Ford moet EV-ambities bijstellen na forse verliezen
Eerder hoopte Ford dit jaar zo’n 600.000 elektrische voertuigen te verkopen. Die doelstelling schuift het merk nu naar achteren tot in 2024. Reden? Een verlies van 1,8 miljard dollar op de EV-tak van de Amerikaanse autofabrikant. Deze afdeling opereert sinds maart 2022 afzonderlijk van de bedrijfstak die brandstofauto’s ontwikkelt en produceert. Met die afsplitsing wilde de autofabrikant meer focus leggen op de ontwikkeling van EV’s en zodoende de verkoop flink stuwen.
Die stijging lijkt niet meteen te zijn ingezet. Ford wijt de tegenvallende verkopen aan prijsdalingen bij Tesla. Dat merk heeft het voorbije jaar meermaals de prijzen van zijn elektrische auto’s verlaagd. Die prijsverlagingen lijken nu ook andere EV-fabrikanten te raken – waaronder Ford. Toch is er het een en ander aan te merken op die conclusie. Tesla’s constant hoge verkopen hangen niet alleen samen met de prijsverlagingen. Het aanbod van Tesla-EV’s is ook fors breder dan dat van Ford. In Europa is het EV-aanbod van Ford bijvoorbeeld beperkt tot één auto, de Mustang Mach E.
In de VS heeft het merk tegelijk wel een breder aanbod. Begin 2022 kondigde Ford zeven EV’s aan, waarvan drie personenauto’s en vier bedrijfswagens. Dat aanbod lijkt echter onvoldoende in trek om klanten bij Tesla weg te trekken. Ford kan Tesla weliswaar als schuldige aanwijzen, maar kan tegelijk niet anders dan de hand in eigen boezem te steken.
Nieuwe EV-ambities
Over gevolgen voor Fords Europese EV-plannen wordt (nog) niet gesproken. Tegen 2026 wilde het in onze contreien de 600.000 verkopen aantikken. In totaal moesten er tot 2026 1,2 miljoen Ford EV’s van de Europese productieband rollen. Daarvoor investeerde de autofabrikant 2 miljard dollar in de Ford-fabriek in Keulen. Ook de fabriek in Craiova, Roemenië moet op termijn EV-wagens fabriceren. Productie gaat daar wel later van start: de Puma EV rolt vanaf 2024 van de Roemeense band.
Europeanen lijken stilaan gewend te raken aan een elektrische toekomst. In juni werden voor het eerst meer EV’s dan dieselauto’s verkocht. Ook tekende de Europese Raad vorige week voor een pakket met maatregelen voor een pan-Europees laadpaalnetwerk.