flinke kost. Reden voor sommige ondernemingen om afscheid te nemen van Twitter: zo zwaaide Social Bearing, een analytische tool voor onderzoekers, het sociale medium intussen vaarwel.