TikTok is het volgende Twitter-alternatief: tekstbijdrages nu mogelijk
Elon Musk voert in een sneltempo veranderingen door bij Twitter – of liever: ‘X’, zoals hij het platform gisteren hernoemde. Heel wat andere internetbedrijven zien daardoor hun kans om een deel van de gebruikers naar hun platform te halen. Intussen staken concurrenten als Bluesky van Twitter-oprichter Jack Dorsey en Threads van Meta al de kop op. Nu sluit TikTok zich bij dat rijtje aan door tekstposts toe te voegen.
TikTok kondigt op zijn website aan dat het begint met tekstuele posts toe te laten op het platform. Gebruikers hoeven dus geen video meer te maken om een bijdrage tot het platform te leveren, nu kunnen ze dat gewoon met het toetsenbord doen. Of TikTok met de nieuwe functie tegen Twitter kan concurreren blijft maar de vraag: heel wat gebruikers zitten net op TikTok omdat er zo veel filmpjes te zien zijn.
De nieuwe functie is vanaf vandaag beschikbaar en is makkelijk toegankelijk. Om je eerste post te maken moet je naar het cameratabblad van de TikTok-app gaan. Daar krijg je nu drie opties, waarmee je ofwel een foto, video of wat tekst kan delen. Klik je op ‘tekst’, dan komt er een scherm tevoorschijn waarin je kan beginnen typen.
Geluid en interactie
Het is mogelijk om je tekstbijdrages op TikTok wat op te fleuren. Dat kan onder andere door er geluid bij te zetten of een locatietag toe te voegen. Verder voegt het platform mogelijkheden toe om stickers en verschillende kleuren aan het bericht te geven. Wil je interactie op je post? Dan kan je de comments inschakelen, waarna mensen op je tekstpost kunnen reageren. Het is ook mogelijk om duetten toe te staan voor tekstposts. Je kan er bovendien voor zorgen dat je posts makkelijk gevonden worden door er verschillende tags en hashtags aan toe te voegen.
De vraag is maar of TikTok met deze nieuwe functie veel Twitter-gebruikers weet binnen te halen. De hoofdzaak zit voor veel TikTok-gebruikers namelijk in de korte filmpjes die het platform rijk is. Andere Twitter-alternatieven hebben met dezelfde problemen te kampen. Threads wist in de begindagen maar liefst 100 miljoen gebruikers aan te trekken – daarvan gebruiken er slechts zo’n 13 miljoen de app dagelijks. De daling zou te wijten zijn aan het gebrek aan functies.