Revolut verdubbelt personeel FinCrime-afdeling om klanten extra te beschermen
Revolut, de digitale banking-app die recent een grote update lanceerde, heeft aangekondigd dat het zijn Financial Crime-afdeling (FinCrime) aanzienlijk heeft uitgebreid sinds 2021. Het aantal medewerkers die zich bezighouden met het voorkomen van financiële fraude is sindsdien verdubbeld en is goed voor één derde van het personeel dat bij de bank werkt. Zo werd er dit jaar 200 miljoen pond (230 miljoen euro) aan fraude voorkomen, goed voor een zesde van de geschatte totale hoeveelheid fraude binnen het Verenigd Koninkrijk, thuisbasis van Revolut.
360-graden aanpak
Het bedrijf maakt gebruik van technologie en AI bij het bestrijden van fraude, maar ook het menselijke aspect is volgens het bedrijf van groot belang. Revolut heeft daarom 2.500 FinCrime-experts in dienst, verspreid over zes markten wereldwijd. De medewerkers richten zich op productontwikkeling, data science, klantenondersteuning, bedrijfsvoering en de bestrijding van witwaspraktijken. Revolut kreeg al meer dan 77.000 sollicitaties binnen voor de verschillende vacatures.
APP-fraude
APP-fraude (Authorised Push Payment) is wereldwijd al langer aan een opmars toe. Bij deze vorm van fraude worden slachtoffers overgehaald om zelf geld over te maken. Dit kan op verschillende manieren, zoals met valse facturen, valse goede doelen, het nadoen van een bankmedewerker of zelfs met een romantische insteek. In het afgelopen jaar heeft Revolut een verdubbeling van het aantal gevallen van oplichting gerapporteerd op de vier belangrijkste socialmediaplatformen, waar momenteel twee derde van het aantal fraudepogingen met Revolut wordt geïnitieerd. Door in te zetten op meer personeel, daalde de hoeveelheid APP-fraude op het platform echter met 35 procent sinds juni dit jaar.
Het loont dus zeker om extra voorzichtig te zijn met online betalingen en steeds extra goed na te kijken of de factuur die je ontvangt wel echt is.