Rad Power Bikes zet punt achter Europees avontuur
Zes jaar geleden begon Rad Power Bikes aan zijn Europese avontuur. Sindsdien richtte het Amerikaanse merk onder meer servicecentra en testlocaties op in Amsterdam, Berlijn en Dublin. Aan dat avontuur komt dus een einde, meldt Rad Power Bikes-CEO Phil Molyneux in een brief op de website. Volgens Molyneux werd voorafgaand aan dit besluit een grondige analyse uitgevoerd van de mogelijke opties om de stabiliteit van de fietsfabrikant te verzekeren. Uiteindelijk is besloten te stoppen met de Europese activiteiten – het merk gaat zich volledig focussen op zijn thuismarkt.
Wel trekt Rad Power Bikes zich pas eind 2023 terug uit Europa. Tot die tijd verkoopt het merk nog e-bikes en biedt het service aan Europese klanten. Nadien staan ze niet met lege handen, verzekert de topman. “We zijn nu druk bezig om ervoor te zorgen dat service, reserveonderdelen en accessoires ook in de toekomst beschikbaar blijven”, schrijft Molyneux.
Ontslagen in Europa
Onderdeel van het Europese vertrek is ook Rad Power Bikes’ laatste ontslagronde. Daarbij verliezen 40 mensen hun baan. Het is niet de eerste keer dat het merk in zijn personeelsbestand snijdt. Eerder dit jaar, in april, moesten voor de vierde maal op één jaar tijd werknemers het veld ruimen. Een jaar eerder viel het doek voor 100 personeelsleden, terwijl in juli 2022 nog eens 63 mensen verplicht de biezen moesten pakken.
Rad Power Bikes wijten de ontslagen steeds aan slechte economische omstandigheden. Ook zag de fietsfabrikant zijn grip op de markt steeds verder afbrokkelen. Toenemende concurrentie, zowel in de VS als in Europa, zorgde voor een steeds verder dalende verkopen. Tot op heden verkocht Rad Power Bikes zo’n 600.000 e-bikes wereldwijd.
Rechtszaken en terugroepactie
Doorheen de jaren was er ook veel te doen om Rad Power Bikes als merk. Het merk kreeg in 2022 te maken met een rechtszaak om een 12-jarig meisje dat van een RadRunner-fiets was gevallen, waarna ze overleed. Het ongeval bleek te linken aan slecht uitgelijnde banden op e-bikes van het Amerikaanse merk. Molyneux gaf uiteindelijk toe dat er fouten zijn gemaakt.
In een andere rechtszaak wordt Rad Power Bikes gedaagd vanwege een e-bike die brand gevat zou hebben. Een Amerikaanse verzekeraar probeert daarbij de materiële schade van de klant te verhalen op de fietsfabrikant. Er bestaat intussen nog wel onenigheid over de oorzaak van die brand. Volgens het fietsmerk is de brand niet veroorzaakt door de e-bike.