Spotify ‘Supremium’ zit in de pijplijn, dit weten we
Spotify liet in 2022 weten het HiFi-abonnement ‘naar de toekomst’ te verschuiven. Begin dit jaar dook het duurdere abonnement van de muziekstreamingsdienst nogmaals op, toen Spotify co-president Gustav Söderström het opbracht in een interview met The Verge. Söderström bevestigde dat het merk nog wel van plan is een HiFi-abonnement wil lanceren, maar dit tegelijk op zijn eigen manier wil uitwerken. “We willen uniek zijn in de manier waarop we HiFi aanbieden”, sloot de topman af.
Nu lijkt het HiFi-streamingsabonnement dichterbij dan ooit. Volgens Bloomberg werkt Spotify nu aan het plan onder de noemer ‘Supremium’. Het duurdere lidmaatschap moet extra geld in het laatje brengen bij de verlieslatende muziekstreamingsdienst. Ondanks een forse toename van het aantal abonnees, rapporteerde het bedrijf eerder dit jaar alsnog verliezen. Volgens het bedrijf zijn die verliezen het gevolg de ontwikkeling van nieuwe producten, waaronder audioboeken.
Verwacht wordt dat audioboeken ook deel uitmaken van het Supremium-abonnement. Abonnees krijgen mogelijk een specifiek aantal uren of aantal titels gratis per maand. Willen ze meer boeken beluisteren, dan kunnen ze die los aanschaffen, melden bronnen bekend met de materie. Hoeveel Spotify wil rekenen voor het HiFi-abonnement én de losse audioboeken, is vooralsnog niet bekend.
Hogere prijzen in aantocht
Dat Spotify meer wil verdienen per abonnee is niet direct verwonderlijk. CEO Daniel Ek liet eerder dit jaar weten de abonnementsprijzen te verhogen in 2023. Ek onderstreepte toen dat de prijsstijgingen in lijn liggen met de ‘extra waarde die het (intussen) aan klanten biedt’. Exacte getallen heeft de topman echter niet genoemd. Of Spotify de tarieven van Apple Music, dat momenteel 10,99 euro per maand vraagt voor zijn reguliere abonnement, voorbij zou streven is dus ook niet geweten.
Ook de prijzen voor het duurdere Supremium-abonnement zijn niet gekend. Zeker is dat klanten een hoger tarief moeten betalen voor betere audiokwaliteit. Opvallend, gezien concurrenten als Amazon Music en Apple Music standaard HiFi-kwaliteit aanbieden, ongeacht het plan waarop men zich heeft geabonneerd. Vermoedelijk zal Spotify’s Supremium dan ook vooral audiofanaten aantrekken die de standaard bitrate (320 kbps) als onvoldoende beschouwen.