Meta hangt dagelijkse Noorse dwangsom boven het hoofd
Privacytoezichthouder Datatilsynet vaardigt de dwangsom uit na een uitspraak van het Europees Hof van Justitie. Dat bepaalde onlangs dat Meta’s advertenties niet aan Europese privacyrichtlijnen voldoen. Met de uitspraak ging het Hof specifiek in op Meta’s gerichte reclame. Een reclamevorm waar Meta eerder voor op de vingers werd getikt door de Ierse privacytoezichthouder. Bovendien bepaalde de Europese privacytoezichthouder EDPB in december dat Meta gepersonaliseerde reclame enkel mag tonen als gebruikers daarvoor toestemming gaven.
Dwangsom van 89.000 euro
Nu Meta niet lijkt te reageren op eisen van Europese toezichthouders, neemt Noorwegen het heft in eigen hand. Daarbij legt het Meta een totaalverbod op voor gepersonaliseerde advertenties. Het verbod, dat op 4 augustus moet ingaan, heeft in eerste instantie een looptijd van drie maanden. Als Meta zich aan het verbod houdt, is de periode kosteloos. Elke dag dat het zich echter niet aan de maatregel houdt, legt de Noorse privacytoezichthouder Meta een boete op van 1 miljoen Noorse kroon. Omgerekend komt dat uit op ongeveer 89.000 euro.
Ongeacht de acties van Meta blijven Facebook en Instagram steeds beschikbaar. Het gaat de toezichthouder ook niet om een verbod op de socialemediaplatformen. In tegendeel: Datatilsynet zet de rechten van Noren voorop. Daaronder valt dat ze de platformen veilig kunnen gebruiken. Indringende commerciële surveillance, zoals de toezichthouder activiteiten van Meta omschrijft, valt daar niet onder.
Niet onbelangrijk is ook dat Meta vrijheid wegneemt bij Noorse gebruikers. Meta bepaalt immers wat gebruikers wél en niet te zien krijgen. “Dit beïnvloedt de vrijheid van expressie en vrijheid van informatie in de samenleving”, schrijft de toezichthouder.
Noyb juicht besluit toe
Europese privacyorganisatie Noyb juicht het besluit van Noorwegen alvast toe. Daarbij is hun hoop gevestigd op soortgelijke beslissingen van andere Europese landen.
Of het zover moet komen hangt uiteraard samen met Meta’s beslissingen. Het bedrijf kan uiteraard beslissen alsnog expliciet toestemming te vragen voor het verwerken van de benodigde data. Of die optie in de pijplijn zit, is niet bekend. Meta heeft zelf niet gereageerd op de maatregel van Noorwegen, en de acties die daarop volgen.
Meta mag vast en zeker data op gebruikersprofielen gebruiken. Data die Meta op andere manieren verkreeg, zoals via bekeken content, mag het niet inzetten voor gepersonaliseerde advertenties.