Tesla bereikt productiemijlpaal na ongekende groeispurt
Jarenlang werd niet geloofd in Elon Musks doel om met Tesla de autobranche op te schudden. Meermaals stond de EV-fabrikant aan de rand van de afgrond. In de jaren die volgden bleek dat de miljardair toch écht een succesverhaal in handen had. Wel duurde het jaren voordat de productie van EV’s op stoom kwam. In 2020, twaalf jaar na de productie van de eerste Roadster, bereikte de Amerikaanse EV-fabrikant de productiemijlpaal van één miljoen elektrische auto’s. Drie jaar later heeft Tesla dat cijfer vervijfvoudigd.
Prijsverlaging Model 3
Die groei is niet per se verbazingwekkend. De vraag naar EV’s blijft steeds toenemen, terwijl Tesla tegelijkertijd prijsverlagingen doorvoert. In april verlaagde de autofabrikant de prijs van de Model 3 bijvoorbeeld met drieduizend euro. Ford noemde dat recent zelfs als reden voor zijn ‘tegenvallende EV-verkopen’.
Waarom Tesla de prijzen steeds kan verlagen? Volgens Tesla ligt een efficiëntieslag ten grondslag aan de lagere prijzen. Bovendien werkt Tesla – in tegenstelling tot menig andere autofabrikant – zo min mogelijk met onderdelen van externe fabrikanten. Die werkwijze leidt tot lagere kosten en laat de fabrikant bovendien zijn eigen productietempo bepalen. Tesla is immers in mindere mate afhankelijk van derde partijen die geassembleerde onderdelen moeten afleveren.
Nieuwe productielocaties
Tesla’s groei wordt overigens niet enkel gestuwd door zijn efficiënte werkwijze. Doorheen de jaren bouwde de EV-fabrikant ook meerdere fabrieken rondom de wereld. Waar het merk begon op één productielocatie in Fremont, Californië, produceert het intussen ook elektrische auto’s in Duitsland (Berlijn) en China (Shanghai). Er zijn reeds plannen voor een nieuwe fabriek in Mexico (Nuevo Leon). De bouw daarvan moet begin 2024 van start gaan.
Met nieuwe locaties wil Tesla zijn productiecapaciteit fors verhogen. Het merk zegt tegen 2030 jaarlijks zo’n 20 miljoen voertuigen te willen produceren. Momenteel blijft de EV-fabrikant steken op 2 miljoen (jaarlijks) geproduceerde voertuigen, afgaande van de laatste kwartaalcijfers. Hoe het merk die vertienvoudiging exact wil bewerkstelligen is nog onduidelijk.