Faillissement VanMoof ligt op de loer
VanMoof bracht het nieuws over het uitstel van betaling woensdagavond naar buiten. Volgens de fietsfabrikant loopt die zogenaamde afkoelingsperiode voor twee maanden. Binnen die tijd wordt het bedrijf beschermd tegen schuldeisers. De fietsfabrikant hoopt in die tijd een oplossing voor de ontstane financiële moeilijkheden te vinden. In de tussentijd kunnen klanten alvast niet terecht bij winkels van het Nederlandse bedrijf, die sloot het om ‘de veiligheid van personeel te garanderen’.
Die sluiting volgt volgens VanMoof op een grimmige sfeer die woensdag ontstond in de VanMoof-winkel in Amsterdam. Of de winkels ooit nog hun deuren openen, hangt vermoedelijk af van wat er de komende periode staat te gebeuren. Van nieuwe e-bikeverkopen moet de fabrikant het zeker en vast niet hebben – dinsdag kondigde het bedrijf al een tijdelijke verkoopstop aan.
VanMoof belooft klanten met een bestelling of reparatie spoedig te informeren. Het is niet bekend of de fabrikant financieel in staat is fietsen te produceren én leveren. Volgens Bright krijgen klanten die reeds hun order annuleerden alvast nul op het rekest. Zij wachten al weken op de terugbetaling.
Faillissement in zicht?
Vaststaat dat de toekomst van de fietsfabrikant uiterst onzeker is. Eerder dit jaar verschenen de eerste breuklijnen in de financiële gezondheid van het bedrijf, toen de resultaten van 2021 bekend raakten. Daaruit bleek dat het bedrijf dat jaar 77,8 miljoen euro verlies leed. Frappant: de omzet in datzelfde jaar bedroeg 65,6 miljoen euro.
Tegelijk dook het gerucht op dat VanMoof nieuwe geldinjecties zocht. Daarbij moest het minstens 30 tot 40 miljoen euro ophalen. Volgens TechCrunch is dat de fietsfabrikant echter nooit gelukt. In totaal haalde de fabrikant 5,23 miljoen dollar op bij TriplePoint Capital. Of het ditmaal wel lukt een investeerder aan zich te binden, is onder de huidige omstandigheden maar zeer de vraag.
VanMoof’s klachtenmolen
Niettemin omdat VanMoof als merk niet bepaald positief wordt onthaald. Klanten klagen al tijden dat ze maandenlang wachten op bestellingen en reparaties. Van service is ook nauwelijks sprake – klanten worden nauwelijks op de hoogte gehouden van de reparatiestatus. Het Nederlandse merk zegt de problemen te wijten aan een ‘snelle groei’. Tegelijk lijken financiële bezwaren dus ook een rol te spelen, met een faillissement die op de loer ligt.