Cowboy helpt VanMoof-eigenaren uit de brand met sleutelapp
Financiële donderwolken hangen boven de toekomst van fietsfabrikant VanMoof. Nadat het merk deze week zijn verkopen pauzeerde, raakte bekend dat het bedrijf uitstel van betaling aanvroeg. Op die manier hoopt het bedrijf (financiële) orde op zaken te stellen, en een faillissement af te wenden. Toch eindigt zo’n afkoelingsperiode vaak in een faillissement. Een einde van het bedrijf waarin niet alleen het bedrijf, maar ook VanMoof-eigenaren in worden meegesleurd.
VanMoof-fietsen vertrouwen voor veel van hun functies op de bijbehorende app, en des gevolge op de servers van de Nederlandse fietsfabrikant. Zelfs het slot is op veel VanMoof’s gelinkt aan de app – werkt die app niet meer, dan kun je de fiets dus niet meer op slot zetten of van het slot halen. Voor die functie zijn de servers van VanMoof nodig. Servers die na een mogelijk faillissement uit de lucht worden gehaald. VanMoof-concurrent Cowboy heeft daar nu een oplossing op bedacht.
Sleutels opslaan in Bikey
Die oplossing draagt de naam ‘Bikey’, en is niets meer dan een app om de digitale VanMoof-sleutel op te slaan. Nadat de sleutel in de app werd opgeslagen, kun je je VanMoof via die app van het slot halen (of op slot zetten). Volgens Cowboy worden de digitale sleutels op je smartphone opgeslagen. Cowboy versleept dus geen data naar zijn servers.
Cowboy’s actie is alvast opvallend. Niettemin omdat de app slechts één dag na het opduiken van het nieuws over uitstel van betaling verschijnt. Bovendien is VanMoof een concurrent van Cowboy, en is de app gratis te gebruiken. Volgens de Belgische fietsfabrikant werd Bikey ontwikkeld omdat “iedere fiets het verdient op de weg te blijven”, dus ook de Nederlandse e-bikes.
Beperkte ondersteuning
Momenteel ondersteunt Bikey enkel de X3 en S3 e-bikes van VanMoof. Op een later moment wil de Belgische fabrikant ook andere modellen ondersteunen. Het is niet bekend wanneer zo’n update zou volgen. Verder is de app nu enkel beschikbaar op iOS. Wanneer de Android-app volgt heeft Cowboy niet bekendgemaakt.
Voorlopig kunnen VanMoof-eigenaren nog gewoon terecht in de bestaande app. De vraag is echter: voor hoe lang nog. Het merk kreeg een afkoelingsperiode van twee maanden toegezegd. Binnen die termijn kunnen schuldeisers geen aanspraak maken op geldsommen. Daaropvolgend is het merk aan de wolven overgeleverd. Een faillissement is dan mogelijk de enige uitweg.