Philips Hue-lampen vereisen straks een account
“Binnenkort is het inderdaad verplicht om een Hue-account te hebben om de lampen te bedienen”, schrijft de fabrikant in reactie op X. Volgens Signify komt de wijziging ‘ten goede aan de beveiliging’ van Hue-lampen. Op een screenshot van het registratieproces lezen we verder dat Philips Hue de data van klanten ‘veilig opslaat’ en ‘e-mailadressen niet zonder toestemming gebruikt voor marketing’.
Niet alle Hue-gebruikers zijn blij dat ze plots een account moeten aanmaken om hun Hue-lampen te bedienen. Zij vragen zich af welke data Signify precies verzamelt via de accounts. Daarnaast kochten veel gebruikers lampen in het Philips Hue-ecosysteem omdat een account niet vereist was. Zij voelen zich, begrijpelijk, bekocht na de plotse beleidswijziging.
Wat als de servers offline gaan?
Ook vragen sommige gebruikers af of dit zo’n account de bediening van hun Hue-lampen beperkt als de servers van Signify plots offline gaan. Nochtans lijkt dit niet het geval. Niettemin omdat de Philips Hue-lampen steeds lokaal worden bediend – via bluetooth ofwel Zigbee. Ook als jouw netwerk of de servers van Signify offline gaan, kan je de lampen dus blijven bedienen.
Je kan de lampen ook nog steeds verbinden met externe diensten als Home Assistant. Externe hubs, zoals de recent gelanceerde Athom Homey Pro (2023), kunnen ook steeds Hue-lampen bedienen. Je hebt dus eigenlijk enkel een account nodig om de lampen in te stellen én te bedienen via de Philips Hue-app.
Impact op privacy
Wat met name blijft hangen is de privacyimpact van deze beslissing. Hoewel Signify belooft je data niet in te zetten voor marketingdoeleinden, betekent dit niet altijd dat je data werkelijk veilig is. De voorbije jaren werden meermaals fabrikanten van smarthomeproducten gehackt, of sloegen ze data toch niet al te veilig op. Elks gaven ze aan gebruikersdata op te slaan. De praktijk blijkt echter weerbarstiger: zelfs als ze hun best doen je data veilig op te slaan, kunnen ze worden aangevallen en gehackt.